حفظ قرآن در درسم تأثیر مثبت داشته/ دوست دارم متخصص قلب شوم
کد خبر: 3656192
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰

حفظ قرآن در درسم تأثیر مثبت داشته/ دوست دارم متخصص قلب شوم

نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی امارات گفت: در ۸ سالگی حافظ کل قرآن شدم، امیدوارم عامل به قرآن هم باشم، در فوتسال حائز مقام‌هایی هستم و دوست دارم در آینده متخصص قلب شوم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) فارس نوشت: در ارزیابی حافظان کل دختر زیر 12 سال برای اعزام به دومین دوره مسابقات بین‌المللی بانوان امارات که شهریورماه سال جاری به همت کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، انجام شد، زهرا سادات حسینی؛ 10ساله از خراسان رضوی با کسب بالاترین امتیاز به عنوان نماینده اعزامی کشورمان برای حضور در مسابقات بین‌المللی امارات انتخاب شد.

زهرا سادات حسینی متولد فروردین 1386 شهرستان نیشابور از استان خراسان رضوی است که از سن 6 سالگی حفظ قرآن را آغاز و در 8 سالگی موفق شد حافظ کل قرآن کریم شود.

گفت‌وگویی را با این نوجوان حافظ کل قرآن کریم و مادرش معصومه نصرآبادی انجام دادیم که در ادامه تقدیم می‌شود.

نصرآبادی در ابتدا گفت: زمانی که زهرا سادات را باردار بودم جلسات قرآنی زیادی در خانه برگزار می‌کردم و خودم هم در جلسات قرآن شرکت می‌کردم و روزی یک جزء قرآن خصوصاً سوره مبارکه یس می‌خواندم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا فکر می‌کرد زهرا سادات در سن پایین، حافظ کل قرآن کریم شود،‌ اظهار داشت: نه اصلاً چنین فکری نمی‌کردم، چون دخترم هنوز مدرسه نمی‌رفت از طرف اداره اوقاف در مساجد طرح حفظ قرآن گذاشته بودند و دخترم را به آنجا بردم بعد دیدیم خیلی علاقه و استعداد دارد.

 

 

مادر زهرا سادات عنوان کرد: با دیدن علاقه‌مندی دخترم به بحث حفظ قرآن به او گفتم: اگر بتوانی جزء سی‌ام قرآن کریم را در منزل، ظرف 20 روز حفظ کنی، من نام تو را در کلاس قرآن می‌نویسم و همینطور هم شد و زهرا سادات توانست در طی این بیست روز، جزء سی‌ام را حفظ کند و این مسئله باعث شد تا من نام او را در کلاس حفظ قرآن ثبت‌نام کنم.

وی ادامه داد: تا 10 جزء که زهرا سادات توانسته بود از قرآن کریم را حفظ کند، من خیلی جدی نگرفتم و فکر نمی‌کردم زهرا سادات بتواند بیش از این پیش برود، تا این مقطع هنوز به مدرسه نمی‌رفت و بعد از حفظ 10 جزء به مدرسه رفت که دیدم دخترم اشتیاق زیادی برای حفظ قرآن دارد و به لطف خدا حفظ قرآن را در سن هشت سالگی به پایان رساند.

نصرآبادی درباره چگونگی رسیدگی به درس‌های زهرا سادات همزمان با حفظ قرآن، اظهار داشت: وقتی شما در وادی حفظ قرآن قرار می‌گیرید خدا خودش کمک می‌کند و مشکلات، یکی پس از دیگری حل می‌شود به طور مثال اگر زهرا سادات امروز نمی‌توانست محدوده خاصی از قرآن را حفظ کند، قطعاً روز بعد این اتفاق رخ می‌داد. حفظ او از روزی 5 خط و 8 خط شروع و در اواخر به روزی 3 صفحه‌ رسید.

 

 

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه زهرا سادات در سنین کودکی، قرآن را حفظ کرده است آیا موقعیتی بود که ایشان بگوید الان نمی‌خواهم قرآن بخوانم، مثلاً می‌‌خواهم بازی کنم؟! خاطرنشان کرد: بله، زمانی که داشت جزء 18 و 19 را حفظ می‌کرد، خیلی خسته شده بود و هر چه می‌خواند یاد نمی‌گرفت، هر روز او را به پارک می‌بردم و بعد از پارک می‌آمد می‌خواند و با اینکه غلط می‌خواند من می‌گفتم خیلی عالی خواندی و او را با تشویق، به حفظ قرآن دلگرم می‌کردم.

نصرآبادی بیان داشت: در این مواقع به زهرا سادات می‌گفتم اگر شب حفظ کنی و فردا صبح که بیدار شوی حفظت را درست می‌‌خوانی و این تلقین باعث می‌شد شب‌ها برای حفظ قرآن تمرین می‌کرد و سپس صبح‌ها وقتی بیدار می‌شد می‌گفت من حفظ هستم و حفظم را کامل یاد گرفتم و این هم شیوه‌ای بود که به خودش تلقین می‌کرد و باعث می‌شد جواب بگیرد.

وی درخصوص اینکه پدر زهرا سادات تا چه اندازه در حفظ قرآن ایشان دخیل بودند، گفت: پدر زهرا سادات از آنجایی که راننده کامیون است اکثر مواقع خانه نیست ولی زمانی که خانه هستند از مرورشان از او سؤال می‌پرسند. و من همیشه می‌گویم فقط لطف خدا بوده که توانسته موفق شود.

 

 

مادر زهرا سادات که اکنون با دخترش برای حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن امارات تمرین می‌کند،‌ درباره کیفیت تمرینات زهرا سادات ابراز داشت: در حال حاضر، روزی 3 تا 4 جزء را از او می‌پرسم. تقریباً روزی 4 ساعت من از محفوظات را تکرار می‌کند و یک ساعت هم استادش آقای اسماعیل صابری در زمینه تجوید به او کمک می‌کند.

وی عنوان کرد: اگر انسان وارد حوزه قرآن شود؛ قرآن، اقیانوس است و انسان اصلاً سیر نمی‌شود و اگر یک کلام از قرآن را بخواند خود قرآن آدم را راهنمایی می‌کند اصلاً خود قرآن، انسان را به جایی که باید برساند می‌رساند نیاز نیست آدم مدام این کلاس و آن کلاس برود، بلکه در سایه قرآن انسان می‌تواند مسیر درست زندگی خویش را پیدا کند. اگر یک دکتر داشته باشیم ولی انسان نباشد اصلاً فایده‌ای ندارد، اگر دختر من و امثال دختر من خانه‌دار باشند و در عین حال هم یک انسان صالح و مؤمنی و انسان کاملی باشند خیلی بهتر است.

مادر زهرا سادات در پاسخ به این سؤال که اکنون فرزندش به این مرحله رسیده است و حافظ کل قرآن شده است، چه آرزوی دیگری برای زهرا سادات دارد، گفت: من فقط سجده شکر به جا می‌آورم، چیزی دیگر غیر از این نمی‌توانم بگویم من همه اینها را عنایت خدا می‌دانم وگرنه منِ سروپا تقصیر، تنها کاری که از دستم برمی‌آمده انجام دادم و همه چیز دست خداست و از این به بعد هم، همه امور را به خدا می‌سپارم.

وی افزود: دوست دارم زهرا سادات در زمینه تفسیر قرآن و عمل به قرآن، ورود پیدا کند و قرآن با گوشت و خونش آمیخته شود البته در بخش ترجمه قرآن، فعالیت دارد ولی هنوز به این مرحله نرسیده است.

نصرآبادی با بیان اینکه من در حد توانم سعی می‌کنم مسائل و تکالیف شرعی را رعایت کنم و الگوی خوبی برای دخترم باشم، عنوان کرد: از اینکه دخترم زهرا سادات می‌خواهد در مسابقات قرآن امارات شرکت کند، هم خیلی خوشحالم و هم خیلی استرس دارم از بابت موفقیتش و هم اینکه اگر موفق شد بعد از آن دچار غرور نشویم و این بیشتر مدنظرم است.

 

 

در بخش دیگری از این گفت‌وگو زهرا سادات حسینی درباره شروع حفظ قرآن،‌ اظهار داشت: در مسجد محله ما کلاس‌هایی از طرف آموزش و پرورش برگزار می‌شد من هم که هنوز مدرسه نمی‌رفتم و خواندن و نوشتن هم بلد نبودم، همینطوری در این کلاس‌ها که برای بچه‌های مدرسه‌ای تشکیل شده بود، شرکت می‌کردم و سعی می‌کردم همانند سایر بچه‌ها آیات قرآن را در دفترم بنویسم. بعد یکی از معلم‌های آنجا به مادرم گفت این دختر علاقه و استعداد حفظ قرآن را دارد.

وی درباره اینکه آیا غیر از حفظ قرآن، فعالیت دیگری هم دارد، گفت: بله، در رشته فوتسال در شهرستان و استان و کشور مقام آوردم. در استان خراسان رضوی مقام دوم کشوری را به دست آوردم.

این نوجوان حافظ قرآن بیان داشت: به لحاظ درس خواندن همیشه شاگرد اول هستم و همینطور که ورزش می‌کنم آیات را هم در ذهنم مرور می‌کنم. صبح‌ها به مدرسه می‌روم اما برای اینکه محفوظاتم را فراموش نکنم روزی 3 تا 4 جزء از آیات قرآن را همراه با مادرم مرور می‌کنم.

وی با بیان اینکه در مدرسه همه می‌دانند من حافظ قرآن هستم، گفت: توصیه‌ای که مادرم همیشه به من دارد این است که نباید در ارتباط با دیگران دچار غرور شوم بنابراین سعی می‌کنم با دیگران با احترام برخورد کنم.

حسینی درخصوص اینکه چگونه برای مسابقات امارات انتخاب شده است، گفت: یک روز از شورای عالی قرآن با من تماس گرفتند و آدرس را برای ما پیامک کردند که برویم تهران بعد رفتیم تهران آقای آقایی و آقای امام جمعه از من یک تست گرفتند و بعد گفتند مشخص نیست شاید یک نفر را انتخاب کنند یا اصلاً انتخاب نکنند، بعد آنجا گفتند شما بروید خانه‌هایتان ما نتیجه این آزمون را به شما اعلام می‌کنیم که بعدها متوجه شدم من برای مسابقات امارات انتخاب شده‌ام.

 

 

وی درباره حس و حالش در زمان راه‌یابی به مسابقات بین‌المللی امارات عنوان کرد: وقتی نام خود را برای شرکت در مسابقات امارات دیدم، خیلی خوشحال شدم و سجده شکر به جا آوردم.

این نوجوان حافظ قرآن خاطرنشان کرد: سعی می‌کنم در زندگی‌ام به قرآن عمل کنم، حفظ قرآن در درس‌هایم هم تأثیر زیادی گذاشته است. گاهی اوقات وقتی به مادرم می‌گویم فلان چیز را برایم بخرم مادرم نمی‌خرد بعد آیه‌ای از قرآن می‌خوانم چیزی که می‌خواهم برایم فراهم می‌شود، مثلاً آیه‌ای از سوره مائده صفحه 127 «قالَ عیسَی ابْنُ مَرْیَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَیْنا مائِدَه مِنَ السَّماءِ تَکُونُ لَنا عیداً لِاوَّلِنا وَ آخِرِنا وَ آیَه مِنْکَ وَ ارْزُقْنا وَ أَنْتَ خَیْرُ الرَّازِقینَ»، یعنی هر چه بخواهم با این آیه خدا کمکم می‌کند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که با کدام آیه بیشتر انس دارد، گفت: یکی از آیاتی که انس بیشتری با آن دارم، آیه نماز است آنجا که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ».

وی درباره اینکه اگر بخواهد دوستانش را در مدرسه به یک کار خوب دعوت کند مثلاً نماز خواندن یا بحث حجاب چگونه او را دعوت می‌کند، تصریح کرد: اگر بخواهم با کسی درباره رعایت حجاب صحبت کنم، ابتدا آیه حجاب را برای او می‌خوانم بعد به او می‌گویم حجابش را رعایت کند.

 

 

این نوجوان حافظ کل قرآن تصریح کرد: دوست دارم در آینده علاوه بر پرداختن به مسائل قرآنی و عمل به دستورات قرآن، دوست دارم پزشک و متخصص قلب شوم.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که اکنون که حافظ قرآن هستی احساس می‌کنی خدا از تو چه انتظاری دارد،‌ ابراز داشت: باید بیشتر به دستورات خدا عمل کنم. جسم من کوچک است ولی الحمدلله خداوند این توفیق را به من داده که بتوانم قرآن را حفظ کنم. من هم امسال روزه گرفتم و هم پارسال. از آقای قاسم‌آبادی که در شورای عالی قرآن در تهران هستند و به نیشابور هم آمدند، هم خیلی تشکر می‌کنم در جلسات ایشان خیلی شرکت کردم.

حسینی با بیان اینکه با قرآن شاداب‌تر هستم تا با کارهای دیگر، اظهار داشت: با قرآن خواندن آرام می‌شوم و آرامش به دست می‌آوردم. اگر بچه‌های همسن و سال من نیز قرآن را بخوانند حتی در حدّ روخوانی قرآن باز هم آرامش پیدا می‌کنند اما وقتی معنا و ترجمه قرآن را بخوانند، آرامش بیشتری پیدا می‌کنند.

وی در پایان گفت: برای تشکر و قدردانی از زحمات پدر و مادرم، دست آنها را می‌بوسم و از اساتیدم آقای صابری استاد حفظ، معصومه علوی استاد تجوید و از مسعود موحدی‌راد استاد صوت و لحن، کمال تشکر را دارم.
captcha