افتتاح اولین کنفرانس بین‌المللی ظرفیت فضای مجازی در ارتقاء آموزش‌های دینی
کد خبر: 3654627
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵

افتتاح اولین کنفرانس بین‌المللی ظرفیت فضای مجازی در ارتقاء آموزش‌های دینی

گروه حوزه‌های علمیه: مراسم افتتاحیه اولین کنفرانس بین‌المللی ظرفیت فضای مجازی در ارتقاء آموزش‌های دینی امروز 27 مهر در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) و با حضور معاونان جامعة المصطفی(ص) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) عابدین سیاحت اسفندیاری، دبیر علمی اولین کنفرانس بین‌المللی ظرفیت‌شناسی فضای مجازی در ارتقاء آموزش‌های دینی در مراسم افتتاحیه این کنفرانس که در سالن عارف حسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد گفت: یکی از مهم‌ترین رسالت ادیان تربیت انسان‌های صالح است تا دنیایی عاری از خشونت را داشته باشیم و به صورت مسالمت‌آمیز با یکدیگر زندگی کنیم.

وی اظهار کرد: تاکنون کنفرانسی با این گستره به هفت زبان در دنیا برگزار نشده است زیرا تلفیق سه حوزه دین، تربیت و فضای مجازی مقوله جدیدی است که سابقه علمی برای آن وجود نداشته است.

سیاحت بیان کرد: از دو سال و نیم قبل فراخوان مقاله صرفا در فضای مجازی انجام شد و متعاقب آن کمیته علمی شکل گرفت و تا امروز حدود 350 نفر از 26 ملیت ثبت نام کردند و مقالات به هفت زبان به دبیرخانه رسیده است.

وی ادامه داد: 248 مقاله از سوی ثبت‌نام‌کنندگان به دبیرخانه رسید و 45 داور قضاوت مقالات را برعهده داشتند و هر مقاله گاهی تا هفت و هشت مرحله داوری و ارزیابی دقیقی صورت گرفته است و در نهایت نیز 124 مقاله در این مراحل موفق به راه‌یابی به کنفرانس شدند.

سیاحت عنوان کرد: حدود دو سال و نیم قبل مقدمات برپایی این کنفرانس انجام شد و با مجوز المصطفی(ص) و وزارت علوم برای اجرایی شدن آن اقدامات لازم صورت گرفت.

وی با اشاره به همکاری نهادها و مراکز مختلف در برپایی این همایش تصریح کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت زن و خانواده ریاست جمهوری، جامعة الزهراء(س)، دانشگاه ادیان و مذاهب قم، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دانشگاه مذاهب تهران، دانشگاه الهیات مسیحی بخارست، مجتمع آموزش عالی مشهد، مرکز ملی فضای مجازی، یونسکو، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، انجمن توسعه‌گران فضای مجازی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مرکز کامپیوتری علوم اسلامی نور، مرکز توسعه صلح و عقلانیت، انجمن علمی ارتباطات حوزه، مرکز اسلامی آخن، موسسه حم و تبیان و برخی اتحادیه‌ها و مجامع بین‌المللی نیز جزء همکاران ما هستند.

وی افزود: همچنین اتحادیه دانشگاه‌های آسیا و اقیانوسیه، شورای جهانی دانشگاه‌های مجازی، اتحادیه بین‌المللی روسای دانشگاه‌ها و اتحادیه دانشگاه های جهان اسلام در برپایی این کنفرانس همکاری دارند.

سیاحت اسفندیاری با بیان اینکه این کنفرانس با موضوع مطرح شده برای اولین بار در دنیا تمهید شده است، گفت: این کنفرانس به سه مقوله دین، آموزش و فضای مجازی به صورت همزمان می‌پردازد که تولید علمی در این مقوله انجام نشده است، از این رو قلم زدن در آن دشوار است، لذا تعداد مقالات همان طور که پیش‌بینی داشتیم به لحاظ کمی تعداد زیادی نمی‌شود ولی خروجی مقالات انگیزه ما برای برپایی دوره‌های بعدی همایش را زیادتر کرده است.

وی با اشاره به هفت‌زبانه بودن این کنفرانس تصریح کرد: دانشگاه مجازی المصطفی(ص) در هفت رشته آموزش به طلاب دارد؛ لذا فراخوان مقاله نیز به همین هفت زبان انجام شد همچنین زمان دریافت مقاله تا پایان شهریور بود که به علت درخواست مخاطبان، تا ۱۵ مهرماه تمدید شد و علاقه‌مندان از طریق سامانه کنفرانس می‌توانند مقالات خود را ارسال کنند.

دبیر علمی همایش بیان کرد: تبلیغات خوبی در فضای مجازی صورت گرفت که باعث کم شدن هزینه‌های همایش شده است و تقریبا هیچ تبلیغ محیطی نداشتیم.

سیاحت اسفندیاری تصریح کرد: مقالات از کشورهای الجزایر، رومانی، افغانستان، ایران، بنگلادش، عراق، لبنان، هند، اندونزی، استرالیا، تونس، اوکراین، مالزی، ترکیه، چک آمده که بیشترین مقاله به فارسی، عربی و انگلیسی به دبیرخانه رسیده است.

دبیر علمی همایش افزود: ۱۹ هزار آمار بازدید از سامانه کنفرانس داشته‌ایم و تاکنون هشت پیش نشست نیز از سوی دبیرخانه و مراکز همکار به زبان های اردو، فارسی، آذری، انگلیسی و ... برگزار شده است.

سیاحت اسفندیاری بیان کرد: فرایند داوری مقالات با توجه به موضوع آن دشوار بود؛ لذا ناگزیر بودیم افرادی را انتخاب کنیم که به این سه موضوع یعنی دین، فضای مجازی و آموزش دینی آشنا باشند و از طرف دیگر نیز به علت هفت زبانه بودن با زبان نیز آشنا باشند.

دبیر علمی کنفرانس اظهار کرد: در گام اول برای هر چکیده سه داور قضاوت می‌کردند و میانگین نمرات آنان لحاظ و اگر میانگین نمره اخذ می شد نسبت به دریافت اصل مقاله اقدام می‌کردیم و در مرحله بعد نیز دو داور مقالاتی را که بناست در پنل‌ها مطرح شود داوری خواهند کرد.

سیاحت اسفندیاری عنوان کرد: چکیده مقالات در کنفرانس در اختیار مخاطبان به صورت کتابچه و لوح فشرده منتشر شده است همچنین کار متمایزی در این کنفرانس انجام می‌شود و آن نمایه‌سازی مقالات در پایگاه‌های معتبر مانند isc و sid، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و نورمگز و ... است.

وی افزود: از دیگر ویژگی‌های این کنفرانس، این است که یک مقاله چند گواهی می‌تواند دریافت کند از جمله گواهی نامه از دبیرخانه است.

دبیر علمی همایش گفت: در دو روز همایش نیز مقالاتی به زبان‌های عربی، انگلیسی و فارسی ارایه خواهد شد همچنین چند پنل تخصصی به زبان‌های مذکور و زبان آذری تشکیل خواهد شد.

captcha