در آستانه سی و نهمین سالگرد گرامیداشت واقعه 13 آبان و با توجه به اهمیت استکبارستیزی و توجه به این اصل قرآنی و یکی از آرمانهای انقلاب، نشست استکارستیزی با حضور معاون فرهنگی سپاه انصارالحسین(ع) همدان، قائم مقام حوزه علمیه استان همدان و مسئول سیاسی تشکل انجمن اسلامی دانشجویان معتدل دانشگاه بوعلی سینا در دفتر خبرگزاری ایکنا برگزار شد.
در این نشست نقطه نظرات مختلف در 3 محور استکبار ستیزی از منظر قرآن کریم، استکبار ستیزی در گفتمان امام خمینی(ره) و انقلاب و همچنین تحلیلی بر رویه استکبارستیزی در سیاست خارجه امروز و تحلیلی کوتاه بر نتایج برجام مورد بررسی قرار گرفت.
محور اول؛ استکبارستیزی از منظر قرآن کریمبه گزارش
خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از همدان، علی بقایی، معاون فرهنگی سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان، بیان کرد: قرآن از 4 حوزه به عنوان مصادیق استکبار یاد میکند که از این میان میتوان به استکبار عبادی که در بحث شیطان و فریب انسان، استکبار سیاسی با مصداق بارز حضرت موسی(ع) جهت ارشاد و سپس قیام علیه فرعون مستکبر زمان، استکبار اقتصادی با نمونه بارز قارون و استکبار علمی است.
وی با بیان اینکه استکبار ستیزی ریشه در قرآن دارد افزود: قرآن کریم علت و چگونگی مقابله با استکبار را نیز به خوبی بیان کرده است که در آیه شریفه «وَلا تَهِنوا وَلا تَحزَنوا وَأَنتُمُ الأَعلَونَ إِن كُنتُم مُؤمِنينَ؛ سست نشوید و غمگین نگردید! شما برترید اگر ایمان داشته باشید» (آل عمران / آیه 139) نمونه برتر استکبار ستیزی مطرح است.
بقایی اضافه کرد: ریشه استکبار از «کبر» به معنای غرور و برتری جویی برگرفته شده است، تاریخچه استکبار ستیزی نیز در کشور ایران به سدههای اخیر و حکومت قاجار و در بخش وسیعتر به پادشاهی پهلویان باز میگردد و در عصر معاصر نیز اتم و اکمل و اعظم استکبار، شیطان بزرگ آمریکا است.
معاون فرهنگی سپاه استان ادامه داد: مهمترین عوامل و زمینههای استکبارستیزی در کشورهای مختلف به استضعاف حقوق مردم، بی عدالتیها و خوی درندگی و برتری جویی حاکمان زمان باز میگردد.
زینب ونایی عضو تشکل دانشجویی انجمن اسلامی معتدل دانشگاه بوعلی سینا اظهار کرد: به کرات شاهد توصیههای قرآنی در زمینهی استکبارستیزی و مبارزه با آن بودهایم، در واقع چهار نوع استکبار در قرآن ذکر شده است که ما امروزه شاهد هر 4 استکبار به صورت گسترده در دنیا هستیم.
وی افزود: این 4 نوع استکبار در دو نوع داخلی و بین المللی نمود پیدا میکند، استکبار داخلی استکباری است که حاکمیت سیاسی کشور را در دست میگیرد، جنبهی داخلی در استکبار به مراتب خطرناکتر از جنبه بین المللی است اما امروزه آنچیزی که مدنظر قرار گرفته است جنبه بین المللی است.
استکبار اقتصادی از نمونه های استکبار داخلی است که از هرنوع استکباری مخربتر استونایی در ادامه بیان کرد: استکبار اقتصادی که امروزه شاهد آن هستیم در مواقعی حتی مهمتر از استکبار سیاسی است لذا یکی از ابعاد پیشرفت جامعه اقتصاد است، در حقیقت ثروت اندوزان یک جامعه خیلی راحتتر از استکبار سیاسی میتوانند جامعه را در دست بگیرند و این وضع را به مراتب بدتر میکند.
وی تصریح کرد: استکبار عبادی و جدا کردن قشر مردم مخصوصا قشر جوان از دین فاجعه و مشکلی در یک کشور است که باید با آن مبارزه شود چراکه دین در جامعه جایگاه ویژهای دارد و تعیین کنندهی سیاست و اقتصاد نیز هست.
این عضو فعال دانشجویی کفت: در واقع مطرح شدن مسئله استکبارستیزی برای اولین بار در زمان انقلاب برگرفته از مسائل دینی بود، بنابراین برای مبارزه با آن نیاز به فراگیری کامل اصول دینی و قرآنی هستیم.
حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر زارعی، قائم مقام حوزه علمیه استان همدان با اشاره به اینکه قرآنکریم اصلیترین سند برنامهریزی زندگی و رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی است، گفت: در مورد استکبارستیزی خداوند متعال در قرآن میفرماید « وَ لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرينَ عَلَي الْمُؤْمِنينَ سَبيلاً برای کافران تسلط بر مسلمانان را قرار ندادم (نساء /آیه 141)».
قائم مقام حوزه علمیه در ادامه اظهار کرد: اگر مبنای زندگی را قرآن بدانیم، هرگز در مسائل و مشکلات دچار بلاتکلیفی و سردرگمی نخواهیم شد ما به عنوان یک مسلمان اجازه نداریم شرایطی را ایجاد کنیم تا مستکبرین برما مسلط شوند.
وی با اشاره به پایداری استکبارستیزی در اسلام افزود: استکبارستیزی در اسلام امری دیرینه است همچنان که پیامبران حضرت ابراهیم(ع)، حضرت موسی(ع) و پیامبر اکرم(ص) مبارزه با طاغوت و استکبار از اصول رسالتشان بود.
وی یادآور شد: یکی از اساسیترین مسائلی که انسان ذاتا آن را دوست دارد آزادگی است، مسئله ای که امام حسین(ع) در روز عاشورا به آن اشاره میکنند و میفرمایند « اگر دین ندارید لااقل آزادمرد باشید» سلطه پذیری در مقابل آزادگی و مردانگی است و پذیرفتن آن به معنای نقض ویژگیهایی ست که خداوند در انسان نهادینه کرده است.
قائم مقام حوزه در ادامه گفت: امام حسین(ع) میفرمایند «من قیام نکردم برای حکومت و خواستار جنگ نبودم، من قیام کردم تا امت جدم را اصلاح کنم» در واقع اصلاح کردن، بیانگر به وجود آمدن نقض و انحرافات در امت پیامبر(ص) است که مردم پذیرای حکومت افرادی چون یزید یا معاویه شدهاند.
محور دوم؛ استکبار ستیزی در گفتمان انقلاب و حضرت امام (ره)ونایی بیان کرد: مسئله مبارزه با استکبار در جامعه مختص دوران انقلاب و یا حتی زمان ورود اسلام بر ایران نیست بلکه مردم ایران با توجه به ذات ایرانی خود هیچگاه زیر سلطهی هیچ کشوری نرفتهاند، جز در مواقعی که حتی در آن نیز در برابر استکبار سکوت نکردند، اساس کشور در زمان انقلاب مبارزه با استکبارستیزی بود که باعث پیروزی شد و یکی از شاخصههای موجود در اندیشه سیاسی امام(ره) برابری و هماهنگی سیاست و دین است.
امام(ره) با دید توحیدی خود انقلاب را به ثمر نشاند زارعی در خصوص برابری یا نابرابری سیاستهای کنونی با سیاستهای مدنظر امام(ره) بیان کرد: امام(ره) در مکتب اسلام با آموزههای قرآن و اهل بیت به یک بلوغ کاملی رسیدند و در آن شرایطی که حتی نزدیکان ایشان در اوایل شروع قیام هشدار به تنهایی در این مسیر را به امام(ره) دادند، با دید توحیدی خود و شناختی که از جامعه جهانی داشتند به هیچ عنوان این مطالب بر خواستهی ایشان تاثیری نگذاشت و برخلاف باور اذهان ایشان به انقلاب رسیدند، در واقع استکبارستیزی امام(ره) ریشه در سخنان امیرالمومنین(ع) دارد که باعث شد در تمامی مسیر ایشان مبانی خود را حفظ کنند.
مبنای سیاست خارجهی امام بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت استوار بودبقایی گفت: سیره امام خمینی (ره) از همان ابتدا تقابل و جنگ بین اسلام و کفر بوده است و در بسیاری از وقایع تاریخی سال های 58 و 59 این مهم قابل مشاهده است، مبنای سیاستهای خارجه نیز از همان ابتدا تا به اکنون بر سه اصل، عزت، حکمت و مصلحت استوار بوده است.
وی ادامه داد:امام (ره) از همان ابتدای مبارزات خود آمریکا را به عنوان شیطان بزرگ معرفی و اصرار در خروج شاه از ایران داشتند و تا آخرین لحظه زندگی خود نیز بر این مهم تأکید داشتند، امروز نیز سیاست خارجه ادامهی همان مسیر امام (ره) است.
مادامی که رابطه ما با آمریکا رابطه گرگ و میشی است هیچ گاه سازشی بین این دو نخواهد بودمعاون فرهنگی سپاه استان یادآور شد: دشمنی ما با آمریکا دشمنی با یک کشور آن هم با یک حد و مرز جغرافیایی و انسان های آن ملت نیست بلکه خوی استکباری آنها، نگاه،خط مشی و تفکرات آنها که به دنبال چپاول دارایی و قدرت ایران و براندازی حکومت اسلامی است این کشور را به شیطانی بزرگ تبدیل می کند و مادامی که رابطه ما با آمریکا رابطه گرگ و میشی است هیچ گاه سازشی بین این دو نخواهد بود چرا که خوی استکباری در این کشور همچنان وجود دارد، این مهم برای کشور های دیگر نیز صادق است.
بقایی با بیان اینکه هیچ گاه برای نان از راه خود باز نخواهیم گشت، عنوان کرد: تعبیر امام خمینی(ره) از دشمن و دشمن شناسی را میتوان از صحبتهای ارزشمند ایشان به خوبی متوجه شد، که فرمودند «کسی تصور نکند که ما راه سازش با جهان خوران را نمیدانیم ولی هیهات که خادمان اسلام به ملت خود خیانت کنند که اگر بند بند استخوانهایمان را جدا سازند، اگر سرمان را بالایدار برند، اگر زنده زنده در شعلههای آتشمان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستیمان را در جلوی دیدگانمان به اسارت و غارت برند هرگز امان نامه کفر و شرک را امضا نمیکنیم» مبنا همان مبنای امام (ره) است و هیچ تغییری در ایدئولوژی ما ایجاد نشده است.
محور سوم؛ تحلیلی بر رویه استکبارستیزی در سیاست خارجه امروز و تحلیلی کوتاه بر نتایج برجامونایی در پاسخ به محور سوم گفت: در اوایل انقلاب، انقلابیون در برابر سیاستهای خارجی واکنشهای زیادی داشتند که رفته رفته این جبهه نرمتر شد.
ونایی در خصوص رابطه ایران با کشورهای غربی گفت: امروزه با برنامههای برجام در تلاش بهبودی رابطهها هستیم البته این بدان معنا نیست که سلطه را پذیرفتهایم، تیم دیپلماسی با وارد شدن در مذاکره تنها تعهدات و شروط را بیان میکند و باید شنوندهی شرایط کشورهای دیگر نیز باشد، مذاکرات ادامه داشت تا به نتیجهای مطلوب برسیم در واقع ما به دنبال برد-برد بودیم.
وی با اشاره به سخن امام(ره) گفت: امام خمینی (ره) دربارهی امریکا گفتند «اگر آمریکا حتی لااله اله الله گفت شما باور نکنید».
این عضو فعال دانشجویی شعار مرگ بر آمریکایی که از طرف امام(ره) مطرح شده است را مرگ بر دولت آمریکا دانست نه مردم آن وعلی رغم اینکه در صحبت های قبل خود به مستکبر بودن امریکا اشاره داشت اظهار کرد: در شعار مرگ بر آمریکا باید تغییراتی ایجاد شود این شعار در دوران انقلاب نیز وجود داشته است اما به دلیل عدم پذیرش نگرشهای لیبرالیسم آمریکا بود اکنون اوضاع تغییر کرده است.
بقایی عنوان کرد: اگر امروز شاهد تغییراتی در تاکتیکهای سیاست خارجه هستیم همان تعبیر مقام معظم رهبری مبنی بر «نرمش قهرمانانه» است اصل همان است هیچ تغییری نکرده است و نگاه امام خمینی(ره) از همان ابتدا در جهت معرفی مصداق استکبار در داخل نگاهی حداکثری بوده است.
مذاکره با امریکا تغییر در برخی حوزههای اجرایی است نه تغییر در استراتژیهابقایی با بیان اینکه در عصر کنونی تاکتیکهای سیاسی تغییر کرده و استراتژیها ثابت است ابراز کرد: مذاکره و صحبت امروز ایران با دشمن بزرگی همچون آمریکا و تغییر در برخی حوزههای اجرایی به دلیل تدابیر و راهبردهای کنونی جامعه است در غیر این صورت مبنای سیاستها بر همان مبنای سه گانه عزت، حکمت و مصلحت و تقابل اسلام و استکبار پایدار است.
وی با بیان اینکه یک کشور مصداق کل دنیا نیست بیان کرد: ایران در موضوعات مختلف با کشورهای دنیا در تعامل است تا دنیا بداند که این ارتباط حق مسلم ایران بوده و این کشور بیمنطق نیست و برای دستیابی به اهداف خود، حاضر به تعامل با جهانیان است اما آنجا که نگاه و رویکرد کشور مقابل به سمت و سوی استکبار و برتری جویی تغییر کند استراتژی ایران نیز تغییر خواهد کرد.
این مقام مسئول اظهار کرد: اگر بر اساس آرمان ها و مبانی امام(ره) حرکت کنیم هیچ گاه ذلیل نخواهیم شد اما اگر عزت کشور را به نان و یا مقاصد زودگذر و چند ساله خود بفروشیم آن هم بدون در نظر داشتن اصل حکمت و دور اندیشی بی شک کشور را به ذلت و خواری خواهد کشاند که امید آن داریم که این مسیر به هدف و ایدئولوژی انقلاب که همان اسلام ناب محمدی است منتهی شود و همواره بر این راه استوار باقی بماند.
حجت الاسلام زارعی نیز در این باره با اشاره به نتایج برجام اظهار کرد: برجام حتما دستاوردهایی داشت اما باید دید آنچه که به دست آمد با آنچه که از دست رفت یکی بود؟ وقتی از معامله برد_برد سخن گفته میشد شفاف سازی صورت نگرفت که این برد برای طرف مذاکره ما چه بوده است.
مسئول دفتر حوزه علمیه استان همدان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری بیان کرد: ایشان بارها تکرار کردند که مذاکره کنندگان فرزندان انقلابند اما ما به طرف های غربی اعتماد نداریم و در حال حاضر سخن رهبری بر همگان مشخص شد.
وی با تاکید بر درس گرفتن از این موضوع پیش آمده در مذاکرات خاطرنشان کرد: انسان از هر اتفاقی که برایش می افتد باید درسی بگیرد، برجام این درس را به ما می دهد که غربی ها قابل اعتماد نیستند و ما باید مدام این تجربه را با خود مرور کنیم تا دوباره در این مسیر اشتباه نکنیم و به آنان اعتماد نکنیم.
چگونگی تعمیق و بالندگی روحیه استکبار ستیزی در جامعه کنونی و شناساندن این مهم به دانش آموزانونایی در این باره گفت: امروزه ما برای آموزش نیروهای قدرتمند نیاز به افراد و قدرتهایی داریم که ورود آنها به تمام زمینهها امکانپذیر باشد مبارزه و آموزش باید در ابتدا درونی باشد اگر درون ساخته شود بیرون ناخودآگاه ساخته میشود.
زارعی در خصوص نقش جامعه در استکبار ستیزی افزود: طبیعتا ما هر چقدر بتوانیم با قرآن ارتباط بیشتری برقرار کنیم و سعی در شناخت بهتر آن داشته باشیم جامعهای قرآنی را میسازیم، ما باید برای داشتن آن، دستورالعمل سعادت اخروی و دنیوی را بفمیم و به دیگران بفهمانیم.
وی افزود: برای شناخت استکبارستیزی ما باید به منابع اسلامی برگردیم، اسلام به دنبال تربیت انسانهایی خودباور و دارای عزت نفس است برای تحقق بخشیدن به وجود این جامعه نهاد خانواده باید در راس قرار گیرد، تعیین کننده مسائل از ابتدا در جامعه بشری تبلیغات بوده است. در تبلیغات هر موضوعی باید جامعه را با خود هماهنگ کند چراکه مهمترین و اساسیترین عامل موثر برای اجرایی شدن یا نشدن یک طرح و همچنین برای القای دید دولت بر جامعه همان تبلیغ است.
زارعی در پایان خاطرنشان کرد: در لزوم تعاملات ما با دنیا هیچ شکی نیست، ما برای قدرت نیاز به آن داریم، اما این به آن معنا نیست که ما به هر قیمت پیش رویم، ما در کلیهی ارتباطات و تعاملات با دنیا باید اصول اولیه آرمان را رعایت کنیم.
معاون فرهنگی سپاه استان افزود: جهت تعمیق و بالندگی روحیه استکبار سیتزی در جامعه کنونی و شناساندن این مهم به دانش آموزان که روزی سکان داران این کشور سرافراز خواهند بود باید چند نکته مهم را یادآور شد، عزت نفس، کسب تجارب دیگران، مطالعه تاریخ و نهادینه کردن مبانی دین در جامعه مهمترین ارکانی است که می تواند به این مهم جامه عمل بپوشاند.
بقایی ابراز کرد: راه رفته را نباید دوباره طی کرد لذا استفاده از تجارب دیگران برای تحول، ارتقا و پیشرفت وضعیت کنونی جامعه نقش بسیار مهمی است در این بین مطالعه تاریخ را نباید از قلم انداخت، نسل امروز باید تاریخ پنجاه یا یک صد ساله کشور خود را مطالعه کند و بداند در این بازه زمانی چه بر سر کشور او آورده اند.
وی با اشاره به اینکه باید مبانی دینی در جامعه نهادینه شود ادامه داد: ما هم اکنون در مسیر تمدن نوین اسلامی هستیم بنابراین لازم است تا در این مسیر همواره حرکت رو به جلو داشت نه توقف و نه عقب گرد تا آرمان نبوی و علوی را در کشور نهادینه و اجرایی شود.