رسانه‌ها آیه ششم سوره حجرات را نصب العین خود قرار دهند
کد خبر: 3656941
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۲
آیت‌الله هادوی تهرانی:

رسانه‌ها آیه ششم سوره حجرات را نصب العین خود قرار دهند

گروه حوزه‌های علمیه: استاد تفسیر حوزه علمیه گفت: رسانه‌ها آیه ششم سوره حجرات «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ»را نصب‌العین خود قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز سوم آبان در جلسه تفسیر به آیه ششم سوره حجرات اشاره کرد و گفت: آیه ششم سوره مبارکه حجرات آیه نبا است که در مباحث اصولی کاربرد زیادی دارد و شان نزول آن این است که فردی خبر آورد فلان قوم مرتد شده‌اند و بعدا معلوم شد که دروغ گفته است.
وی با بیان اینکه شان نزول، مخصص نیست بیان کرد: این آیه بر این مسئله تاکید دارد که امروز که دنیا پر از اخبار است و هر کسی هر خبری را بیان می‌کند ولی خداوند فرموده است تحقیق و مطالعه کنید؛ می‌گویند فلان چیز برای فلان درد مفید است و یا فلان فرد، فلان حرف را زده است یا فلانی فلان جرم را انجام داده و ما هم آن‌ها را نقل و یا در فضای مجازی رواج می‌دهیم که از مصادیق اشاعه فحشاست.
هادوی تهرانی عنوان کرد: دستور این آیه به صراحت این است که باید خبری که به ما می‌رسد ابتدا تحقیق کنیم به خصوص اصحاب رسانه باید در این مسئله توجه و دقت لازم را داشته باشند و از روی شواهد و نشانه‌ها و تا اطمینان کامل پیدا نکرده‌اند مطلبی را نقل نکنند.
وی تاکید کرد: یک خبر دروغ ممکن است سبب حمله و برخورد با دیگری شود و بعد هم پشیمان خواهید شد ولی این پشیمانی سودی نخواهد داشت و این حق الناسی است که با استغفار هم به راحتی حل نخواهد شد.
این استاد تفسیر حوزه گفت: این آیه بیش از گذشته لازم است و باید  بر سر در هر خانه و مغازه و تاکسی و رسانه‌ای نصب کنند تا هر فردی هر چی دلشان می‌خواهد بگویند؛ الان محیط تاکسی‌ها به یک خبرگزاری تبدیل شده و عامل نشر اخبار است لذا همه باید این آیه را نصب العین قرار دهند.
هادوی تهرانی در تفسیر سوره محمد(ص) عنوان کرد: خداوند تاکید فرموده است که انسان‌ها در دنیا مورد ابتلاء و آزمایش قرار می‌گیرند و در همین دنیای مجازی است که ما حقیقت و دنیای حقیقی خود را می‌سازیم البته این دنیای مجازی احکام خودش را دارد یعنی هر کسی شهادتین بگوید ما او را مسلمان می‌دانیم ولی در آن دنیا معلوم نیست.
وی تاکید کرد: در دنیا کسانی را که خارج از دایره اسلام هستند کافر می‌دانیم ولی ممکن است برخی از همین افراد اهل نجات باشند و ما اهل نجات نباشیم لذا ما مامور به ظاهر هستیم ولی آخرت عرصه بازیگری مانند دنیا نیست.
هادوی تهرانی ادامه داد: خداوند فرموده است که حیات دنیا لعب و لهو است و به آن دل نبسته باشید اگرچه همین دلبستگی نیز برای ایجاد انگیزه بوده ولی دائم تذکر می‌دهند که این دلبستگی را باید هدفمند کنید.
وی تاکید کرد: مرگ و زندگی قابل پیش بینی نیست ولی دائم باید به خود تذکر دهیم که نباید به حیات دنیا دل ببندیم. 
captcha