اجرای شبکه علمی در مراکز استانی کشور آغاز می‌شود
کد خبر: 3656439
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶

اجرای شبکه علمی در مراکز استانی کشور آغاز می‌شود

گروه اجتماعی: مدیرکل مدیریت یکپارچه شبکه ملی اطلاعات کشور گفت: فاز اول اجرای شبکه علمی در مراکز استانی تا پایان سال جاری آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، به نقل از خبرگزاری فارس، بهنام ولی‌زاده ظهر امروز در نشست با مدیران دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و علمی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه شبکه علمی در دنیا برای ارتباط مراکز علمی، پژوهشی و تحقیقاتی ایجاد می‌شود، اظهار کرد: طرح اولیه این شبکه در سالیان گذشته در کشور اجرا شد ولی به صورت جدی و کامل مورد پیگیری قرار نگرفت و با همکاری وزارت ارتباطات و علوم از تیرماه امسال در تهران به بهره‌برداری رسید.
وی با بیان اینکه در شبکه علمی خدمات اطلاعاتی، پردازشی، ذخیره‌سازی و چندرسانه‌ای را به کاربران ارائه می‌دهد، افزود: مراکز علمی، تحقیقاتی و پژوهشی که به این شبکه وصل می‌شوند علاوه بر بهره‌مندی از خدمات شبکه علمی با تولید محتوای علمی می‌توانند تولید درآمد کند.
مدیرکل مدیریت یکپارچه شبکه ملی اطلاعات کشور اضافه کرد: دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و علمی پس از اتصال به شبکه علمی کشور از طریق پژوهشگاه دانش‌های بنیادی به شبکه علمی اروپا (ژ آنت) متصل می‌شوند.
ولی‌زاده با اشاره به اینکه مراحل اولیه اجرای شبکه علمی با همکاری شرکت مخابرات ایران و بر اساس تمایل مراکز علمی تاکنون در 5 استان کشور بررسی شده است، ادامه داد: بر اساس برنامه پروانه اپراتوری، شبکه علمی چهارمحال و بختیاری باید تا پاییز سال آینده راه‌اندازی شود که با همکاری مراکز علمی امیدواریم تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.
وی از آغاز فاز اول اجرای شبکه علمی در مراکز استانی تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: هر مرکز علمی از طریق فیبر به اولین مرکز مخابراتی منطقه متصل می‌شوند و با تجهیزات نصب شده توسط اپراتور به صورت یک شبکه به سایر درگاه‌های علمی ارتباط می‌یابند.
مدیرکل مدیریت یکپارچه شبکه ملی اطلاعات کشور با بیان اینکه شبکه‌های علمی به طور معمول باید جلوتر از سایر شبکه‌های موجود و بستر تست سرویس‌های علمی باشد افزود: شبکه علمی ایران بستر پرسرعتی برای مراکز علمی فراهم می‌کند که علاوه بر پهنای باند اینترنت، مراکز تولید علم را مرتبط کرده و اشتراک‌گذاری منابع علمی را ممکن می‌سازد.
ولی‌زاده اضافه کرد: امیدواریم مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاه‌های کشور با اتصال به شبکه علمی با ایجاد محتوای با کیفیت علاوه بر ایجاد اشتغال به درآمد‌زایی بالایی برسند.
captcha