دوره‌ «باستان‌شناسی اسلامی» در دانشگاه هامبورگ
کد خبر: 3658700
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱

دوره‌ «باستان‌شناسی اسلامی» در دانشگاه هامبورگ

گروه بین‌الملل: دانشگاه هامبورگ با همکاری دانشگاه‌های بن و مونیخ آلمان در حال حاضر مشغول برگزاری دوره‌های کوتاه مدت اینترنتی «مقدمه‌ای بر باستان شناسی اسلامی» است.

برگزاری دوره‌ «باستان‌شناسی اسلامی» در دانشگاه هامبورگبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در شماره 343 هفته‌نامه خبری رایزنی فرهنگی ایران در آلمان با اعلام این خبر آمده است: دانشگاه هامبورگ با همکاری دانشگاه‌های بن و مونیخ آلمان در حال حاضر مشغول برگزاری دوره‌های کوتاه مدت اینترنتی «مقدمه‌ای بر باستان شناسی اسلامی» است. این دوره‌ها که از دهم اکتبر آغاز شده است، به صورت ۵ دوره تا ۲۴ ژانویه ۲۰۱۸(چهارم بهمن‌ماه سال جاری) ادامه دارد.
 
در این دوره کوتاه اینترنتی، روش‌های اولیه و محدوده تحقیقات باستان شناسی اسلامی به عنوان راهی برای مطالعات فرهنگی به دانشجویان معرفی خواهد شد که این شناخت باعث درک بهتر آنها در ارتباطات مفهومی و آشنایی با رشته‌های مطالعات اسلامی، تاریخ هنر، جامعه شناسی، انسان شناسی و تاریخ فرهنگی می‌شود.
 
در این دوره، مطالعات باستان‌شناسی و روش‌های پاسخ‌دادن به سؤالات مربوط به تاریخ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، محیطی و خانواده مورد تأکید قرار خواهد گرفت.
 
محدوده زمانی مورد مطالعه به ترتیب، قرن هجدهم و نوزدهم میلادی است و مطالعات موردی از سایت‌های سراسر جهان اسلام گرفته شده است. دانش‌آموزان پس از گذراندن این دوره، صلاحیت خواندن گزارش‌های باستان‌شناسی، صلاحیت دسترسی به منابع مختلف و استفاده از منابع الکترونیکی و امکان انجام پروژه‌های مناسب برای این رشته را پیدا می‌کنند و همچنین با روش‌های مرتبط با تجزیه و تحلیل، ارزیابی شواهد و مفاهیم اساسی و تجزیه و تحلیل فضایی آشنا می‌شوند.
 
دوره کارکرد اجتماعی پارچه‌های اسلامی

«کارکرد اجتماعی پارچه‌های اسلامی»، نیز عنوان دوره‌های دیگری است که در این دانشگاه در حال برگزاری است. این دوره‌ها مربوط به کارکرد اجتماعی پارچه‌ها از قرن هفتم تا هفدهم است که به عنوان غنیمت یا کالا به مناطقی با فرهنگ‌های متفاوت منتقل می‌شده و اغلب شکل و عملکردشان در طول راه تغییر می‌کرده است. این دوره کوتاه مدت اینترنتی نیز از۱۱ سپتامبر(20 شهریورماه) آغاز شده و تا ۲۷ نوامبر(ششم آذرماه سال جاری) ادامه دارد.
 
شرکت در این دوره‌ها برای دانشجویان خارج از دانشگاه هامبورگ آزاد است و دانشجویان آزاد باید حتما در ۶ جلسه از کلاس‌ها شرکت کنند/.

captcha