13-19 آبان؛ زمان برگزاری سوگواره ملی تئاتر و تعزیه اربعین در چذابه
کد خبر: 3657783
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲

13-19 آبان؛ زمان برگزاری سوگواره ملی تئاتر و تعزیه اربعین در چذابه

گروه فرهنگی: سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی 13 تا 19 آبان‌ماه در چذابه برگزار می‌شود.

مصطفی بوعذار، دبیر نخستین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، گفت: در راستای ترویج فرهنگ و هنر عاشورایی و با هدف رونق‌بخشی به جریان مردمی اربعین حسینی و ظرفیت بالای تعزیه در کشور و هنرمندان متعهد کشوری، طرح برگزاری سوگواره ملی تعزیه در چذابه برای اولین بار به صورت فراگیر ارائه شد.

 وی با بیان اینکه این حرکت ارزشمند هنری برای اولین بار با حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، همراهی استانداری و برخی سازمان‌ها و خیرین شکل گرفته است، افزود: پس از اعلام فراخوان، بیش از 70 اثر به دبیرخانه سوگواره ارسال شد و 6 نفر از هنرمندان حرفه‌ای تئاتر کشور آثار رسیده را بررسی کردند.

بوعذار ادامه داد: کوروش زارعی (بازیگر و کارگردان تئاتر و تلویزیون)، محمود فرهنگ(کارشناس تئاتر و مدیر کانون تئاتر دینی مرکز هنرهای نمایش کشور)، حیدر رضایی (نویسنده و کارگردان)، عادل کروشاوی (بازیگر سینما و کارگردان تئاتر خیابانی)، ناصر میاحی (کارگردان حوزه تعزیه) و خلیل ضرغام‌پور (تعزیه‌گردانان و مدیر کانون شبیه‌خوانی استان خوزستان) هیأت انتخاب آثار نمایشی را بر عهده اشتند.

دبیر نخستین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی افزود: از میان آثار رسیده 15 اثر نمایشی در دو بخش تئاتر میدانی و تعزیه به زبان عربی و فارسی انتخاب شد که از 13 تا 19 آبان در چذابه به عنوان یکی از مبادی پرتردد زائران با هدف پرنمودن خلأهای فرهنگی در این حرکت اجرا خواهد شد.

وی گفت: متأسفانه برخی مدیران درک صحیحی از کار فرهنگی ندارند و علی‌رغم مکاتبات و رایزنی‌ها از این سوگواره حمایت نکردند. در این بین برخی افراد با وجود اینکه انتظاری از آنها نمی‌رفت در این رویداد مشارکت کردند.

بوعذار در پایان با اشاره به زمان اجرای آثار منتخب این سوگواره گفت: آثار منتخب از استان‌های ایلام، تهران، یزد، البرز، کرمانشاه، فارس و استان خوزستان هستند که از 13 تا 19 آبان در ساعات 10 تا 20 (ساعت‌های 10، 11، 14، 15، 16، 17، 19 و 20 ) در مرز چذابه اجرا خواهند شد.

iqnakhouzestan@

captcha