شرکای آمریکا در صورت نقض برجام توسط این کشور، باید به ایران امتیاز دهند
کد خبر: 3653614
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۷

شرکای آمریکا در صورت نقض برجام توسط این کشور، باید به ایران امتیاز دهند

گروه سیاست و اقتصاد: عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه پیام نور خراسان شمالی با تاکید بر اینکه برجام تفاهم نامه ای بین المللی است و جدا از اخلاق طرفین موظف به پایبندی به این قرارداد هستند، گفت: ایران باید در صورت نقض برجام توسط آمریکا، از شرکای وی امتیاز بگیرد.

دکتر جواد اصغر راد عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه پیام نور خراسان شمالی در گفت و گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌شمالی، به مسئولان عالی رتبه دولت پیشنهاد داد: راستی‌آزمایی ایران توسط رئیس سازمان انرژی اتمی، دبیرکل سازمان ملل و رهبران کشورهای 1+5 تایید شده است و در صورت نقض تفاهم نامه توسط آن ها باید شرکا و هم پیمانانشان برای ایران امتیازات ویژه اقتصادی قائل شوند.
وی ادامه داد: این امتیازات می تواند شامل از سرگیری روند انرژی صلح آمیز هسته ای توسط کشورمان باشد.
وی با بیان اینکه فقط محکوم کردن آمریکا در نقض برجام چندان معتبر نیست و ترامپ باید در عمل نتیجه تصمیم اشتباه و رعایت نکردن اخلاق دیپلماسی را ببیند، خاطرنشان کرد: احتمال دارد با خروج آمریکا از برجام، بسیاری از شرکت ها برای از دست ندادن بازارشان در آنجا تعاملات اقتصادی خود با ایران را قطع کنند.
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه پیام نور خراسان شمالی اضافه کرد: با وجود اینکه برجام سندی بین المللی است اما تاریخ به یاد دارد که در هر برهه ای از زمان که به کشورمان ظلم شد، سایر ملل دنیا سکوت کردند و به فکر منفعت خویش بوده اند.
اصغری راد گفت: با این سابقه منفی باید شرکا و هم پیمانان آمریکا به دلیل نقض تعهد وی، به کشورمان امتیاز دهند.
وی با بیان اینکه این اتفاق و نقض تعهد آمریکا دور از انتظار نبود، یادآور شد: برجام به عنوان سند بین المللی در شورای امنیت ملی به ثبت رسیده و مورد تایید پنج کشور بزرگ دنیا است و آمریکا به تنهایی نمی تواند آن را از بین ببرد اما توان نقض آن را دارد.
استاد دانشگاه پیام نور خراسان شمالی خاطرنشان کرد: ترامپ مصمم است که کنگره را از این تفاهم نامه خارج کند که البته تاثیر بسزایی در تعاملات بین المللی ایران ندارد و فقط کشور خود را دچار تنش می کند.
اصغری راد با اشاره به اینکه دموکرات ها بر خلاف جمهوری خواهان آمریکا، از برجام حمایت می کنند، تصریح کرد: اتحادیه اروپا و خانم موگرینی باید به کمک کشورهایی که برجام را پذیرفته و تایید کرده اند، علیه عهدشکنی آمریکا اقدام در خور شانی انجام دهند.
وی با بیان اینکه در داخل کشور نیز در مورد برجام دچار اغراق هایی از سوی برخی جناح های سیاسی بوده ایم، اظهار کرد: اما در کل این تفاهم نامه مورد پذیرش و توافقی کلی در داخل است که اجرای آن منوط به موضع گیری های صریح مسئولان است.
captcha