روزمرگی و فعالیت‌های جزیره‌ای آفت برنامه‌های قرآنی است
کد خبر: 3655372
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱

روزمرگی و فعالیت‌های جزیره‌ای آفت برنامه‌های قرآنی است

گروه فعالیت‌های قرآنی: مسئول دفتر قرآن و عترت فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی گفت: اگر در حوزه قرآن هر کسی به درستی وظایف خود را انجام دهد، باعث می‌شود متولیان نشر و ترویج معارف قرآنی دچار روزمرگی و جزیره‌ای کار کردن نشوند، چرا که این دو آفت فعالیت‌های قرآنی است.‌

محمد جعفری، مسئول دفتر قرآن و عترت فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: یکی از رسالت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآنی و برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآنی است.
وی افزود: برگزاری محافل انس با قرآن، برگزاری مسابقات قرآنی، برگزاری نمایش‌‌ها و تئاترهای خیابانی و برپایی نمایشگاه قرآن و عترت از جمله فعالیت‌هایی است که تأثیر بسیار خوبی داشته است.
مسئول دفتر قرآن و عترت فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: همچنین در حوزه آموزش تخصصی در قالب تربیت مربی حفظ قرآن‌کریم، تربیت مربی ترجمه و مفاهیم قرآن کریم،صوت و لحن، دوره‌های تربیت مربی کودک با موضوع قرآن و نماز  برگزار می‌شود که بسیار تأثیرگذار است.
جعفری ادامه داد: همین که جامعه در مدت زمان نمایشگاه قرآن به جایی سوق داده می‌شود که فعالیت‌ها و محصولات تولید شده در حوزه قرآن و عترت در دسترس همگان قرار بگیرد، بسیار مثبت ارزیابی می‌شود.
وی در خصوص نقش مسابقات قرآنی، بیان کرد: مسابقات قرآنی به دلیل داشتن جنبه ارزیابی، بین فعالان قرآنی یک نوع انگیرش در جامعه برای افراد ایجاد می‌کند.
مسئول دفتر قرآن و عترت فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه به طور یقین فعالیت‌های قرآنی، نرخ جرائم در جامعه را کاهش می‌دهد، افزود:  از بین رفتن جرائم با  رشد فعالیت‌های قرآنی مصداق آیه شریفه ۸۱ سوره مبارکه اسرا «جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا» است زیرا زمانی که جامعه قرآنی باشد، باطل و مشکلات اخلاقی از جامعه رخت خواهد بست.
جعفری اظهار کرد: اگر نشر و ترویج معارف قرآنی به صورت دقیق صورت گیرد و هر فرد یا دستگاه‌ یا نهادی به خوبی وظایف خود را به سرانجام رساند، نشر مفاهیم قرآنی و ترویج آن در جامعه به صورت درست اتفاق خواهد افتاد.
وی بیان کرد: خوشبختانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با برنامه کاری از پیش تعیین شده و بر اساس برنامه‌ریزی دقیق و فعالیت‌هایی چون برگزاری جشن رمضان(شامل؛ نمایشگاه‌های قرآن، محافل انس با قرآن، نشست‌های تخصصی، اجرای تعزیه‌ها، گروه‌های نمایشی، برگزاری مراسم‌های شعرخوانی، برگزاری جلسات تدبری و برگزاری فعالیت‌های هنری)، برگزاری هفته قرآن و عترت(مشتمل بر چندین جشنواره فرهنگی قرآن و عترت، برگزاری آزمون‌های سراسری قرآن و عترت) در این زمینه گام‌های خوبی برداشته است.
مسئول دفتر قرآن و عترت فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی ادامه داد: این فعالیت‌ها در طول سال بسیار چشمگیر و زمینه نشر و ترویج معارف قرآنی در جامعه را محقق می‌کند و  اگر هر کسی به درستی وظایف خود را انجام دهد، باعث می‌شود متولیان نشر و ترویج معارف قرآنی دچار روزمرگی و جزیره‌ای کار کردن نشوند.
جعفری بیان کرد: هر مسلمان باید تمام فعالیت‌هایی که در طول روز و زندگی فردی و اجتماعی خود انجام می‌دهد، با محور قرآنی باشد و افراد آنقدر با  کلام وحی مأنوس باشند که بتوانند تمام فعالیت‌های روزانه خود را با استعانت از قرآن به پیش ببرند که این مأنوس بودن جز با تلاوت روزانه قرآن، درک مفاهیم قرآن و عمل به قرآن محقق نمی‌شود. 
وی اظهار کرد: یکی دیگر از توصیفاتی که خداوند قرآن را با آن وصف کرده است، مایه شفا و رحمت بودن آن برای مؤمنین است. 
مسئول دفتر قرآن و عترت فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی ادامه داد: در آیه ۸۲ سوره مبارکه اسرا آمده (و ننزل من القرآن ما هو شفا و رحمه المومنین) انسان همانطور که سلامتی و ناسلامتی جسمی دارد یک سلامتی و ناسلامتی روحی نیز دارد.
جعفری یادآور شد: قرآن کریم با حجتهای قاطع و براهین ساطع خود،انواع شک و تردیدها و شبهاتی را که در راه عقاید حق و معارف حقیقی می‌شود از بین می‌برد و با مواعظ شافی خود و داستانهای آموزنده و عبرت انگیز، مثلهای دلنشین، انذار، تبشیر، احکام و شرایعش،با تمامی آفات دلها مبارزه کرده، همه را ریشه کن می‌سازد، بدین جهت خداوند قرآن را شفای مؤمنین قرار داده است.
captcha