رویکرد قانون مجازات اسلامی در برابر معضل اعتیاد دوگانه است
کد خبر: 3654051
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۱
یادگاری:

رویکرد قانون مجازات اسلامی در برابر معضل اعتیاد دوگانه است

گروه اجتماعی: سرپرست دادسرای انقلاب اسلامی اراک گفت: رویکرد قانون مجازات اسلامی در برابر اعتیاد دوگانه است یعنی این معضل هم به عنوان بیماری و هم به عنوان جرم تلقی می‌شود، به همین خاطر در ابتدا با توسل به اقدامات پیشگیرانه یا درمان با این معضل برخورد می‌کنند و پس از اینکه این مرحله موثر واقع نشد، قانون با دید مجرم به فرد نگاه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، محمد یادگاری، سرپرست دادسرای انقلاب اسلامی اراک امروز، سه شنبه 25 مهرماه در جلسه شورای مبارزه  با مواد مخدر اراک که در فرمانداری برگزار شد، گفت: زمانی دستگاه قضا وارد مداخلات مربوط به مواد مخدر می‌شود که اقدامات پیشگیرانه مؤثر واقع نشده است امری به نام جرم اتفاق افتاده است. بر اساس قانون، رسیدگی به جرائم مواد مخدر ذاتاً در صلاحیت محاکم انقلاب است دادسرای که در اراک به عنوان دادسرای انقلاب است مجتمع ویژه مبارزه با مواد مخدر و جرائم خاص است.
وی ادامه داد: در بحث افعال و رفتار مرتکب جرم در قانون مواد مخدر از مواد 1 تا 8 قانون در حوزه تریاک و مشتقات آن، هروئین و مشتقات، شیشه و... عناوین جرم که شامل خرید، فروش، حمل، نگهداری، توزیع، استفاده از اطفال و نوجوانان، اجیر کردن دیگران برای توزیع مواد مخدر، جاسازی مواد و...می‌شود ذکر شده است.
یادگاری تصریح کرد: با پدیده‌ای ملحقات قانون مبارزه با مواد مخدر مواجه هستیم که مصوب مجمع تشخیص است که نشان می‌دهد مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان اختلافاتی در بحث‌هایی چون تعزیرات، اعدام‌ها و... وجود داشته است، این الحاقات به اقتضای زمان به قانون اضافه شده‌اند.
سرپرست دادسرای انقلاب اسلامی اراک گفت: یکی از این موارد بحث الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مواد روانگردان است که با تصویب این قانون و الحاق  آن به قانون ایران توسعه قانونی در عنصر قانونی جرم را شاهد هستیم یعنی موارد متعددی برای رسیدگی و جرم انگاری وارد قانون شده است.
وی ادامه داد: همچنین طبق تصویب نامه هیئت وزیران فهرست مواد مخدر به صورت جزئی از جمله در بحث متادون آمده است همه این موارد نشان می‌دهد با توسعه قانونی در حوزه مواد مخدر مواجه هستیم.
سرپرست دادسرای انقلاب اسلامی اراک با بیان اینکه جرم در قانون به دو دسته مشهود و غیرمشهود تقسیم بندی می‌شود، گفت: بحث مهم حوزه مواد مخدر کاشت‌های غیر مجاز است، سه نوع کاشت در قانون مبارزه با مواد مخدر به عنوان کاشت‌های غیر مجاز مطرح است که شامل کاشت کوکا،خشخاش و شاهدانه می‌شود.
یادگاری افزود: در کاشت کوکا و خشخاش، سوءنیت را مفروض می‌دانیم بخاطر اینکه این گیاهان استفاده دیگری جز مواد مخدر ندارند. بعضاً عنوان می‌شود خشخاش یا دانه آن در طبخ نان استفاده می‌شود یا استفاده خوراکی دارد این ماده تفاوت زیادی با دانه‌های خشخاشی دارد که از آن تریاک تولید می‌شود.
یادگاری در پایان بیان کرد: رویکرد قانون مجازات اسلامی در برابر اعتیاد دوگانه است یعنی این معضل هم به عنوان بیماری و هم به عنوان جرم تلقی می‌شود، به همین خاطر در ابتدا  با توسل به اقدامات پیشگیرانه یا درمان با این معضل برخورد می‌کنند و پس از اینکه این مرحله موثر واقع نشد، قانون با دید مجرم به فرد نگاه می‌کند.


captcha