تعمیق شعر ولایی در سایه هجرت امام رضا(ع)/گونه‌سرایی، یکی از آسیب‌های شعر ولایی معاصر
کد خبر: 3659982
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲

تعمیق شعر ولایی در سایه هجرت امام رضا(ع)/گونه‌سرایی، یکی از آسیب‌های شعر ولایی معاصر

گروه فرهنگی: هجرت سراسر پر برکت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به اقلیم معنوی ایران و طلوع شمس وجودی آن حضرت در سرزمین طوس، مبدأ و منشأ تغییرات و تحولاتی در مبانی فرهنگ و ادب این سرزمین شد تا جایی که اغلب گونه‌ها و انواع ادبی این سرزمین، شعر و شعور تحت تأثیر آن قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، ادبیات ولایی ایران اگرچه سابقه‌ای به قدمت زبان و ادبیات فارسی دارد و شعرای ولایی این مرز و بوم از دیرباز به خلق آثار هنری ولایی پرداخته‌اند، اما بعضی از وقایع در تحول و تطور این گونۀ ادبی به منزلۀ نقطه عطفی به شمار می‌آید که از ویژگی‌های خاص و قابل تأملی برخوردارند.
هجرت سراسر پر برکت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به اقلیم معنوی ایران و طلوع شمس وجودی آن حضرت در سرزمین طوس، مبدأ و منشأ تغیرات و تحولاتی در مبانی فرهنگ و ادب این سرزمین شد تا جایی که اغلب گونه‌ها و انواع ادبی این سرزمین، شعر و شعور تحت تأثیر آن قرار گرفت. یکی از نقش‌های هجرت امام رضا(ع) تعمیق و گسترش شعر ولایی و خلق آثار ادبی آیینی و ولایت محور، امامت منظر با موضوع امام رضا(ع) و ابعاد شخصیت فردی و اجتماعی آن امام همام است که در نوع خود تحول و تطور شگرفی در ادبیات ولایی این مرز و بوم به شمار می‎آید.
مصطفی جلیلیان مُصلحی، پژوهشگر و نخبه کشوری شعر و ادبیات، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به تعریفی از ادبیات ولایی، بیان کرد: شعر ولایی مجموع گفتمان‌ها و عرض ارادت‌های موزون به ساحت مقدس اهل‌بیت(ع) است که از ابتدای ورود آیین مقدس اسلام به ایران زمین، تا زمان حاضر به دو شیوه‌ نثر و نظم به وجود آمده است.
وی با اشاره به اینکه در ادوار گوناگون، افراد موفقی در زمینه نظم و نثر شعری داشته‌ایم، عنوان کرد: در شعر معاصر به تعریف کامل‌تر از شعر ولایی می‌رسیم که علاوه بر بیان نشان‌ها و ویژگی‌های فردی هر یک از معصومان(ع) به سیره زندگی، حماسه‌آفرینی‌ها و روش پیشبرد آرمان‎های فرهنگ دین، اشاره می‌شود، در نتیجه، این گونه شعری بازه بیشتری از زوایای نامکشوف و تأثیرگذار را در زمان حاضر در بر می‌گیرد.
مصلحی در خصوص تعریف کامل از شعر ولایی در شعر معاصر، عنوان کرد: منشور این تعریف بازتاب بهتری نسبت به تعریف آغازین دارد، زیرا همان گونه که بیان شد هم به توصیف صفت‌های متعالی ممدوحان که استوانه‌های دانش و وحی پروردگارند، می‌پردازد و هم برجستگی‌های ایشان در تفکر، زعامت، سیاست و سیره عملی زندگانی ایشان را در محتوا می‌گنجاند.
پژوهشگر و نخبه کشوری شعر و ادبیات افزود: در عرصه شعر ولایی، شاعران دوره‌های مختلف، ساخت و سازهای زبانی و مفهومی گوناگونی را ارائه داده‌اند و هر گروه با روشی مناسب زمان خویش، به الگوپذیری از مفاهیم به جا مانده از زندگانی ارزشمند اهل‌بیت(ع) رهنمون می‌شوند. برای مثال، در فرازی از پیشینه شعر ولایی، به روش نبردهای خاندان نور و جبهه‌گیری آنان برضد فرمانروایان ستمگر و شیوه حماسه آفرینی آن بزرگواران، ذوالفقار سخن به دست می‌گیرند و در فرازی دیگر به رثا و مرثیه جانگداز و حدیث مظلومی ایشان سرشک ماتم از خامه جاری می‌کنند.
وی در ادامه عنوان کرد: سفر امام رضا(ع) به ایران یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین حوادثی است که تاکنون تاریخ این سرزمین به خود دیده و منشأ خیر و برکات بی‌شماری برای ایرانیان بوده است. هجرت آن حضرت علاوه بر اینکه به فعالیت‌های امام(ع) در زمینه طرح مباحث عقیدتی و سایر فعالیت‌های علمی ایشان کمک کرد، در نتیجه به گسترش فرهنگ اهل‌بیت(ع) در ایران منجر شد؛ به گونه‌ای که می‌توان حضور حضرت رضا(ع) را زمینه‌ساز گسترش تشیع در ایران به ویژه خراسان بیان کرد.
این شاعر و پژوهشگر افزود: علاوه بر اینها حضور امام رضا(ع) در ایران را از زوایای دیگر نیز می‌توان مورد بررسی قرار داد که یکی از این زوایا، تأثیر هجرت حضرت(ع) بر ادبیات ولایی ایران است؛ به گونه‌ای که از زمان این هجرت تاکنون، اشعار فراوانی در مدح و منقبت و مرثیه ایشان سروده شده است.
شاعر ولایی، مؤمن و مجاهدی است که با شمشیر زبانش در راه خدا پیکار می‌کند
وی در ادامه با اشاره به سخن رسول اکرم(ص) درباره شاعران ولایی، ابراز کرد: ایشان می‌فرمایند: شاعر ولایی، مؤمن و مجاهدی است که با شمشیر زبانش در راه خدا پیکار می‌کند؛ حضرت سوگند یاد می‌کنند که شعر شما شاعران چون تیری است که به سوی دشمنان پرتاب می‌شود. به یقین، این فرموده پیامبر خدا(ص) حد و اندازه و سنگینی بار رسالت شاعران آیینی را بیش از پیش مشخص می‌کند.
مُصلحی گفت: عرصه‌ای که در شعر ولایی امروز پیگیری می‌شود، عرصه بیان حماسه آفرینی‌ها و شناخت حسینی‌ها و افشاگری مکر و پلیدی‌های یزیدی‌های زمان است، چراکه در شعر معاصر، عرصه مرثیه را رد کرده‌ایم و در زمان حال به جلوه دیگری از ادبیات آیینی پرداخته می‌شود.
اوج شعر ولایی معاصر، بازتاب پایداری‌ها و آرمان‌ گرایی‌های اهل‌بیت(ع) است
پژوهشگر و نخبه کشوری شعر و ادبیات، ادامه داد: اوج شعر ولایی معاصر، بازتاب پایداری‌ها و آرمان‌گرایی‌های اهل بیت(ع) است که البته می‌توان در آن گریزی هم به مرثیه داشت؛ ولی آنچه که مفاهیم شعر را باید سامان دهد، رسالت شناساندن حق و باطل و در واقع، تولی به حق و تبری از باطل است که اوج آن، فرهنگ حمایت از ولایت است و در ادبیات عاشورایی و سپس ادبیات انتظار، ادبیات فاطمی و علوی و ... متجلی است.
وی با اشاره به پیشینه ادبیات آیینی در دوران انقلاب اسلامی، اظهار کرد: در دوران انقلاب اسلامی به صورت محسوس شاهد بروز نوآوری در ساختار و محتوا هستیم و برخی از قالب‌های شعر کلاسیک همچون مثنوی و دوبیتی دوباره احیا شده و در این زمان با توان بیشتر، زبانی سرشار از تازگی، طراوت و زبانی نزدیک به زبان مردم روزگار، وارد ادبیات آیینی می‌شویم و قالب‌های آن را باز‌آفرینی می‌کنیم.
مُصلحی ادامه داد: همچنین در دوره‌ای پس از انقلاب اسلامی شعرا رویکرد تازه‌ای به مضامین حماسی و معرفت شناسی پیدا کرده‌اند و ناگفته‌هایی را با استفاده مضمون‌های باب و حرکت در فضاهایی که کمتر کار شده را در اشعار خود جای داده‌اند؛ رهاورد این انقلاب عظیم ادبی با نگرش نو در ادبیات فارسی و ادبیات آیینی همراه بوده است.
پژوهشگر و نخبه کشوری شعر و ادبیات، با تأکید بر اینکه شعرهای دهه اول، دوم و سوم انقلاب اسلامی یک دست نبوده و شعارزدگی در آن به وفور دیده می‌شود، بیان کرد: پس از انقلاب اسلامی، ادبیات به طور ملموس به دور از تصویرسازی‌های انتزاعی، تصویرسازی‌های جدولی و قالب‌های کهن حرکت کرده و هنرمندی‌های زبانی را به وجود آورده‌اند که باید به شیوه ادبیات معاصر معرفی کنیم.
وی گفت: بعد از انقلاب اسلامی پرداختن به ادبیات آیینی بیش از گذشته مورد توجه شاعران قرار گرفت؛ چراکه حکومت نیز موافق با این گونه اشعار بود لذا نسبت به گذشته شاهد کیفیت و کمیت در اشعار آیینی هستیم.
امروزه در اشعار هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی غنی هستیم
مُصلحی با اشاره به اینکه در گذشته اشعار آیینی کیفیت داشته ولی کمیت در این نوع قالب دیده نمی‌شود، افزود: امروزه در اشعار هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی غنی هستیم؛ بنابراین شعر ولایی امروز خیلی پیشرفته‌تر و جلوتر از شعر کهن است.
پژوهشگر و نخبه کشوری شعر و ادبیات، ادامه داد: شعر ولایی در زمان افشاریه رو به افول بوده، در دوره زندیه دگربار اوج می‌گیرد، در دوره‌ مشروطه پایگاه مردمی پیدا می‌کند و وقتی به پیروزی انقلاب اسلامی می‌رسد برگه‌های زرین این نوع شعر جلوه‌گر می‌شود؛ شروع شعر ولایی در زمان مشروطه با پیدا کردن پایگاه‌های مردمی بوده و اوج آن به زمان معاصر و پس از انقلاب اسلامی بر می‌گردد.
مُصلحی گفت: شعر ولایی در زمان معاصر توسط جوانانی به اوج رسید که رهبر معظم انقلاب سالی دوبار با آنان دیدار می‌کنند تا به سوی پیام معرفت‌اندیشانه اهل‌بیت(ع) حرکت کنند.
انتخاب زبان مورد پسند مردم؛ یکی از ویژگی‌های شاعران آیینی
پژوهشگر و نخبه کشوری شعر و ادبیات، یکی از ویژگی‌های شاعران آیینی را انتخاب زبان مورد پسند و اقبال مردم دانست و عنوان کرد: شاعران امروزی علاوه بر بازی‌های زبانی و گشایش‌های ساختاری باید زبانی را انتخاب کند تا برای مردم مفید باشد و بتواند با آنان ارتباط برقرار کند، باید با زبانی امروزی نگرش‌ و ساختاری نو، شعر ولایی سرود.
پژوهشگر و نخبه کشوری شعر و ادبیات، گفت: یکی از ویژگی‌های شاعران آیینی سهل‌الوصول و سریع‌الفهم بودن مقصد کلام شاعر است؛ اگر شعر سنایی را که در سال 540 قمری سروده را اکنون بخوانیم، احساس می‌کنیم شعر در زمان حال سروده شده و کهنگی ندارد لذا شاعران امروزی نیز در سروده‌هایشان باید این شیوه را در پیش گیرند.  
وی گفت: شاعر آیینی باید با مطالعه پیشینه تاریخ و سیره زندگی اهل‌بیت(ع) بتوانند سخن‌سرایی کنند و مطلبی از جان زندگی اهل‌بیت(ع) در بیاورد.
شاعران شعر خود را در معرض نقد قرار دهند
مُصلحی بیان کرد: شاعران باید شعر خود را در معرض محک قرار بدهند. شاعرانی موفق‌تر هستند که در پی جلساتی باشند که اشعار خود را در معرض نقد و بررسی قرار دهند تا ضعف‌ها و برجستگی‌های شعرشان از نظر فرم، محتوا و ساختار مشخص شود.
وی تأکید کرد: شعر هر زمان دستاورد و محصول زمان خودش است. شعر ولایی پس از انقلاب اسلامی پیشتاز عرصه‌های متعدد شعر ولایی است.
پژوهشگر و نخبه کشوری شعر و ادبیات ادامه داد: شعر ولایی شعری جهان شمول است؛ امام رضا(ع) با ورود خود به میهن ما بزرگ‌ترین انقلاب عظیم فرهنگی را در عرصه دین‌مداری برای این خطه از مشرق زمین به وجود آوردند.
وی گفت: خواسته و توقع ما از شاعران معاصر آئینی این است که در میهنی که میهمان پاره تن نبی خدا(ص) و عالم آل او است، بتوانند مناظره‌های امام رضا(ع) را به فراست و با هوش دینی دریافت کنند و در قالب شعر با زبانی نو، به مردم و دوستداران ائمه هدی(ع) ارائه دهند. حدیث سلسلة‌الذهب امام رضا(ع)، باید از نو بر دل‌های مشتاقان نوشته شود تا از ‌آن پیام‌های زرین بسیاری بیرون آید.
جهان معاصر نیاز به شخصیت‌های دینی و بزرگان آیین دارد
مُصلحی ادامه داد: جهان معاصر نیاز به شخصیت‌های دینی و بزرگان آیین دارد. اگر بتوانیم پیشوایان پرهیزکار ستوده شده در شعر ولایی را به مردم مسلمان و سپس به کرسی‌های ادبیات جهان بشناسانیم، ادبیات آیینی ما، ادبیاتی جهانی خواهد بود.
فاصله از آرمان‌های اهل‌بیت(ع)؛ نقطه مغفول مانده در شعر ولایی
پژوهشگر و نخبه کشوری شعر و ادبیات، ابراز کرد: نقطه مغفول مانده در شعر ولایی این است که شاعران گاهی از آرمان‌های واقعی تفکر اهل‌بیت(ع) فاصله می‌گیرند تا آن جایی‌که برای مدح حضرت ابوالفضل(ع) باید به ولایت‌پذیری و حمایت از حریم ولایت بپردازند؛ به رزم‌آوری، مدح چشم و ابروی ایشان پرداخته می‌شود و این اگر غفلت نام نگیرد، بی‌شک کم توفیقی است. شاعر آیینی باید با مطالعه بسیار، پیوسته درس‌های زندگی اهل‌بیت(ع) را با استفاده از سندهای معتبر، بازگو کند.
گونه‌سرایی، یکی از آسیب‌های شعر ولایی معاصر
وی گفت: از دیگر آسیب‌های شعر ولایی معاصر، گونه‌سرایی است که گاه احساس می‌شود چندین مجموعه شعر، حاصل ذوق یک شاعر است و نوآوری در آن به چشم نمی‌آید. بر بنیاد سفارش‌های رهبر معظم انقلاب، نوآوری در ادبیات آیینی باید هم در ساختار و هم فرم و نیز معنا، جامه‌ای زیبا و نوین با تکیه بر مستندات بر قامت این گونه متعهد بپوشاند.
مُصلحی گفت: به جای اینکه در اشعار به محتوا بپردازیم بیشتر به شاخه و برگ و زواید پرداخته‌ایم، این در حالی است که شاعر آیینی زمانی شعرش تأثیرگذار است که مستند صحبت کند.
ای سوره‌ نور، آیه‎ها تاباندی
پا بر سر دل نهاده، دست افشاندی
مولای غریب من، در آن ظهر عطش
در معرکه بی‌سر، چه نمازی خواندی...!
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۴ - ۲۲:۴۶
0
0
بسیار عالی و جامع
captcha