اعطای تندیس ملی فداکاری به 22 دانشجوی جهادگر
کد خبر: 3658887
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۲
سعید پورعلی:

اعطای تندیس ملی فداکاری به 22 دانشجوی جهادگر

گروه دانشگاه: پورعلی با تأکید بر ضرورت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه در خصوص نقش آیین اعطای تندیس ملی فداکاری دانشجویان ایران، به بیان شیوه انتخاب دانشجویان برتر پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) سعید پورعلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در نشست خبری هفتمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری دانشجویان ایران با تأکید بر ضرورت ترویج و تعمیق فرهنگ ایثار و فداکاری در جامعه عنوان کرد: هم مقام معظم رهبری و هم اسناد ملی که در زمینه توسعه فرهنگی کشور تدوین شده، بر ایجاد یک فضای فرهنگی پیرامون مبحث ایثار و شهادت تأکید دارند. مقام معظم رهبری در خردادماه امسال فرمودند نگذارید فرهنگ جهاد و شهادت مورد غفلت قرار گیرد.
وی ادامه داد: اهتمام به این موضوع در اسناد بالادستی کشور نشان می‌دهد که بحث فداکاری برای حفظ انسجام اجتماعی و تقویت قدرت ملی نقش به سزایی دارد. از آنجایی که مهم‌ترین سرمایه و تکیه‌گاه این نظام، رأی و نظر مردم است لذا ضرورت دارد در خصوص استحکام روحی و روانی جامعه اهتمام داشته باشیم. 

اعطای تندیس ملی فداکاری به 22 دانشجویان جهادگر

وی افزود: آیین اعطای تندیس ملی فداکاری دانشجویان در صدد است بارزترین الگوها را شناسایی کند و با هدف ترویج فرهنگ فداکاری، به جامعه معرفی کند. این جریان تلاش کرده مصادیق فداکاری را در هفت عرصه مختلف شناسایی کند. این هفت عرصه عبارتند از: ارائه خدمات پیشگیرانه و امدادرسانی داوطلبانه در سوانح؛ حوادث و رخدادهای طبیعی و غیرطبیعی؛ انجام فعالیت‌های داوطلبانه در امور خیریه؛ انجام فعالیت‌های داوطلبانه در حوزه‌های سلامت و توانبخشی؛ مشارکت داوطلبانه در سازندگی، آبادانی و محرومیت‌زدایی کشور؛ انجام فعالیت‌های داوطلبانه در حفاظت از محیط زیست؛ و تأمین ارگان‌های حیاتی بیماران نیازمند از طریق اهدای خون و عضو.
وی ادامه داد: ما از تمام دستگاه‌های مرتبط به عنوان حامی و مشارکت‌کننده در این رویداد دعوت کرده‌ایم؛ از جمله وزارتین علوم و بهداشت، وزارت ورزش و جوانان، دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان حفاظت از محیط زیست، هلال احمر، بسیج دانشجویی، سازمان انتقال خون و کمیته امداد امام خمینی. بر همین اساس سعی شده است مانند دوره‌های قبل، از حمایت‌های فکری و برنامه‌ای این مراکز خصوصا در بحث تشخیص و شناسایی مصادیق فداکاری استفاده کنیم.

اعطای تندیس ملی فداکاری به 22 دانشجویان جهادگر

پورعلی در زمینه شیوه شناسایی برگزیدگان توضیح داد: شیوه معرفی این افراد به دو صورت انجام می‌گیرد. یکی اینکه دستگاه‌های مربوطه خودشان ارزیابی کنند و به کمیته داوری معرفی کنند. شیوه دیگر اینکه خود دانشجو با مراجعه به پایگاه اینترنتی تندیس ملی فداکاری از شاخص‌ها اطلاع پیدا کند و خودش را کاندیدا نماید. در نتیجه این فرآیندها تاکنون توانسته‌ایم 255 دانشجو را به عنوان برگزیده معرفی کنیم که 76 نفر موفق به دریافت تندیس شده‌اند و 179 نفر به عنوان برگزیده تقدیری شناخته شدند.
وی در پایان گفت: 15 آبان‌ماه آخرین فرصت معرفی و ثبت‌نام دانشجویان حائز شرایط است. مراسم اختتامیه روز 21 آذرماه در دانشگاه تهران برگزار می‌شود و 22 گروه دانشجویی و دانشجوی فعال، تندیس فداکاری دریافت خواهند کرد که از این میان، دو تندیس به خانواده شهدای دانشجوی مدافع حرم تعلق خواهند گرفت. طبق برنامه‌ریزی انجام شده درصددیم کانون برگزیدگان تندیس فداکاری را تشکیل دهیم. همچنین برنامه‌هایی برای معرفی برگزیدگان در رسانه ملی، خبرگزاری‌ها و دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است.
captcha