وجود جهنم نشانه عدالت الهی است/ مفهوم ثقیل‌بودن قرآن
کد خبر: 3654438
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱
آیت‌الله العظمی جوادی آملی:

وجود جهنم نشانه عدالت الهی است/ مفهوم ثقیل‌بودن قرآن

گروه حوزه‌های علمیه: صاحب تفسیر تسنیم با بیان اینکه قرآن کلام سنگینی است یعنی وزانت دارد به وجود جهنم و بهشت اشاره کرد و گفت: وجود جهنم نشانه حکمت و عدالت الهی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 26 مهر در ادامه تفسیر سوره الرحمان در مسجد اعظم گفت: اگر جهنم نبود معاذالله نقص بود زیرا این همه ظالمان که حق مظلومان را گرفتند چگونه باید عدل درمورد آنان برقرار شود بنابراین نقشه آفرینش توسط الرحمان و الرحیم پی‌ریزی شده است که رحیمیت برای بهشتیان است و رحمانیت برای همه است. 
وی در مورد علم القرآن با بیان اینکه مراد صرفا علوم قرآنی نیست افزود: اگر پیامبر و ائمه چیزی فرمودند از خودشان نیست زیرا شرح و تفسیر قرآن به قال‌الله باز می‌گردد لذا اگر گوینده از خودش بگوید دیگر تفسیر نیست بنابراین خداوند هم در علوم قرآنی مانند چیستی وحی و ...سخن گفته است و هم خودش مفسر قرآن است.
آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: قرآن ثقیل است یعنی محتوا دارد و وزین است و حرف بیهوده در آن نیست؛ این کتاب به قدری برای جامعه اسلامی مهم بود که آیات و کلمات و سوره و جملات و حروف آن و حتی «واو» و «الف» و «با» آن را شمردند.
این مفسر تاکید کرد: درست است قرآن سنگین است ولی مگر انسان هم موجود کمی است؛ این قرآن برای انسان آسان شده و انسان نیز از آن لذت می‌برد بنابراین این بار ثقیل را انسان به معنای واقعی و رخش‌گونه می‌تواند بکشد.
صاحب تفسیر تسنیم گفت: ما می‌توانیم این بار را که در حد عربی مبین و قول ثقیل است را بکشیم وگرنه آن باری که در مرتبه عرشی است برای ما قابل دیدن نیست.
آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: اینکه گفته می‌شود علم لدنی، این علم در برابر فقه و حکمت و کلام و ... نیست؛ علم لدنی همین فقه و تفسیر و ... است که اگر کسی از نزد الله یاد گرفت حق لا ریب فیه و لدنی است وگرنه علم لدنی این نیست که محمول و موضوع و رئوس ثمانیه داشته باشد.
این مفسر قرآن عنوان کرد: کل خلقت خداوند به نحو تجلی است و عالم، تجلیات الهی است اما در مورد خصوص قرآن در نهج‌البلاغه آمده است که او در کتابش تجلی کرده است یعنی انسان طرزی باید در خدمت قرآن باشد که متکلم را ببیند و اگر این شدنی نبود به ما امر نمی‌کردند.
وی تاکید کرد: تزکیه این است که شنیده‌های قرآن و اهل‌بیت(ع) را دیدنی کنیم در این صورت الرحمان برای ما تجلی واقعی خواهد داشت. 
captcha