اهمیت مسواک و نظافت دهان در اسلام
کد خبر: 3655818
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲

اهمیت مسواک و نظافت دهان در اسلام

گروه اجتماعی: امام جمعه اهل سنت شهرستان زاهدان گفت: یکی از سنت‌های رسول الله(ص)، مسواک هنگام وضو بوده است؛ مسواک علاوه‌بر آنکه پاکی و نظافت دهان را به‌دنبال دارد، سبب حصول ثواب و پاداش نیز می‌شود و از رسول خدا روایت شده است که هنگام وضو، مسواک بزنید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سیستان وبلوچستان، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت شهرستان زاهدان، صبح امروز در مسجد مکی زاهدان، گفت: دین اسلام به پاکیزگی اهمیت زیادی می‌دهد و از مسلمانان می‌خواهد که به نظافت بدن و لباس خود اهمیت بدهند.
وی ادامه داد: یکی از سنت‌های رسول الله(ص)، مسواک هنگام وضو بوده است؛ مسواک علاوه‌بر آنکه پاکی و نظافت دهان را به‌دنبال دارد، سبب حصول ثواب و پاداش نیز می‌شود و از رسول خدا روایت شده است که هنگام وضو، مسواک بزنید.
امام جمعه اهل سنت زاهدان بیان کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند « اگر بر امت من گران تمام نمی‌شد، من به آن‌ها دستور می‌دادم که در وقت هر وضو  یا نماز، مسواک بزنند»، برای آنکه سایر مسلمانان نیز به مسواک زدن تشویق شوند، حضرت(ص) خودشان پیش از نماز، مسواک می‌زدند.
وی افزود: همچنین در حدیث دیگری آمده است که می‌فرمایند «افواهکم طریق من طرق ربکم فاحبها الی الله اطیبها ریحا فطیبوها بما قدرتم علیه؛ دهان‌های شما راهی از راه‌های پروردگارتان است. بهترین دهان‌ها آن دهانی است که از همه خوشبوتر باشد. پس دهان‌هایتان را به میزان توانایی پاک کنید».
مولوی عبدالحمید بیان کرد: همچنین در روایات آمده است، نمازی که با مسواک خوانده شود، هفتاد برابر نمازی است که بدون مسواک خوانده می‌شود. این احادیث همه نشان از اهمیت توجه به پاکیزگی و نظافت شخصی در اسلام دارد.
وی افزود: از چیزهایی که دهان را بدبو می‌کنند، مانند سیگار، نسوار، قلیان وغیره هم باید پرهیز کنیم. این‌ها دهان را بدبو می‌کنند و برای سلامتی انسان نیز مضر هستند. نباید مسلمانی که آیات خدا را تلاوت می‌کند، دهانش بوی سیگار بدهد.
مدیر دارالعلوم اهل سنت زاهدان اظهار کرد: همچنین برای آنکه سایر مسلمانان اذیت نشوند، باید هنگام آمدن به مسجد یا مکان‌های پرتردد، از خوردنی‌هایی مثل سیر، تره و غیره که دهان را بدبو می‌کنند، خودداری شود. اگر کسی خورد، باید بوی آن را زایل کند، بعد وارد مسجد شود.
captcha