کاهش شیوع هپاتیت و HIV در میان اهداکنندگان خون
کد خبر: 3656694
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷
حاجی بیگی عنوان کرد:

کاهش شیوع هپاتیت و HIV در میان اهداکنندگان خون

گروه سلامت: سخنگوی سازمان انتقال خون در هفته ملی اطلاع رسانی هپاتیت دست‌آوردهای ایران در زمینه کاهش هپاتیت و دیگر بیماری‌های عفونی را مثبت ارزیابی کرد.

بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به هفته ملی اطلاع‌رسانی هپاتیت به تشریح دست‌آوردهای سازمان انتقال خون در راستای کاهش شیوع هپاتیت پرداخت.
وی تصریح کرد: طی 10 سال گذشته شیوع هپاتیت B در جامعه اهداکنندگان خون در سال 1386 از 0.43 چهل و سه صدم درصد یعنی 43 مورد مثبت در 10 هزار نفر و در پایان سال 95 به کمتر از 0.081 یعنی 8 مورد مثبت در ده هزار نفر) و در زمینه هپاتیت C از 0.12صدم درصد با یک کاهش چشمگیر به 0.032 درصد (سی دو هزارم درصد) یعنی 3 مورد مثبت به ازای هر 10 هزار نفر تا پایان سال 95 رسیده است. این در حالی است که شیوع هپاتیت B در جامعه عادی بیش از 2 درصد و در مورد هپاتیت C بین 0.05 تا 0.7 درصد است.
حاجی بیگی عنوان کرد: در حال حاضر میزان شیوع هپاتیت B و C در جمعیت اهداکنندگان خون با فرهنگسازی، آموزش و ارتقای فرآیند‌های انتخاب اهداکننده و اجرای برنامه خود حذفی محرمانه و حذف خون جایگزین 10 برابر کمتر از جمعیت عمومی کشور است.
مدیرکل دفتر مدیرعامل سازمان انتقال خون ادامه داد: در منطقه مدیترانه شرقی و آسیای میانه، کشور ما با برخورداری از بهترین شاخص‌های سلامت خون و کمترین میزان شیوع عفونت‌های منتقله از خون از جمله هپاتیت B و C و با افزایش شاخص اهداکنندگان مستمر خون، استفاده از کیت‌های غربالگری استاندارد، بهره‌گیری از سیستم اتوماسیون، اجرای روش های بهینه تولید در مراکز انتقال خون سراسر کشور سرآمد این کشورها است.
وی اعلام کرد: در جامعه عمومی کشور نزدیک به یک و نیم میلیون نفر مبتلا به ویروس هپاتیت B مزمن و نزدیک به 200 هزار نفر مبتلا به هپاتیت C مزمن هستند. در سراسر جهان 400 میلیون نفر مبتلا به هپاتیت‌های ویروسی B و C هستند. طبق جدیدترین آمار سازمان انتقال خون در ایران هپاتیت B در سال 1395 به 8 مورد از هر 10 هزار واحد اهدای خون جمع آوری شده و در مورد هپاتیتC  این آمار در هر ده هزار واحد خون اهدایی جمع آوری شده به 3 مورد رسیده است.
حاجی بیگی با بیان اینکه در قاره پهناور آسیا کشورهای ایران، ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور کشورهای برتر در زمینه تضمین کیفیت و سلامت خون و فرآورده‌های آن هستند گفت: در مورد HIV در طی 10 سال گذشته در اهداکنندگان خون در سراسر کشور 3 (سه) مورد در صد هزار واحد خون اهدایی بوده است.
وی یادآور شد: در حال حاضر با توجه به واکسیناسیون نوزادان بر علیه هپاتیت B در کشور، آمار هپاتیت B رو به کاهش است؛ این شیب کاهشی، آرامش اطمینان بخشی را برای عزیزان مصرف کننده خون و فرآورده‌های آن در کشور به دنبال دارد.
سخنگوی سازمان انتقال خون افزود: خون‌هایی که از نظر هپاتیت و HIV در مراکز انتقال خون شناسایی می‌شوند از چرخه انتقال خون خارج می‌شود.
captcha