آئین‌نامه‌ای برای ساماندهی جلسات تفسیر قرآن نیست
کد خبر: 3657966
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۶

آئین‌نامه‌ای برای ساماندهی جلسات تفسیر قرآن نیست

گروه معارف: در حالی که جلسات سنتی قرائت قرآن در محله‌های مختلف برگزار می‌شود و نهادی همچون سازمان تبلیغات بسیاری از این جلسات را شناسنامه‌دار کرده است، در حوزه تفسیر جلسات محدودتری برگزار می‌شود و طرح و آئین‌نامه‌ای هم برای ساماندهی این جلسات وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، قرآن كریم كتاب هدایت همه‌ انسان‎ها در همه‌ اعصار است و اختصاصی به عصری خاص و یا نژادی ویژه ندارد، بر همین اساس با زبان جهانی فطرت كه فرهنگ مشترک همه‌ انسان‎ها در همه‌ زمان‎ها و مکان‎ها است؛ با اندکی تأمل در آیات قرآن کریم، به این نکته پی می‌بریم که علوم و معارف نهفته در قرآن کریم دارای مراتب مختلف است.
فهمیدن قسمتی از این معارف برای عموم،آسان است، به شکلی که اگر کسی با ادبیات عرب آشنایی داشته باشد، بدون نیاز به تفسیر می‌تواند آن معارف را از قرآن کریم فرا گیرد، ولی فهمیدن بخش عمده‌ای از معارف بلند قرآن در سطحی فراتر از فهم توده‌ مردم است و دلالت آیات بر آن معارف برای آنان آشکار نیست و اینجاست که نیاز به تفسیر و مفسران بیش از پیش احساس می‌شود.
بر همین اساس همواره جلسات متعددی برگزار می‌شود تا در آن به مفاهیم و تفسیر آیات بپردازند؛ جلساتی که نیاز هست هم بانوان و هم آقایان از آن بهره ببرند. در این گزارش به بررسی وضعیت جلسات تفسیر در قرآن در مشهد می‌پردازیم.
جلساتی که گویا تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است؛ در شهر مشهد، سازمان تبلیغات اسلامی که در راستای ترویج مفاهیم قرآن در جامعه سهیم است و باید در راستای تحقق این مهم برنامه‌ریزی داشته باشند تا مفاهیم قرآن در جامعه رواج پیدا کند، هیچ برنامه و فعالیتی برای جلسات تفسیر بانوان ندارد و تنها حوزه علمیه خواهران جلسات تفسیر را ویژه بانوان در مدارس برگزار می‌کند.
مهدی رمضانی، رئیس امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: تعداد جلسات تفسیر قرآن در سطح شهر مشهد محدود است و این موضوع در جلسات تفسیر بانوان بیشتر دیده می‌شود، شاید جلساتی در مؤسسات قرآنی تحت این عنوان برگزار شود که نیاز است تعداد و نوع آن‌ها مشخص شود.
رمضانی اظهار کرد: جلسات تفسیر قرآن در مشهد بر خلاف سایر جلسات قرائت قرآن، پیشینه و ثبات خاصی ندارد، دو یا سه جلسه تفسیر با ثبات و طبق برنامه در بخش آقایان و دو جلسه نیز در بخش بانوان با محوریت و برنامه‌ریزی وجود دارد.
وی با قبول این موضوع که سازمان تبلیغات اسلامی وظیفه ساماندهی و شناسایی جلسات تفسیر را برعهده دارد، عنوان کرد: تا به حال آیین‌نامه یا طرحی برای ساماندهی و یا شناسنامه‌دار شدن جلسات تفسیر قرآن اجرا نشده است.
رئیس امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: موضوع تعریف جلسات قرآن و بیان ویژگی‌ها و نوع ساختار جلسات قرآن در اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی انجام شد و به تأیید سازمان تبلیغات رسید و بر همین اساس کار شناسنامه‌دار شدن جلسات قرائت قرآن آغاز شد و هم‌اکنون نیز درحال انجام است.
رمضانی گفت: در زمینه برگزاری جلسات تفسیر و بیان مفاهیم قرآن نیز باید چنین آیین‌نامه و ساختاری تدوین شود و پس از آن کار شناسایی و ثبت جلسات انجام پذیرد.
همچنین فاطمه علیشاهی، مسئول اداره فرهنگی ـ تربیتی خواهران حوزه علمیه خراسان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص برگزاری جلسات تفسیر عمومی در مدارس علمیه، اظهار کرد: مدارس علمیه از جمله مدرسه علمیه نرجس(س)، مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س)، مدرسه اسلام‌شناسی حضرت زهرا(س) و مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) در طول سال، فعالیت‌های فرهنگی و جلسات تفسیر مخصوص بانوان را برپا می‌کنند.
وی با بیان اینکه این مدارس علمیه در داخل و حاشیه شهر، کلاس‌هایی برای بیان احکام، سبک زندگی و تفسیر دارند، ابراز کرد: بانوان به عنوان مادران در تربیت قرآنی فرزندان و جامعه قرآنی نقش مهمی دارند و بخش اعظم فعالیت‌های قرآنی باید ویژه این افراد باشد.
captcha