انعقاد 50 تفاهم‌نامه میان دانشگاه‌های ایران و عراق
کد خبر: 3654482
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴

انعقاد 50 تفاهم‌نامه میان دانشگاه‌های ایران و عراق

گروه جامعه: رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق در نشست مشترک میان مسئولان دانشگاه‌های ایران و عراق عنوان کرد: در سال‌های اخیر بیش از ٥٠ تقاهم‌نامه همكاری علمی بین دانشگاه‌های ایران و عراق منعقد شده است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی الاربعین، جلسه هم‌اندیشی روسای دانشگاه‌های برتر ایران با مسئولان ستاد فرهنگی اربعین در كربلا برگزار شد.

در این جلسه که سفر برای بررسی زمینه‌های همكاری علمی، پژوهشی و فرهنگی با دانشگاه‌های برتر عراق و مسئولان بلندپایه عراقی صورت گرفت، سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، فتوحى، رئیس دانشگاه صنعتی شریف و طالبی، رئیس دانشگاه اصفهان حضور داشتند.

حجت‌الاسلام اباذری در این جلسه به تشریح روند همكاری‌های علمی بین ایران و عراق طی چند سال اخیر پرداخت و با تاكید بر این موضوع كه ارتباط‌های علمی در سی سال گذشته بین دو كشور متوقف شده بود، گفت: در سال‌های اخیر بیش از ٥٠ تقاهم‌نامه همكاری علمی بین دانشگاه‌های ایران و عراق منعقد شده است و چندین هزار دانشجوی عراقی در دانشگاه‌های ایران مشغول به تحصیل هستند.
وی همچنین به این موضوع که بسیاری از این تفاهم‌نامه‌ها اجرایی نشده و باید با جدیت دنبال شود، با اعلام خبر تصویب قانون جدید ایجاد دانشگاه خارجی در عراق، تصریح کرد: این اقدام، یک فرصت برای دانشگاه‌های ایران برای حضور در كشور عراق است. عدم برگزاری كلاس‌های دانشگاهی به زبان انگلیسی و مدت زمان طولانی بررسی درخواست‌های دانشجویان عراقی برای تحصیل در ایران توسط دانشگاه‌های ایران از جمله محدودیت‌های جدی است كه باید به آن پرداخته شود.
همچنین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی كه ریاست همایش علمی و بین‌المللی اربعین را نیز برعهده دارد، اظهار کرد: همزمان با سوم آبان‌ماه سال جاری این همایش در كربلا برگزار می‌شود. زیارت و پیاده‌روى اربعین، محور همكاری‌های علمی و پژوهشی بین دو كشور ایران و عراق شده و برای اولین بار است كه بیش از صد دانشمند شاخص ایرانی در قالب یک همایش علمی در سطح والا در عراق حضور پیدا کرده و مقالات علمی خود را ارائه می‌كنند. این همایش دو روزه با حضور ٣٥٠ نفر از دانشگاهیان ایران و عراق در دانشگاه كربلا و با همكاری دانشگاه علامه طباطبایی و ستاد فرهنگی اربعین برگزار می‌شود.
وی در ادامه سخنانش با تاكید بر ظرفیت‌های همكاری به ویژه در حوزه مدارک مشترک دانشگاهی، افزود: در جلسه با مسئولان عراقی این موضوع و سایر پیشنهادهای همكاری پیگیری خواهد شد.
فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف نیز گفت: با توجه به سطح علمی والای دانشگاه شریف كه جزء 300 دانشگاه برتر دنیاست، همكاری‌های علمی در سطح دكتری و همچنین بازآموزی اساتید را پیشنهاد می‌کنم.
طالبی، رئیس دانشگاه اصفهان نیز به برخی از موانع برای گسترش همكاری‌های علمی اشاره كرد و به تجربیات دانشگاه اصفهان در جذب دانشجویان عراقی پرداخت.
در این نشست ظرفیت‌ همكاری‌های علمی و فرصت‌ها و تهدیدات آن در كشور عراق مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد که این موضوع در جلسه با رؤسای دانشگاه‌های عراق مطرح شود.

captcha