نگهداری قرآنی به خط کوفی در موزه لاهور
کد خبر: 3658279
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴

نگهداری قرآنی به خط کوفی در موزه لاهور

گروه بین‌الملل: مدیر موزه لاهور از نگهداری نسخه‌ای از قرآن به خط کوفی در این موزه خبر داد.

نگهداری قرآن به خط کوفی در موزه لاهوربه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به منظور بسط و توسعه روابط و تعاملات فرهنگی بین مراکز فرهنگی ایران و پاكستان؛ سید مجید سادات‌کیایی، سرپرست خانه فرهنگ ایران در لاهور ضمن حضور در موزه بزرگ ایالت پنجاب با همایون مظهر، مدیر موزه لاهور(مرکز ایالت پنجاب)، دیدار و در خصوص گسترش روابط فرهنگی، هنری، میراث تاریخی و تمدنی مشترک، گفت‌وگو كرد.
 
همایون مظهر در این دیدار با اشاره به نگهداری گنجینه‌هایی چون مثنوی مولوی، بوستان و گلستان سعدی و قرآن کریم به خط کوفی در موزه لاهور، گفت: بیش از 80 درصد نسخ خطی این موزه به زبان فارسی است.
 
وی همچنین ضمن اشاره به تاریخچه راه‌اندازی موزه لاهور گفت: این موزه یکی از قدیمی‌ترین و مستندترین موزه‌ پاکستان و همچنین، یکی از بزرگترین موزه‌های آسیای جنوبی محسوب می‌شود.

مدیر موزه لاهور به وجود نسخ خطی زبان فارسی در این موزه اشاره كرد و افزود: در بخش مکتوبات موزه، نسخ خطی موجود است که بیش از  80 درصد آن به زبان فارسی نگارش شده است.
 
وی تصریح کرد: آثار تاریخی و نسخه‌های خطی گنجینه‌هایی چون مثنوی مولوی، حکایت‌های سعدی، بوستان و گلستان این شاعر برجسته، داستان یوسف و زلیخا، لیلی و مجنون و قرآن کریم به خط کوفی نیز در موزه لاهور نگهداری می‌شود.
 
مظهر ضمن اظهار علاقمندی خود برای ایجاد ارتباط و تعامل با خانه فرهنگ ایران در لاهور، گفت: برای شناخت بیشتر ظرفیت‌های فرهنگی و هنری ایران و پاكستان باید زمینه‌های ملاقات و بازدیدهای دوجانبه بین مسئولان دو کشور دوست و همسایه فراهم شود.
 
در ادامه این دیدار، سادات‌کیایی، سرپرست خانه فرهنگ ایران در لاهور با تأكید بر گسترش روابط فرهنگی بین ایران و پاكستان گفت: از گذشته تاكنون تمدن‌های بزرگی وجود داشته که آثار زیادی از آنها در موزه‌ها به نمایش در آمده و یقیناً دیدن آنها برای همگان به خصوص پژوهشگران و دانشمندان سودمند است.
 
وی افزود: موزه‌های بسیار غنی در ایران وجود دارد که امیدواریم بتوانیم تعامل خوبی بین موزه‌های كشورمان و لاهور برقرار کنیم. فراهم‌سازی زمینه‌ها و بستر ارتباط و ایجاد همکاری سازمان‌ها و مراکز فعال تاریخی و فرهنگی از جمله وظایف خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور است/.

captcha