از آرزو برای تربیت حافظ تا سه جزئی که پنهانی حفظ شد
کد خبر: 3657614
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۹
دقایقی با بانوی خوزستانی حافظ قرآن کریم؛

از آرزو برای تربیت حافظ تا سه جزئی که پنهانی حفظ شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: مینا چشم‌سبز حافظ کل قرآن کریم از آرزویش برای تربیت حافظان قرآن کریم و خاطرات دورانی گفت که به حفظ قرآن مشغول بوده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، 22 ساله است و حافظ کل قرآن کریم. با پدر و مادر میهمان تحریریه ایکنا خوزستان شد و از آغاز حضور در مسیر قرآنی شدنش گفت و آرزویی که برای پایان این راه دارد.

مادری که باعث شد دخترش حافظ قرآن شود

مینا چشم سبز حافظ کل قرآن کریم دارای رتبه‌های برتر کشوری در مسابقات قرآن ارتش، اوقاف، دانشجویان و... است.

سخن را مادر بانوی حافظ کل قرآن کریم خوزستانی آغاز کرد: سعی می‌کردم از همان کودکی با خودم نماز بخواند؛ من بعد از هر نماز آیت‌الکرسی را می‌خواندم، آن موقع بود که متوجه شدم خیلی زود آیات قرآن را حفظ می‌کند، به پدرش گفتم و پیشنهاد دادم که او را به جامعه‌القرآن ببریم، 5 ساله بود که در جامعه‌القرآن علی بن مهزیار ثبت‌نامش کردیم.

http://iqna.ir/files/fa/news/1396/8/7/679667_936.jpg

مینا می‌گوید: زمانی که در مؤسسه خردسالان بودم در صدا و سیما برنامه اجرا کردم و اولین جایزه‌ام را که یک سکه بود از آنجا گرفتم. بعد از آن در مسابقات قرآن شرکت کردم.

حفظ ده جزء قرآن در 11 سالگی

مینا از دورانی می‌گوید که حفظ قرآن کریم را آغاز کرد: پنجم دبستان که بودم 10 جزء قرآن را حفظ کردم اما چون کلاس حفظ نبود مرور نداشتم و عملا آن ده جزء من از بین رفت اما دو جزء قرآن را تثبیت کرده بودم، چون مرتب در مسابقات ارتش شرکت داشتم، پدرم ارتشی است و من در مسابقات قرآن خانواده‌های کارکنان شرکت می‌کردم. سوم دبیرستان بودم که متوجه شدم در استان فارس موسسه‌ای هست که در آن می‌شود در عرض یک سال قرآن را حفظ کرد، از پدرم خواستم اجازه دهد تا به آنجا بروم؛ یک سال مرخصی تحصیلی گرفتم و به بیت‌الاحزان رفتم؛ زمانی که وارد بیت‌الاحزان شدم از جزء بیست شروع به حفظ کردم.

ماجرای حفظ کردن سه جزء از قرآن به صورت پنهانی

وی ادامه داد: آزمون ورودی از ما گرفتند، بیش از 300 نفر بودیم و 33 نفر از بین آنها در آن پذیرفته شدند؛ حفظ قرآن کریم استعداد می‌خواهد و خیلی‌ها نمی‌توانستند آن را تمام کنند. در دوره ای که بودیم همه بچه‌ها حافظ 27 جزء قرآن شدند اما من که می‌دانستم نمی‌رسیم آن سه جزء باقیمانده را حفظ کنیم بنابراین در روزهایی که در آن دوره یکساله حفظ نداشتیم من یواشکی که کسی متوجه نشود یک صفحه از قرآن را حفظ می کردم؛ به ما گفتند که شما جزء 18، 19 و 30 را حفظ نمی کنید من هم اینها را یواشکی حفظ کردم.

مینا هدفش برای حفظ قرآن کریم را اینگونه توضیح داد: زمانی که وارد بیت‌الاحزان شدم از همه پرسیدند که چرا می‌خواهید حافظ شوید؟ پاسخ همه را نوشته و آن را در تابلویی قاب گرفتند؛ من گفتم سعادت دنیا و آخرت.

وضعیت حفظ بانوان در خوزستان خوب نیست

وی وضعیت بانوان در رشته حفظ قرآن در خوزستان نه چندان خوب توصیف کرد و افزود: وضعیت حفظ خوزستان در بخش بانوان آن چنان که باید خوب نیست شاید به اندازه انگشتان یک دست مسلط به حفظ قرآن باشند. اگر بیت‌الاحزان نبود راه پیشرفت در حفظ برای خانم‌ها در استان خوزستان وجود نداشت. ما می‌دانیم که رقبا در سطح کشور خوب هستند اما حفظ غیرقابل پیش‌بینی است، ممکن است یکبار خوب بخوانی و یکبار دیگر خیر.

دفتر یادداشت اشتباهات حفظ

چشم‌سبز که برای تقویت تجوید قرآن به تهران و مشهد سفر کرده و آموزش دیده است، گفت: حفظ کل قرآن را تثبیت کرده‌ام، اما چون می‌خواهم خیلی خوب بر قرآن مسلط باشم در مسابقات با اجزاء کم شرکت می‌کنم تا پله پله بالا روم. همیشه مرور دارم اما زمانی که مسابقه داشته باشم بیشتر می‌خوانم. دفتری دارم که دفتر اشتباهاتم است؛ مثلا جزء 17 را بدون اینکه قرآن را باز کنم می‌خوانم آنجا که احساس می‌کنم اشتباه خوانده‌ام را می‌نویسم بعد قرآن را باز می‌کنم و اشتباهاتم را دوباره تمرین می‌کنم.

http://iqna.ir/files/fa/news/1396/8/7/679666_241.jpg

بانوی خوزستانی حافظ کل قرآن کریم نقش پدر و مادر در موفقیتش را بسیار موثر می‌داند: مادرم باعث شد حفظ قرآن را شروع کنم؛ بعدها که به موسسه قرآنی می‌رفتم همیشه پدرم با من می‌آمد و منتظرم می‌ماند تا کلاسم تمام شود.

پدر مینا هم مادرش را دارای بالاترین نقش در حافظ شدن دخترش می‌داند: مادرش همیشه قبل از خواب قرآن می‌خواند و مینا هم می‌شنید؛ این قرآن خواندن مادرش مثل حکاکی بر سنگ در قلب و جان او ماند و تاثیر گذاشت.

http://iqna.ir/files/fa/news/1396/8/7/679665_291.jpg

وی ادامه داد: خدابیامرز پدرم خیر بود؛ در ستاد امر به معروف و نهی از منکر فعالیت داشت. پدرم همیشه می‌گفت از پیامبر(ص) نقل شده که اگر پدر و مادری به فرزندشان بسم الله الرحمن الرحیم را آموزش دهند در آن دنیا آتش جهنم بر آنها سرد می‌شود. به همین دلیل دخترم را در این مسیر قرار دادم و همراهی‌اش کردم تا خیر دنیا و آخرت نصیب خودش و ما بشود. امسال هم که به حج مشرف شدم در مکه برای دخترم دعا کردم عاقبت بخیر شود و راه خود را پیدا کند و برای دیگران الگو شود.

آیه 5 سوره قصص زیباترین آیه قرآن

از مینا خواستیم از نظر خودش زیباترین آیه‌ قرآن کریم را با ترتیل برایمان بخواند؛ آیه 5 سوره قصص را با ترتیل برایمان قرائت کرد؛ «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ»؛ این آیه را به امام زمان(عج) منتسب می‌دانند، دوستش دارم چون از زمانی می‌گوید که ظلم برچیده شده و انسانهای پاک در زمین حکومت می‌کنند.

نمره میان ترمی که صفر رد شد

وی که دانشجوی رشته علوم ورزشی دانشگاه پیام نور اهواز است از همکاری با او در زمان مسابقات از سوی مسئولان دانشگاه گفت: وقتی می‌خواهم برای شرکت در مسابقات بروم مسئولان دانشگاه خیلی همکاری می‌کنند اما به غیر از مسابقات قرآن هیچ برنامه فرهنگی نمی‌گذارند. خاطره‌ای هم از شرکت در مسابقات در زمان امتحانات دارم؛ سر امتحان میان ترم برای مسابقات غیبت داشتم به استادم پیام دادم که در مسابقات هستم، نمره میان ترمم را صفر داد اما یک روز مانده به امتحان پایان ترم نمره‌ام را 5 داد.

چشم سبز از وضعیت ایاب و ذهاب به مسابقات قرآن امسال به میزبانی ارومیه گلایه داشت و گفت: برای مسابقات ارومیه هزینه ایاب و ذهاب را به ما نداند و وقتی هم که خودمان رفتیم اصلا نپرسیدند که چگونه رسیدید. بعد از ان هم که در مراسمی فقط از آقایان تجلیل کردند و از خانمها اصلا تقدیری صورت نگرفت.

همه آرزویم تربیت حافظ قرآن است

مینا چشم سبز از آرزوهایش گفت: الان هم در شعبه بیت‌الاحزان در اهواز کار می‌کنم و شاگردانم حافظ دو جزء شده‌اند،  با اینکه در مسجد فعالیت می‌کنیم و در هفته شش ساعت در مکانی که زینبیه به ما داده می‌توانیم استفاده کنیم اما استقبال بچه‌ها خوب است؛ همه هدف و آرزویم این است که حافظ قرآن تربیت کنم.


iqnakhouzestan@

captcha