طلیعه بصائر در تهران و قرآنیان بوشهر در محضر اساتید
کد خبر: 3654555
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳
اهم رویدادهای قرآنی هفته/

طلیعه بصائر در تهران و قرآنیان بوشهر در محضر اساتید

گروه فعالیت‌های قرآنی: روزهای پایانی مهرماه با برگزاری مسابقات قرآن دانشجویی در مشهد آغاز شد و با جشنواره قرآنی مدهامتان استان تهران به پایان رسید و حضور قرآنیان بوشهر در تهران برای استفاده از جلسات اساتید از جمله مهمترین رویدادهای قرآنی این هفته بود.

ایکنا
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آخرین هفته مهرماه سال 96 شاهد برگزاری مسابقات قرآن در نهادها و دستگاه‌های مختلف، از جمله این مسابقات می توان به جشنواره قرآنی دانشجویان دانشگاه پیام نور، جشنواره قرآنی مدهامتان، مسابقات قرآن صنعت نفت، مسابقات قرآن فرهنگی و هنری شهرداری  و ... بودیم. در ادامه نگاهی به مهمترین رویدادهای قرآنی هفته شده است.
دوازدهمین مرحله آزمون  اعطای مدرک به حفاظ 
مدیر دبیرخانه طرح‌‌های ملی سازمان دارالقرآن الکریم در اولین روز هفته جاری از بررسی فایل‌های صوتی شرکت‌کنندگان در مرحله دوم دوازدهمین دوره آزمون اعطای مدرک به حفاظ خبر داد و گفت: در این مرحله فایل های صوتی از لحاظ حسن حفظ بررسی می شود. همچنین، این آثار برای بررسی در زمینه‌های مختلف همچون صوت و لحن، تجوید، وقف و ابتدا در اختیار اساتید قرآنی قرار گرفته است تا ارزیابی لازم در این زمینه نیز انجام شود. نفرات برتر به مرحله سوم دوازدهمین دوره آزمون اعطای مدرک به حفاظ راه پیدا خواهند کرد.
مسابقات قرآن صنعت نفت
اولین روز هفته جاری شاهد برگزاری چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن و معارف سازمان حراست صنعت نفت بودیم، این مسابقات روز شنبه ۲۲ مهرماه در مشهد در دو بخش، کتبی در رشته‌های نهج‌البلاغه، مفاهیم و حدیث و شفاهی در رشته‌های قرائت (تحقیق- ترتیل)، حفظ ۲، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ جزء و کل قرآن‌ کریم در دو بخش آقایان و بانوان ویژه کارکنان، فرزندان و همسران برگزار شد. این مسابقات که با حضور 200 شرکت کننده برگزار شد، روز یکشنبه با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد.
جشنواره قرآنی پیام نور
همچنین در آغازین روز این هفته شاهد برگزاری مرحله کشوری بیست و یکمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه پیام نور بودیم. این مسابقات به مدت سه روز و با حضور 250 شرکت کننده در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء، حفظ ۱۰ جزء و حفظ ۵ جزء قرآن کریم برگزار شد. برگزیدگان این رقابت به جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور که آذرماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی برگزار می شود، راه پیدا کردند.
پاسخ به ابهامات جشنواره ملی قرآن دانشجویان
طی این هفته و پس از اعمال برخی تغییرات در سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور، شاهد برخی ابهامات در این جشنواره بودیم، در این هفته محمدمهدی بحرالعلوم، دبیر سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور ضمن پاسخگویی به این ابهامات با اشاره به برگزاری این جشنواره در اوایل آذرماه، گفت: علت موکول شدن این جشنواره به آذرماه تعطیلات پایانی ماه صفر بوده است.
ارائه گزارش مسابقات بین‌المللی قرآن در مجمع مشورتی شورای توسعه
هشتاد و هفتمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، روز یکشنبه 23 مهرماه در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار و طی آن علاوه بر انتخاب «محمدمهدی بحرالعلوم» و «معتز آقایی» به عنوان دو عضو حقیقی ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، گزارشی در مورد مطلوبیت‌ها و کاستی‌های مسابقات بین‌المللی قرآن ایران ارائه شد. در این جلسه بر برون سپاری این مسابقات به عنوان یکی از راهکارهای رسیدن به مطلوبیت در این مسابقات عنوان شد.
انتخابات در پویش سراسری قرآنیان
در این هفته شاهد برگزاری اولین جلسه اعضای «پویش سراسری قرآنیان» بودیم که طی آن، رئیس، دبیر، سخنگو و اعضای شورای مرکزی آن انتخاب شدند، همچنین جلسه اول مصوبات دیگری نیز داشت. این پویش متشکل از تعدادی از منتقدان مسابقات سراسری است که با هدف تغییر به نفع ترویج قرآن کریم اقدام به راه اندازی این کمپین کرده اند.
سفر قرآنیان بوشهر به تهران
همچنین در این هفته شاهد حضور تعدادی از اعضای فعال در امور قرآنی استان بوشهر در تهران بودیم، این افراد ضمن حضور در سازمان دارالقرآن الکریم به دیدار اساتید قرآنی کشور نیز رفتند. از جمله برنامه های این گروه دیدار با رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، حضور در جلسه استاد «محسن خدام حسینی»، حضور در جلسه استاد «سیدمحسن موسوی بلده»، دیدار با خادم القرآن «عباس سلیمی» و ... بود که انجام شد. بر همین اساس مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، در دیدار با این گروه، بر ضرورت پرداختن اساتید و پیشکسوتان قرآنی به موضوع مهم سبک زندگی قرآنی تأکید کرد، و گفت: ما باید از ظرفیت اساتید پیشکسوت و چهره‌های قدیمی قرآنی که سال‌های متمادی در راه آموزش قرآن زحمات زیادی را متحمل شده‌اند، در سراسر کشور استفاده کنیم و با تربیت چهره‌های قرآنی جوان، خلأهای موجود را در سطح کشور در این حوزه پر کنیم که نقش اساتید در این زمینه بسیار مهم است.
موضع‌گیری قرآنی‌ها بعد از یک اتفاق
در هفته جاری شاهد اتفاقی ناخوشایند بودیم، این اتفاق که قرآنیان موضع گیری های زیادی در مورد آن انجام دادند چیزی جز برخورد حجت الاسلام والمسلمین «محسن قرائتی» با «حسین نمازی» معروف به آقای دوربینی در یک برنامه زنده تلویزیونی نبود، در یکی از موضع گیری های جامعه قرآنی در مورد این اتفاق، خادم القرآن، عباس سلیمی در پیامی به دلجویی از آقای دوربینی پرداخت.
الزام دستگاه‌ها به پرداخت نیمی از بودجه قرآنی به بخش مردمی
روز سه شنبه 25 مهرماه «حسن محمدی»، نایب رئیس کمیته تخصیص اعتبار صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی طی گفت وگویی در مورد وضعیت بودجه قرآنی سال 96 از الزام دستگاه ها به اختصاص نیمی از بودجه قرآنی خود به بخش مردمی خبر داد. وی همچنین گفت: پیش‌بینی می‌شود در فصل پاییز حداقل نیمی از بودجه قرآنی سال ۹۶ دریافت شود.
مسابقات قرآن سازمان فرهنگی و هنری شهرداری
پنجمین دوره مسابقات قرآن تسنیم ویژه خانواده و همکاران سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران به همت این سازمان و با همکاری فرهنگ‌‌سرای قرآن برگزار شد. این مسابقات در گروه کارکنان، همسران و فرزندان بالای ۱۸ سال در رشته‌های حفظ شامل حفظ آیات منتخب، حفظ یک، سه و چهار جزء، قرائت ترتیل سوره‌های انبیا و مؤمنون و مفاهیم(۴۰ آیه با ترجمه و تفسیر) برگزار شد.
مرحله استانی جشنواره قرآنی مدهامتان
در این هفته همچنین مرحله استانی دوازدهمین دوره جشنواره قرآنی مدهامتان در استان‌های مختلف برگزار شد. از جمله استان تهران این مسابقات را روز جمعه 28 مهرماه با حضور 850 شرکت‌کننده در آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار کرد. همچنین آزمون رشته مفاهیم این جشنواره نیز به صورت سراسری برگزار شد.
همایش طلیعه بصائر
حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم در همایش طلیعه بصائر که ۲۷ مهرماه با حضور قاریان، حافظان و مدرسان قرآن کشور در تالار شیخ صدوق این آستان برگزار شد به سخنرانی پرداخت. وی با تأکید بر اینکه در رایطه با قرآن باید تا زنده هستیم چند حقیقت را مورد توجه قرار دهیم، اظهار کرد: یکی از آنها این است که ارزش قرآن آن‌گونه که باید شناخته شده نیست و جامعه اسلامی حتی جامعه شیعه از قرآن کریم آوازی از دور شنیده است.
captcha