دستورات دینی از سوی رب عالم صادر شده است
کد خبر: 3657032
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷

دستورات دینی از سوی رب عالم صادر شده است

کانون خبرنگاران نبأ: آیت الله جاودان در درس اخلاق خود با اشاره به اسم های متعدد خداوند گفت: خداوند اسم های متعددی دارد اما اسم رب است که دستورات دینی را می دهد و ما در مسائل دین با اسم رب کار داریم.

http://uupload.ir/files/nmwt_arm.jpg

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ،آیت الله محمد علی جاودان، استاد حوزه علمیه شامگاه چهارشنبه 3 آبان ماه در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که در حسینیه مرحوم شیخ مرتضی زاهد برگزار شد، با اشاره به اینکه خداوند برای انسان ها یک دعوت نامه فرستاده است، گفت: خداوند برای انسان ها یک دعوت نامه فرستاده که وظیفه ما پذیرفتن این دعوت نامه است.

دستور قرآن به اجابت دستور خدا

وی با اشاره به آیه 47 سوره شوری افزود: در این باره خداوند می فرماید: « اسْتَجِيبُوا لِرَبِّكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لَا مَرَدَّ لَهُ مِنَ اللَّهِ مَا لَكُمْ مِنْ مَلْجَإٍ يَوْمَئِذٍ وَمَا لَكُمْ مِنْ نَكِيرٍ »  ؛ رب شما این دعوت نامه را برای شما فرستاده است ، پیامبر (ص) را برای شما فرستاده است و در مقابل شما هم باید در جواب بگویید چشم و آن دستور را انجام می دهم.

آیت الله جاودان با بیان اینکه دستورات دین از ناحیه اسم رب خداوند صادر شده اظهار کرد: ما در اینجا با اسم « رب » خداوند روبرو هستیم. همه پیامبران را رب عالم فرستاده است، همه دستورات در دین دستورات رب جهان است ، همه کتاب های آسمانی را رب عالم فرستاده است. رب به شما گفته که نماز بخوانید.

فرق اسم رب با دیگر اسم های خداوند متعال

وی ادامه داد: این خدایی که رب است ، خالق هم هست. اما خالق فقط خلق می کند ولی به نماز کاری ندارد. رزاق فقط رزق شما را برعهده دارد ، اما رب این مجموعه دستورات دینی را برای شما فرستاده است و در مقابل اجرای این دستورات شما با رب روبرو هستید. اگر به اعلی علیین بهشت هم شما را ببرند رب شما را می برد.

این استاد اخلاق حوزوی با اشاره به اسم های متعدد خداوند و فرق اسم رب با آنها بیان کرد: خداوند متعال اسم های متعددی دارد ، مثلا می گویند خداوند 99 اسم دارد، اما در بین این اسم ها اسم « رب » است که به دستورات دین کار دارد. رب است که پیامبران و کتاب های آسمانی را می فرستد و اگر کسی خوبی یا بدی کند این رب است که جزای آن را می دهد. بنابراین ما در مسائل دین با رب کار داریم.

قطعی بودن روز قیامت و آمده شدن برای آن روز

آیت الله جاودان با اشاره به ادامه آیه 47 سوره شوری به قطعی بودن آمدن قیامت اشاره و گفت: بدانید که آمدن قیامت قطعی است و امکان نیامدن ندارد. پس قبل از اینکه این روز بیاید و از شما حساب کشی کنند ، شما هر چه دستورات رب که به شما فرستاده را عمل کنید.

وی افزود: مسائل دین را خوب گوش کنید و سپس آن را عمل کنید قبل از اینکه آن روز بیاید که در آن روز ذره ذره اعمال شما را حساب خواهند کرد. پس شما هر چه ربتان می گوید گوش کنید و دعوت ربتان را بی پاسخ نگذارید.

این محقق حوزوی اظهار کرد: اگر ما می دانستیم ، می دیدیم ، می فهمیدیم که خداوند متعال چقدر حاضر و ناظر بر اعمال ما است اصلا جنب نمی خوردیم. حالا چون نمی بینیم هر جور دلمان می خواهد عمل می کنیم اما بدانید و ببینید که ربتان چه گفته آنجور عمل کنید.

مرگ آغاز قیامت انسان

وی ادامه داد: بدانید که مرگ می آید و قیامت شما با مرگ شما شروع خواهد شد و در حدیث هم آمده «مَنْ ماتَ فَقَدْ قامَتْ قِيامَتُهُ‏ ، هركس بميرد، قيامتش برپا مى‏شود. ». فرض اگر صد سال هم عمرتان باشد آخرش مرگ است. ما در اصطلاح فارسی هم می گوییم قیامت به پا کرد اما این یک چیز کوچکی است در برابر آن قیامت که خواهد آمد.

امیرمحسن سلطان احمدی

captcha