تشخیص سلوک رفتاری، مهمترین بخش سیره‌شناسی است
کد خبر: 3654603
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰

تشخیص سلوک رفتاری، مهمترین بخش سیره‌شناسی است

گروه اجتماعی: استاد دانشگاه و کارشناس مباحث تاریخی، بر لزوم اخذ روش و شیوه‎ها و متد رفتاری از رفتار بزرگان در سیره‌شناسی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا از قم، سیدحسین فلاح زاده پیش از ظهر امروز 27 مهر در نشست علمی سیره رویکرد و روش استخراج در دفتر تبلیغات اسلامی گفت: سیره از دیدگاه مورخین به معنی شیوه زندگی پیامبر و معصومین(ع) به کار رفته است.
وی افزود: مغازی نیز به معنی سیره به کار رفته است زیرا با نظر به مباحثی که در متون دینی به کار رفته است نمی‎توان مغازی را به عنوان غزوات صرف به کار برد.
استاد دانشگاه بیان کرد: سیره در قرآن کریم نیز در باب ماضی و مضارع و امر به کار رفته است؛ مشتق سیره یا اسم مصدر در سوره طه به کار رفته است؛ در آنجا خداوند از سیره به عنوان کلمه شکل و صورت استفاده کرده است.
وی تصریح کرد: در نهج‌البلاغه نیز از سیره استفاده شده است؛ امام فرمودند که امام باید با سیره خود بیش از زبان خود مردم را هدایت کند ؛در اینجا سیره به عنوان سلوکی است که در مقابل لسان به کار رفته است.
فلاح زاده گفت: امام علی(ع) در خصوص حضرت پیامبر نیز از این واژه استفاده می‎کنند و سیره را با کمی تفاوت از سنت بیان می‎کنند؛ سیره در اینجا به عنوان روش و منش یاد شده است؛ در فقه، سنت به معنی فعل است و عمل و نوع عمل است.
وی افزود: به نوعی می‎توان سنت را دستاورد سیره دانست؛ یعنی اهل بیت و پیامبر با سلوک خود یک سنت را پی ریزی می‎کنند؛ سیره در بیانات امام حسن(ع) نیز به کار رفته است؛ امام حسین(ع) نیز در یک سخن معروف خود در هنگام خروج از مدینه از سیره استفاده کردند؛ در اینجا حضرت به سیره خاص و نوع و کیفیت خاص سیره رسول خدا اشاره دارند.
استاد دانشگاه بیان کرد: شهید مطهری تعریف دقیقی از سیره ارایه می دهند؛ ایشان سیره نگاری تاریخی را رد می‎کند و بیان می‎داره که سیره نگاران تاریخی رفتار پیامبر را نوشتند در حالی که اسلوب و روش و سبک رفتار پیامبر را بیان نکردند.
وی تصریح کرد: شهید مطهری بیان می‎کند که بحث ما در سبک پیامبر است؛ مثلا پیامبر تبلیغ می‎کردند ولی وظیفه ما آن است که سبک و متد رهبری و تبلیغ ایشان را دریابیم.
فلاح زاده گفت: سیره در واقع به معنی نوع سلوک فردی و اجتماعی است؛ اگر سیره را متد رفتار بدانیم، باید ببینیم که این سبک رفتاری از کجا برخاسته است ؛این سبک درک و فهم و تجربه و اصول ذهنی حاکم بر رفتار انسان است؛ ذهن اطلاعات انسان را به یک اصول و قواعد مبدل می‎کند.
وی افزود: اصول ذهنی در طول زمان با توجه به تجربیات تغییر می‎کند؛ مثلا با مشاهده یک سری مخاطرات، احتیاط ذهنی انسان بیشتر می‎شود؛ این مساله در خصوص معصومین صدق نمی‎کند زیرا اصول ذهنی این حضرات ثابت است و با زمان تغییر نمی‎کند؛روی دیگر سکه سیره ،اصول ذهنی است.
وی تصریح کرد: نفس عمل اهل معصومین در هر موضوعی با رویکرد سیره‎ای باید مد نظر باشد؛ در واقع سبک عمل عمل معصومین(ع) از شکل ظاهری رفتار مهمتر است.
فلاح زاده گفت: در بحث مغازی باید گفت که مغازی بخشی از سیره است؛ سیره مفهومی عام دارد؛ سیره کلیه سلوک رسول خدا را در بر می‎گیرد و مغازی بخشی از سیره است.
captcha