هزینه زوار در اربعین کاهش یافت
کد خبر: 3658898
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۱

هزینه زوار در اربعین کاهش یافت

گروه سلامت: رئیس ستاد مرکزی اربعین از کاهش 80 هزار تومانی هزینه زوار اربعین در اربعین امسال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین در نشستی که ظهر امروز با حضور اعضای این ستاد در وزارت کشور تشکیل شد با بیان اینکه مجموع هزینه‌های بیمه، دریافتی هلال احمر، شرکت‌های کارگزاری و ویزا در اربعین نسبت به ایام دیگر کاهش یافته است اظهار کرد: در ایام قبل از اربعین تمامی هزینه‌ها 280 هزار تومان است که الان به زیر 200 هزار کاهش یافته است.

وی افزود: در حال حاضر بحث ما بر روی تعدیل کرایه حمل و نقل هوایی و زمینی با رعایت حقوق رانندگان و ملاحظه زائران همچنین پیشگیری از بازار سیاه تمرکز یافته است.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه رانندگان باید انگیزه رانندگی و جابه جایی مسافر را در مرزها داشته باشند تاکید کرد: مسافران نباید در مرزها باقیمانده لذا در فضای باز و مبتنی بر منطق با همکاران در این جلسات اربعین بحث و گفتگو کرده و اینگونه نیست که در اتاقمان بنشینیم بگوییم نرخ‌های جدید را ابلاغ کنند.

وی ادامه داد: در جلسات به صورت کاملا مشورتی، اغنای و اجماعی در مورد اربعین تصمیم گیری می‌شود و اگر بنا است ستاد اربعین نرخ حمل و نقل را تعیین کند باید ما آن را تعیین کنیم در غیر این صورت اگر مبنای دیگری برای نرخ گذاری وجود دارد باید هر چه زودتر اعلام شود این در حالی است ستاد اربعین مسئول نرخ گذاری نیست و هر نرخ گذاری مبنای قانونی خود را دارد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه حکومت ما حکومت عقل و نقل است بیان کرد: عزم جدی وجود ندارد تا کسی که بلیطش را فروخته است در برگشت بتوانند راه و رسم آن را رعایت کند

وی ادامه داد: در رسانه ملی باید برای مردم توضیح داده شود که روند به چه صورت است ما هم باید از طرف راننده، زائر، ستاد و سازمان حرف بزنیم و وقت ما صرف چنین چیزی‌های می‌شود لذا تمامی اعضای ستاد، کمیته‌ها و نهادهای درگیر در اربعین باید قبل از هر چیزی اطلاع رسانی را به مردم اطلاع دهند.

ذوالفقاری با تاکید نمی‌توان خارج از مقررات تصمیم گیری کرد گفت: باید رعایت حقوق زائر و راننده در هزینه‌های سفر در اولویت باشد به همه مراجع ذی‌ربط اعلام کرده‌ایم که در اربعین همه سازمان‌ها باید هزینه کننده باشند ما سازمان دریافت کننده نداریم و همه در مورد اربعین باید از اعتبارات جاری‌شان را صرف اربعین کنند.

ذوالفقاری ادامه داد: هزینه‌های اربعین به چهار دسته تغذیه و اسکان، هزینه‌های زیر ساخت، هزینه‌های جاری و هزینه‌های حمل و نقل تقسیم می‌شود، تغذیه و اسکان عمدتا از نذورات مردم تامین می‌شود برخی از این بخش‌ها از سوی تولیت‌های مختلف، شهرداری‌ها و نهادهای مانند سپاه به صورت داوطلبانه در تغذیه و اسکان نقش ایفا می‌کند.

وی با اشاره به هزینه‌های زیر ساخت‌ها عنوان کرد: این گونه هزینه‌ها هزینه پروژه‌های ملی مانند جاده ایلام و مهران بوده و بخشی نیز پروژه‌های محلی و جزئی مانند آب، برق مهران کنار گذر این شهر، پارکینگ‌ها و داخل پایانه‌‌ها است.

ذوالفقاری ادامه داد: بخشی از هزینه‌ها جز تعهدات سازمان‌های مربوطه بوده و بخشی نیز از محل بودجه اختصاصی دولت تامین می‌شود که این مبلغ 17 میلیارد تومان بوده است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: مجموع شهرهای مرتبط با اربعین در مرز هستند امسال 17 میلیارد و 800 میلیون تومان بودجه گرفته‌اند که برای شهرهای مرزی سه میلیارد تومان و برای دیگر شهرها مابقی این بودجه اختصاص داده می‌شود.

وی عنوان کرد: بخش دیگر هزینه‌ها شامل هزینه‌های شخصی مردم است که شامل شش مورد مانند بیمه زائران است در این راستا در ایام اربعین بیمه زائران است که در ایام اربعین از 24 هزار تومان به 16 هزار تومان کاهش یافته است.

ذوالفقاری ادامه داد: بخش دیگر از هزینه‌های مردم مربوط به حمل و نقل است که پیش از این گفتیم که باید دقیقا برای مردم اطلاع رسانی و تبیین شود تا اگر شبهه‌ای وجود دارد و یا اجحافی وجود دارد هر چه زودتر برطرف شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین افزود: هزینه دیگر زائران مربوط به پارکینگ است که بهسازی و توسعه اینها از محل اعتبارات عمرانی، اعتبار و سوپسید داده شده و باید مراقبت کرد که هیچ اجحافی صورت نگیرد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین تاکید کرد: همه پارکینگ‌ها باید بیمه شده و در مقابل آتش سوزی، سرقت‌ها و خطرات احتمالی متعهد شود.

وی یاد آور شد: این مجموعه هزینه‌های اشخاص به اضافه ویزا و هزینه‌های است که مردم و زائر باید خود پرداخت کند

وی افزود: بخشی دیگری از هزینه‌ها هزینه‌های جاری سازمان‌ها است که باید از محل اعتبارات خود خرج کنند. مانند اینکه وزارت بهداشت از اعتبارات خود، نیروی انتظامی،اطلاعات، سپاه و سایر سازمانها نیز هزینه‌های جاری خود را برای اربعین هزینه کنند

وی یاد آور شد: هیچ کس نباید فرا افکنی کند تا از طریق شایعات ذهن جامعه مخدوش نشود ما براساس باورها زندگی کرده و کار انجام می‌دهیم و باید تلاش کنیم آنچه که در توان داریم در تسهیل سفر و خدمات بهتر برای مردم به کار گرفته شود.

ذوالفقاری افزود: تا روز گذشته یک میلیون 830 روادید صادر که از این تعداد 540 هزار نفر راهی عراق شده‌اند.

captcha