علما و پژوهشگران دینی سکان‌داران گفتمان دینی در فضای مجازی‌اند
کد خبر: 3654062
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱
حجت‌الاسلام والمسلمین الحسینی:

علما و پژوهشگران دینی سکان‌داران گفتمان دینی در فضای مجازی‌اند

گروه فناوری اطلاعات: یک کارشناس فضای مجازی گفت: نقش علما، روحانیون و دین پژوهان در ایجاد مختصات گفتمان دینی در فضای مجازی بسیار مهم است و البته کسی که در این حوزه کار می‌کند، حتما نباید روحانی باشد چرا که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی داریم که در این عرصه به خوبی کار می‌کنند؛ بنابراین هر دو گروه می‌توانند سکان‌دار این حرکت باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد الحسینی، کارشناس فضای مجازی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به ایجاد مختصات گفتمان دینی در فضای مجازی، اظهار کرد: نکته مهم در این موضوع اعتماد است؛ متأسفانه امروزه در فضای مجازی سوءاستفاده‌های بسیاری در حوزه محتوا صورت می‌گیرد یعنی با انتشار مطالب به تحریف و تخریب دین، آموزه‌ها و گفتمان دینی می‌پردازند و سپس در اختیار مخاطب قرار می‌دهند و در نهایت برای مخاطب که بدون مطالعه است و به منابع اصیل هم دسترسی ندارد موضوع بسیار خطرآفرین و مشکل‌ساز می‌شود.

وی افزود: دسترسی به منابع اصیل اسلامی توسط بسیاری از نهادها و مراکز از جمله مرکز نور صورت می‌گیرد و مرکز نور تلاش‌های بسیاری را برای دیجیتالی کردن منابع علوم انسانی انجام می‌دهد و آن را با انتشار در فضای مجازی در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد و البته صحت و سقم مطالب بسیار مهم است تا مخاطب به مطالب اعتماد کند و برایش اثرگذار باشد.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: بسیاری از آموزه‌های دینی را می‌توان از طریق چهره‌های شاخص در فضای مجازی مطرح کرد. آنها می‌توانند اعتماد مخاطب را جلب کنند و در نهایت تأثیرگذار باشند.

وی بیان کرد: متأسفانه در فضای مجازی شاهد محتوای دینی هستیم که حرف حق می‌زنند اما در لابه‌لای آن به دلیل عدم آگاهی حرف باطلی را مطرح می‌کنند؛ بنابراین ورود علما و روحانیون به فضای مجازی بسیار مهم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین الحسینی اظهار کرد: نقش علما، روحانیون و دین پژوهان در ایجاد مختصات گفتمان دینی در فضای مجازی بسیار مهم است و البته کسی که در این حوزه کار می‌کند، حتما نباید روحانی باشد چراکه ما هم‌اکنون فارغ‌التحصیلان دانشگاهی داریم که در این عرصه به خوبی کار می‌کنند؛ بنابراین هر دو گروه می‌توانند سکان‌دار این حرکت باشد.

وی بیان کرد: ما باید کار را به دست این افراد خبره و کاربلد بدهیم تا با اعتمادی که ایجاد می‌کنند، مخاطبان مطالب را بپذیرند. این افراد باید خودشان اهل عمل باشند تا حرف‌شان پذیرفته شود. یعنی خود کارشناسان هم به آموزه‌های دینی عمل کنند تا حرف‌شان تأثیرگذار باشد.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: نقش کارشناس دینی، حوزوی و دانشگاهی بسیار مهم است؛ چراکه مطالبی که در فضای مجازی مطرح می‌شود، در فضای زندگی حقیقی‌مان بسیار تأثیرگذار است. فضای مجازی اصطلاحی بیش نیست و کاملا حقیقی است؛ بنابراین عالمان، دانشمندان و افرادی که دغدغه دینی، درد فرهنگ و گفتمان دینی دارند باید این فضا را جدی بگیرند و وارد شوند و کار را به جلو ببرند.

وی ضمن مخالفت با پنهان کردن منابع آرشیوی از سوی سازمان‌ها و نهادها گفت: باید سازمان‌ها و نهادها منابع آرشیوی‌شان را در فضای مجازی منتشر کنند و خساست را کنار بگذارند. در این مورد نیاز به عزم جدی و همت ملی و حتی فراملی داریم. بسیاری از نهادها یا منابع آرشیوی‌شان را در فضای مجازی منتشر نمی‌کنند و یا اگر هم منتشر می‌کنند، به صورت قطره‌چکانی است؛ درحالی که این منابع باید در اختیار پژوهشگران و کارشناسان دینی قرار بگیرد تا بتوانیم شاهد نتایج و ثمرات مثبتی باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین الحسینی اظهار کرد: ایجاد مختصات گفتمان دینی در فضای مجازی در هر بستری امکان‌پذیر است مشروط بر اینکه ظرفیت این گفتمان را داشته باشد. شبکه‌های اجتماعی، نرم افزارها، اپلیکشین، فیلم، اینفوگرافیک گزینه‌های مناسبی هستند که البته باید نوع مخاطب و سلائق و علایقش را هم در نظر گرفت.

وی یادآور شد: کارشناسانی که وارد این حوزه می‌شوند باید از قبل مطالعه کرده باشند تا مطالب‌شان مفید و تأثیرگذار باشند. متأسفانه یکی از اشکالات‌مان این است که حرف می‌زنیم و عمل نمی‌کنیم به همین دلیل است که نمی‌توانیم موفقیت‌های زیادی را کسب کنیم.

captcha