فعال شدن پایگاه‌های اورژانس در مسیر کاروان‌های زائران پیاده مشهدالرضا
کد خبر: 3655097
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴

فعال شدن پایگاه‌های اورژانس در مسیر کاروان‌های زائران پیاده مشهدالرضا

گروه اجتماعی: کارشناس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از فعال شدن پایگاه‌های اورژانس در مسیر کاروان‌های زائران پیاده دهه پایانی ماه صفر خبر داد.

حمید جهاندخت، کارشناس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی بیان کرد: در پیاده‌روی اربعین حسینی با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی کشور عراق، زائران به‌ویژه افراد آسیب‌پذیر با شرایط خاص اعم از زنان باردار، خردسالان، بیماران قلبی و ... برای جلوگیری از بروز بیماری باید به رعایت بهداشت فردی اهتمام بیشتری بورزند.
وی همچنین ضمن تأکید بر رعایت بهداشت فردی از سوی زائران پیاده دهه پایانی ماه صفر، گفت: زائران توجه داشته باشند تا علاوه بر استفاده از آب نوشیدنی سالم، از ایستگاه‌های صلواتی دارای مجوز غذای نذری تهیه کنند.
جهاندخت در خصوص اقدامات نظارتی از سوی مرکز بهداشت استان در این زمینه، افزود: هر سال در ایام عزاداری حسینی و به‌ویژه دهه پایانی ماه صفر، بازرسی از وضعیت بهداشت ایستگاه‌های صلواتی، آشپزخانه‌های پخت نذری و محل برگزاری مراسم عزاداری از سوی تیم‌های بازرسی مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می‌شود.
کارشناس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در دهه پایانی ماه صفر به منظور رفاه حال زائران پیاده و دسترسی آسان به امکانات پزشکی، پایگاه‌های اورژانس در مسیرهای منتهی عبور زائران به مشهد فعال خواهد شد.
وی افزود: در سال جاری یک تیم حدود 40 نفره از کارشناسان بهداشت سراسر کشور در ایام اربعین به عتبات عالیات اعزام خواهند شد که دو نفر از مشهد در این تیم حضور دارند، علاوه بر این نیز 150 تیم یک تا دو نفره برای نظارت بر ایستگاه‌های صلواتی، مراکز اسکان و ... در استان ساماندهی شده‌اند که از ابتدای ماه محرم کار خود را آغاز کرده‌اند.
جهاندخت ادامه داد: با توجه به ارزشیابی و تجربیات، از سال گذشته صدور مجوز برای ایستگاه‌های صلواتی با تأیید مرکز بهداشت انجام می‌شود و موارد قابل ذکر از جمله آموزش اینکه سرو غذای گرم و چای در ظروف گیاهی و نوشیدنی سرد در لیوان‌های یک بار مصرف شفاف صورت گیرد، برای مسئولان برپاکننده مراسم عزاداری ارائه شده است.
کارشناس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همچنین به ایستگاه‌هایی که امکان شستشوی ظروف بلوری را در شرایط مناسب دارند، اجازه استفاده از استکان برای سرو چای داده شده است.
وی اضافه کرد: در راستای حفظ موارد بهداشتی نیز به آشپزخانه‌های پخت نذری آموزش لازم جهت تهیه مواد اولیه از مراکز معتبر و سایر تذکرات داده شده است.
جهاندخت با اشاره به اینکه نظارت بر ایستگاه‌های صلواتی حاشیه شهر نیز صورت گرفته است، بیان کرد: نظارت و بازرسی از محل‌ اسکان زائران پیاده نیز انجام می‌شود، همچنین در دهه پایانی ماه صفر با توجه به حضور کاروان‌های پیاده، بازرسی و نظارت علاوه بر ایستگاه‌های سطح شهر، در جاده‌ها و مراکز اسکان زائران نیز انجام خواهد شد.
کارشناس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در ایام مختلف سال با توجه به حضور زائران در مشهد، نظارت بر بهداشت کلیه اماکن اسکان زائران از سوی مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز انجام می‌شود.
وی گفت: علاوه بر مشهد، نظارت بر بهداشت ایستگاه‌های صلواتی و آشپزخانه‌های شهرستان‌های نزدیک به محدوده دانشگاه علوم پزشکی مانند قوچان، چناران، سرخس، کلات، فریمان، کاشمر، بردسکن و درگز نیز توسط بازرسان صورت می‌گیرد.
captcha