جلسه کارگروه توسعه آموزش عمومی قرآن برگزار شد/ مصوبات جلسه
کد خبر: 3659133
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴

جلسه کارگروه توسعه آموزش عمومی قرآن برگزار شد/ مصوبات جلسه

گروه فعالیت‌های قرآنی: جلسه کارگروه توسعه آموزش عمومی قرآن کریم در اداره‌کل آموزش و پرورش استان خوزستان امروز 10 آبان‌ماه برگزار شد، این جلسه با چندین مصوبه همراه بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، جلسه کارگروه توسعه آموزش عمومی قرآن کریم به میزبانی معاونت پرورشی و تربیت بدنی اداره‌کل آموزش و پرورش استان خوزستان امروز، 10 آبان‌ماه برگزار شد.

مهدی رفیعی‌دهکردی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان خوزستان با بیان اینکه در حوزه فراگیر کردن و آموزش عمومی قرآن کریم آنچه که مطلوب است رخ نداده است، گفت: جلسات کمیسیون آموزش عمومی قرآن باید به صورت دوره‌ای برگزار شود.

وی در ادامه به بیان مصوبات این جلسه پرداخت و ادامه داد: برگزاری دوره‌ای کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم در نهادهای قرآنی استان، ارائه گزارش غیبت اعضای این کمیسیون در صورت تکرار، انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان آموزش و پرورش استان و اتحادیه موسسات قرآنی استان در راستای عمومی شدن آموزش قرآن کریم، ارائه درخواست به استانداری خوزستان فعال شدن و برگزاری شورای توسعه و گسترش فرهنگ قرآنی، برگزاری جلسات ماهانه کمیسیون عمومی قرآن، حضور گروه آموزشی معلمان الهیات در جلسه کمیسیون، جلسات درون سازمانی با مسئولان مقطع متوسطه اول و دوم اداره‌کل و همچنین آمادگی همکاری بیشتر با سایر نهادهای دخیل در امر آموزش قرآن کریم از جمله مصوبات این جلسه بوده است.

رفیعی گفت: آموزش عمومی قرآن کریم موضوع مهم و ابتکاری است که هم‌افزایی و هماهنگی میان دستگاه‌ها را لازم دارد. ما منتظر هستیم تا مردم به سراغ ما بیایند و باید خدمات خود را در محل ارائه کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: مقرر بود که برای برگزاری این جشنواره اعتبارات لازم در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد اما سهم اعتباری لازم به ما داده نشد و این کار بر روی دوش آموزش و پرورش باقی ماند. بنابراین باید هماهنگی و هم‌افزایی داشته‌ تا از مشارکت یکدیگر در برنامه‌های قرآنی استفاده کنیم.

علی بلاسم، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش استان خوزستان در این جلسه با اشاره به دو دستور کار نشست مبنی بر هم‌افزایی دستگاه‌ها در زمینه آموزش عمومی قرآن کریم، گفت: هر آنچه که در این کمیسیون پیگیری می‌شود به موجب قانون و سند تحول بنیادین است.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: کمیسیون دارای اهداف متعددی است که اولین هدف آن توانایی خواندن قرآن کریم است. پس از آن درک معنا، تدبر، حفظ قرآن کریم و انس با قرآن در رده‌های بعدی قرار می‌گیرد. گلایه‌ای که اینجا وارد است نسبت به اوقاف و تبلیغات اسلامی است که باید در جلسه حضور می‌داشتند. اگر بخواهیم تقسیم کار انجام داده و راه‌حلی برای موارد مطرح شده پیدا کنیم حتماً باید این دو نهاد حضور داشته باشند.

یعقوب شلیش‌پور، معاون مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان در این نشست با بیان اینکه وظیفه معاونت اجتماعی نظارتی است، گفت: همه ما در امور اجتماعی استانداری خوزستان به این اجماع رسیده‌ایم که فعالیت‌ها باید در بعد فرهنگی پیگیری شوند. انتظار ما این نیست که در عرصه قرآن کریم تنها به صحیح‌خوانی و قرائت اکتفا کنیم. اعتقاد دارم که عرصه قرآن کریم باید گسترش یابد و دامنه این گسترش به کارکردی کردن آموزش‌های قرآنی منجر شود. کارکردی کردن این موضوع در تربیت نیروی انسانی است. توسعه‌یافتگی کشورها در گرو تربیت همین نیروهای انسانی است و چه منبعی مهم‌تر و عملیاتی‌تر از قرآن که می‌تواند نیروها را تربیت کند.

وی ادامه داد: ابزارهای اجرایی کردن فرامین و دستورات قرآن کریم در بخش توسعه نیروهای انسانی را پیدا کنیم و این کارگروه به این ابزارها دست یابد و ما هم در استانداری کمک کرده و سازمان‌ها را موظف به اجرای این تصمیمات می‌کنیم.

سید کریم موسوی، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان هم در این جلسه با بیان اینکه رسالت و اهدافی که برای این کمیسیون تعریف می‌شود وابسته به آموزش و پرورش و جدا از سایر نهادها و سازمان‌ها نیست، گفت: این امکان وجود دارد که آمورش و پرورش به عنوان متولی کمیسیون نیروهای انسانی و منابع مالی را از ادارات کل دریافت کند.

وی ادامه داد: هفته قرآن می‌تواند به صورت مشارکتی در استان خوزستان برگزار شود.

حجت‌الاسلام محمد بزرگ‌نیا، معاون تهذیب مرکز مدیریت مدرسه علمیه خوزستان هم در این جلسه با بیان اینکه به عنوان نماینده حوزه علمیه این نقد را بر خود وارد می‌دانم که حوزه در زمینه قرآنی ضعف جدی دارد، گفت: این اشکال به ما وارد است کما اینکه حرکت‌های خوبی آغاز شده اما تا رسیدن به نقطه مطلوب و احیای فرهنگ قرآنی برای رسیدن به حرکت جهانی فاصله زیادی داریم.

وی ادامه داد: البته این را بگویم مطالبه مسئولان از حوزه علمیه اندک است. تا زمانی که روحیه مطالبه‌گری وجود نداشته باشد کارها به پیش نمی‌رود. برای من قابل هضم نیست که اوقاف و تبلیغات اسلامی در این جلسه حضور ندارند چرا که هر چه ما در این جلسه تصمیم بگیریم تا این دو مجموعه مهم حضور نداشته باشند، بی‌فایده است. بنابراین پیشنهاد من آن است که گزارشی از عملکرد این کمیسیون به آیت‌الله موسوی‌جزایری ارائه شود تا با برنامه‌ریزی خوب به پیش برویم. چرا که آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند به پیش رود.

فاطمه حقیقی رئیس هیئت مدیره اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآنی خوزستان هم بر همکاری و مشارکت در زمینه آموزش عمومی قرآن کارکنان و دانش آموزان در آموزش و پرورش تاکید کرد.

سید جاسم حسینی‌زاده، کارشناس اداره قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش استان خوزستان در این جلسه با بیان اینکه بر اساس اعلام شورای ترویج و گسترش فرهنگ قرآن کریم آموزش عمومی دووجهی است.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کریم به نتیجه برسد باید به تعهدات خود عمل کنیم و نگاه ما، نگاه سازمانی نباشد.

حسینی‌زاده با بیان اینکه آمار قطعی درباره افرادی که در استان خوزستان بر روخوانی قرآن کریم مسلط هستند، وجود ندارد اما بر اساس آنچه که در آموزش و پرورش به صورت تقریبی جمع‌آوری کرده‌ایم به این شرح است که در هر سال نزدیک به سه‌هزار و شش دانش‌آموز در 57 دارالقرآن آموزش و پرورش از حوزه روانخوانی عبور می‌کنند. یعنی هنوز به صحت قرائت قرآن هم نرسیده‌اند و در جهت مواردی که در ذیل وظایف کمیسیون برای ما تعریف شده، این رقم ناچیز است. ما به آسیب‌شناسی این موضوع از 57 مدیر دارالقرآن‌ها پرداخته‌ایم که به شرح زیر موارد اعلام شده شامل کمبود نیروی تخصصی، نامناسب بودن شرایط فیزیکی، عدم احساس نیاز توسط خانواده‌ها، نبود محتوای مناسب متناسب با سن دانش‌آموزان اعلام شد.

captcha