قرآن کریم، اخلاق حسن پیامبر را از مهمترین عوامل نشراسلام بر می‎شمارد
کد خبر: 3654548
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸
آیت‎الله العظمی مکارم شیرازی:

قرآن کریم، اخلاق حسن پیامبر را از مهمترین عوامل نشراسلام بر می‎شمارد

گروه فعالیت‎های قرآنی: مرجع تقلید شیعیان، بر اساس آیات قرآن بیان کرد: خداوند متعال حسن خلق را از مهمترین عوامل توسعه اسلام بر می‎شمرد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، آیت‎الله‎العظمی مکارم شیرازی دیشب 26 مهر در اولین جلسه درس اخلاق ویژه طلاب و خانواده‌های آنها در قم گفت: درس اخلاق و مباحث اخلاقی از ملزومات طلاب است؛ اگر اخلاق مبتنی بر علوم اهل بیت(ع) و قرآن نشر نیابد، فضای برای رشد فرق ضاله و معنویت‏ های انحراف ایجاد می‎شود.
وی افزود: رهبر انقلاب ممارست و تاکید خاصی روی طرح مباحث اخلاقی در دروس خود دارند و بنده نیز طی سالها در روزهای چهارشنبه به طرح مباحث اخلاقی در درس می پردازد.
این مرجع تقلید بیان کرد: سه دلیل برای اهتمام طلاب به مباحث اخلاقی وجود دارد که اولین آن، ویژگی های طلبگی است زیرا طلاب و حتی خانواده آنها برای همه مردم الگو و اسوه هستند؛ مردم به آنها و زندگی و فرزندان آنها توجه دارند و رفتار شایسته آنها، باعث نشر اسلام می‎شود.
وی گفت: خداوند متعال در قرآن کریم به مساله خلق حسن پیامبر ونقش بسیار مهم آن در جلب توجه مردم به اسلام اشاره می‌کند؛ معجزه اخلاقی، از مهمترین معجزات پیامبر اکرم(ص) است؛ در ماجرای فتح مکه و گفتار و رفتار کریمانه ایشان با دشمنان، باعث شد که فوج فوج مردم به اسلام بگروند.
این مرجع تقلید بیان کرد: خداوند در آیه 159 سوره آل عمران به این مساله اشاره دارد که نقش مهم رفتار و خلق حسن پیامبر در جلب مردم به اسلام چه تاثیرات مهمی داشته است.
وی گفت: دعوت به اسلام با رفتار نیک و حسن خلق از مهمترین روش‎های تبلیغ است؛ وقتی آماری مبنی بر اینکه 30 درصد طلاق‎ها در یک ساله اول زندگی انجام می‎شود به این معنی است که هنوز بسیاری قدرت بخشش و عفو و گذشت را ندارند؛ این موارد اخلاقی است که پایه زندگی را محکم می‎کند.
این مرجع تقلید بیان کرد: نکته و عامل دومی که ضرورت اخلاق را گوشزد می کند؛ آن است که اگر کسی می‎خواهد به سیر الی الله و سلوک معنوی برسد باید اخلاق پایبند باشد؛ در روایات نیز بیان شده است که حسن خلق تا چه حدی در تعالی روح و معنویت نقش دارد.
وی گفت:پیامبر اکرم(ص) بیان فرمودند که انسان با اخلاق حسن به مراتب و منازل معنوی بار ارزش می رسد، حتی اگر در عبادت نیز ضعیف باشد؛ یا در کلام دیگری فرمودند که در روز قیامت اخلاق خوب ترازوی اعمال را سنگین می‎کند؛ امام صادق(ع) نیزفرمودند که پاداش حسن خلق به اندازه پاداش مجاهدت فی سبیل الله است.
آیت‎الله العظمی مکارم شیرازی: مساله سوم آن است که آیات و روایات و کلام حضرات معصومین بر این امر دلالت دارد که پیشرفت در کار و روزی نیز به واسطه اخلاق محقق میشود؛ اخلاق سرمایه اصلی زندگی انسان است؛ امام علی(ع) نیز فرمودند که اخلاق خوب گنج روزی است؛ اخلاق خوب باعث موفقیت در کار و زندگی است.
captcha