دارالقرآن شهید کارگر سامانی، چراغی در محله نازی‌آباد + صوت و عکس
کد خبر: 3659738
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸

دارالقرآن شهید کارگر سامانی، چراغی در محله نازی‌آباد + صوت و عکس

گروه جلسات و محافل: جلسه قرآن یوسف درودگر در دارالقرآن شهید کارگر سامانی با حضور اعضای جلسه از سنین مختلف برگزار شد. این دارالقرآن، اولین پایگاه قرآنی در محله نازی‌آباد است که از سال 1380 تاکنون قاریان و حافظان ممتازی را تربیت کرده است.

نشود///درالقرآن شهید کارگر سامانی، چراغی در محله نازی آباد+صوت و عکس

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن یوسف درودگر، قاری و مدرس قرآن کریم، پنجشنبه 11 آبان ماه از ساعت 19 الی 21 در دارالقرآن شهید کارگر سامانی با حضور اعضای جلسه از سنین مختلف برگزار شد.

در بخش اول این جلسه، اعضا به ارائه تلاوت‌های تقلیدی و یا تلاوت آیات درس جلسه پرداختن و درودگر، نکات صوت و لحنی و تجویدی آنها را متذکر  شد. از جمله جذابیت‌هایی که این جلسه برای قرآن‌آموزان داشت، دریافت کارت هدیه پس از تلاوت بود که استاد جلسه، متناسب با سطح تلاوت و پیشرفت اعضا، امتیازی را در کارت‌ها در نظر می‌گرفت.

نشود///درالقرآن شهید کارگر سامانی، چراغی در محله نازی آباد+صوت و عکس

در بخش دوم این جلسه، درودگر به تدریس مباحث تجویدی پرداخت. این مدرس قرآن کریم، در این جلسه مخارج حروف «ع»،«ص» و «ط» پرداخت. وی در توضیح مخرج «ع» گفت: اگر به حرف «ح» ارتعاش تارهای صوتی را اضافه کنیم صدای (ع) تولید می‌شود. صدای عین مانند صدای حاء گرفتگی و خشونت ندارد، بلکه به نرمی به دیواره‌های حلق کشیده می‌شود. این دو حرف نباید با درشتی و تفخیم اداء شود.

در بخش سوم این جلسه، لغات سوره مبارکه ماعون همراه با اعضای جلسه ترجمه شد. درودگر با تلاوت آیه «وَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ» گفت: «ویل» ـ که در اصل به معناى عذاب و هلاکت است ـ کلمه‌اى است که براى تهدید به عذاب به کار مى‌رود. (لسان العرب) این کلمه نام درّه، یا چاه خاصى در جهنم و یا نام یکى از درهاى آن است (قاموس). مبتدا قرار گرفتن آن ـ با آن که نکره است ـ نشان مى‌دهد که در معناى نفرین به کار رفته است.

نشود///درالقرآن شهید کارگر سامانی، چراغی در محله نازی آباد+صوت و عکس

این مدرس قرآنی کریم با بیان اینکه این سوره در نظر دارد تا سیمای انسان‌های منفی که در داخل دین ماست، معرفی نماید، اشاره‌ای به تفاوت ریا و سمعه کرد و گفت: ریا یعنی خودنمایی. ریا آن است که انسان از ابتدا قصد خودنمایی داشته باشد. ولی اگر من کار خوبی کردم  و بعدها همه از عمل من تعریف کردند، ریا نیست. اگر بنده کاری کردم که شما بشنوید و خوشتان بیاید، این سمعه است. سمعه ریا گوش است. ریا نوعی از شرک خفی است، یعنی من کاری کنم که موجودی غیر از خدا خوشش بیاید.

دارالقرآن شهید سامانی از سال 1380 به همت مادر شهید سامانی و مصطفی کارگر سامانی تاسیس شده است. در اوایل تاسیس این دارالقرآن، مادر شهید هر هفته ورودی درب جلسه می‌نشست و از قرآن‌آموزان استقبال می‌کرد، اما او دیگر نیست؛ چرا که مادر شهید سامانی 8 آبان 94 فوت کرده‌اند.

نشود///درالقرآن شهید کارگر سامانی، چراغی در محله نازی آباد+صوت و عکس

این دارالقرآن، هر شش ماه یک اختتامیه برپا می‌شود و از پدر و مادرهای شهید محله نازی‌آباد و پیشکسوتان ورزشی تجلیل می‌کنند. اولین استادی که در این دارالقرآن تدریس کردند، داوود بختیاری بوده است که ایشان پنجشنبه‌ها از ساعت 18 الی 19 برای نونهالان کلاس روخوانی و روان‌خوانی برپا می‌کنند.

یوسف درودگر، متولد سال 1348، از 8 سالگی به واسطه والدین و برادران در جلسات قرآنی وارد شده و تا 13 سالگی تحت آموزش‌های سنتی در محله پرداخته است. از سن 14 سالگی به جلسه استاد شهید گرجی در حسینیه حجت محله نازی‌آباد رفته و 4 سال محضر این شهید تلمذ کرده است. شهید گرجی در جزیره مجنون شهید شده است. پس از شهادت استاد گرجی، به واسطه یکی از دوستان به جلسات استاد خدام‌حسینی و استاد سبزعلی راه پیدا کرده و 12 سال محضر این دو قاری بین‌المللی شاگردی کرده است.

نشود///درالقرآن شهید کارگر سامانی، چراغی در محله نازی آباد+صوت و عکس

وی در ادامه وارد آموزش و پرورش شده و در مقاطع مختلف دبستان و راهنمایی و دبیرستان، قرآن تدریس کرده است و هم اکنون مدیر مدرسه شاهد منطقه 16 است. این مدرس قرآن کریم 28 سال است که در مسجد صاحب الزمان(عج) واقع در عبدل‌آباد در شب های دوشنبه جلسه‌داری می‌کند.

در پایان این جلسه، از طرف دارالقرآن شهید کارگر سامانی، هدیه‌ای به یکی از قرآن‌آموزان جلسه که با مدرک دکتری در این جلسه خادمی می‌کرد و به تازگی ازدواج کرده است، اهدا شد.

در ادامه تلاوت مجید ملک‌محمدی که در پایان جلسه به تلاوت آیاتی از سوره هود پرداخت، ارائه می‌شود.

کد

دریافت

مطالب مرتبط
captcha