رویکرد خلاقانه به گردشگری مروج‌ فرهنگ ایرانی است
کد خبر: 3655562
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸
سیدسعید هاشمی:

رویکرد خلاقانه به گردشگری مروج‌ فرهنگ ایرانی است

گروه دانشگاه: معاون آموزشی جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: تمامی انواع گردشگری ما می‌تواند خلاق باشد، با این رویکرد، می‌توان فرهنگ ایرانی را ترویج کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، سومین گردهمایی منطقه‌ای گروه‌های دانشجویی حامی گردشگری و حافظ میراث فرهنگی، امروز یکشنبه، 30 مهرماه، به همت مرکز گردشگری علمی و فرهنگی دانشجویان ایران و با حضور سیدسعید هاشمی، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی و جمعی از مسئولان کانون‌های دانشجویی حامی گردشگری از استان‌های تهران، البرز، اصفهان، زنجان، سمنان، قزوین، قم و مرکزی در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، برگزار شد.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی در این مراسم با اشاره به داشتن رویکرد خلاقانه به بحث گردشگری، اظهار کرد: نگاه من به گردشگری، رویکرد نگرانه است و معتقدم تمامی انواع گردشگری ما می‌تواند خلاق باشد، با رویکرد گردشگری خلاق، می‌توان فعالیت‌های فرهنگی در این عرصه را پیش برد و فرهنگ ایران را به سایرین منتقل کرد.

وی ادامه داد: نیاز به مناظره‌های جدی در بحث گردشگری وجود دارد که نهایتا رویکرد ما به گردشگری به دست می‌‌آید. معیارهای متعددی وجود دارد که هر کدام در نوع گردشگری نمود پیدا می‌کند.

هاشمی گفت: اگر این رویکرد را که خلاقانه است، قبول داشته باشیم، نیاز نیست از صفر شروع کنیم و هنر شما این خواهد بود که برون سازی کنید و شاخص‌ها و معیارهای بین‌المللی که وجود دارد را بومی سازی کنید و این امر تنها نیاز به بومی سازی دارد.

وی با بیان اینکه لیدر تور باید در هر سفر یک مطلب جدید اضافه کند واگر این امر اتفاق افتاد، گردشگری کیفیت لازم را خواهد داشت، عنوان کرد: سال 87 وقتی با یک تور گردشگری به اصفهان سفر کردیم، رهبر یا لیدر تور، فرد زبده‌ای بود که وقتی در مورد لطفعلی‌خان توضیح می‌داد، لذت می‌بردم و بسیاری موارد را توضیح می‌داد که نمی‌دانستیم و هر کدام برای ما آموزنده بود.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با اشاره به ورود به بحث گردشگری برای کودکان، خاطرنشان کرد: عنوان «مدرسه طبیعت»، کاری است که به همت آقای وهاب‌زاده در چند شهر آغاز شد و در شهرهای مشهد، گرگان و اصفهان برپا شد. وقتی با ایشان صحبت کردیم، نگاهش این بود که باید بچه‌ها را به نحوی آموزش داد که همراه محیط زیست باشند. از وی خواستیم طبیعت‌گردی را هم به بچه‌ها یاد دهد و راهنمای دانشجویان در این حوزه باشد، بعد از آن، چند دانشجو پایان‌نامه خود را در حوزه گردشگری، با او کار کردند.

وی با بیان اینکه گردشگری، رشته‌ای میان رشته‌ای است، تصریح کرد: برخی معتقدند؛ گردشگری، رشته‌ای مستقل مانند سایر رشته‌هاست، اما به عقیده من این رشته، یک رشته میان رشته‌ای و تلفیقی از مجموعه تمام رشته‌هاست.

هاشمی با بیان اینکه باید به فرهنگ‌ها احترام گذاشت، گفت: نگاه به گردشگری باید آمیخته با فرهنگ باشد و آنکه تلاش نکنید فرهنگ را تغییر دهید. این تفکر خوبی نیست که تصور می‌کنیم گردشگر خارجی که آمد باید تلاش ما این باشد که فرهنگ او را تغییر دهیم و یا خود مانند او شویم، باید یاد بگیریم برای فرهنگ‌ها احترام قائل شویم و آنها را بفهمیم و فرهنگ‌های خوب خود را تبلیغ کنیم.

برای دیدن گزارش تصویری این مراسم اینجا کلیک کنید!
captcha