افزایش بیش از 30 درصدی ورود زائران غیر ایرانی اربعین به مرز آستارا
کد خبر: 3660311
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵
دبیر ستاد اربعین سپاه قدس گیلان خبر داد:

افزایش بیش از 30 درصدی ورود زائران غیر ایرانی اربعین به مرز آستارا

گروه اجتماعی: بایرامی با بیان اینکه در سال 95 6 هزار و 750 زائر غیر ایرانی از مرز آستارا عازم عراق شدند، گفت: امسال با افزایش بیش از 30 درصدی ورود زائران مواجه بودیم.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، سرهنگ عباس بایرامی، معاون هماهنگ کننده سپاه قدس استان گیلان امروز، 14 آبان در نشست خبری ستاد اربعین سپاه قدس استان گیلان، حرکت بزرگ فرهنگی، سیاسی و بصیرتی پیاده روی اربعین را در راستای ترویج شعائر اسلامی دانست و اظهار کرد: هر کاری که در مجموعه سپاه پاسداران انجام می دهیم ذره ای در مقابل دریای بیکران محبت ملت ایران و شیعیان جهان در راستای ترویج فرهنگ حسینی است.

وی با بیان اینکه در موکب های آستارا فضای کربلای امام حسین(ع) ایجاد شده است، افزود: موکب های اربعین از پایانه های مرزی آستارا تا کربلای معلی در بخش های ستادی، عملیاتی و اجرایی حکومتی و دولتی در راستای خدمتگزاری به زائران امام حسین(ع) فعالیت می کنند.

سرهنگ بایرامی، از تشکیل 9 کمیته در ستاد اربعین استانداری گیلان خبر داد و عنوان کرد: سپاه قدس استان گیلان جزو این کمیته ها نیست، اما وظیفه پاسداری ما حکم می کند که کمک کار همه کمیته ها باشیم.

دبیر ستاد اربعین سپاه قدس گیلان، ساماندهی، هماهنگی های ستادی، عملیاتی و اجرایی و اقدامات عملی برای تسهیل در امر ورود اتباع غیر ایرانی از مرز آستارا و هدایت آنان از مرز شلمچه به کشور عراق را ماموریت اصلی این ستاد دانست و گفت: این ستاد به همه موکب های گیلان در مرز مهران، نجف اشرف و کربلای معلی کمک می کند.

وی جمع آوری نذورات نقدی و غیر نقدی برای ستاد بازسازی عتبات عالیات گیلان توسط شبکه بسیج، فراهم سازی امکانات نقلیه برای زائران حسینی به ویژه خادمان موکب ها و تعمیق حرکت پیاده روی اربعین با اقدامات فرهنگی را از دیگر ماموریت ها دانست.

معاون هماهنگ کننده سپاه قدس گیلان، از فعالیت قرارگاه «علم الهدی» ویژه دانشجویان در اربعین خبر داد و اضافه کرد: دبیری این قرارگاه با سازمان بسیج دانشجویی سپاه قدس استان است. صبح امروز، 14 آبان چهار دستگاه اتوبوس از دانشجویان دانشگاه های سراسر استان به کربلا اعزام شدند. البته بخشی از دانشجویان نیز با سایر کاروان ها راهی کربلا شده اند که بسیج دانشجویی این کار را تسهیل کرده است.

سرهنگ بایرامی، با بیان اینکه امسال برای نخستین بار کاروان اصحاب رسانه گیلان با مسئولیت سازمان بسیج رسانه سپاه قدس استان به کربلا اعزام شدند، گفت: اعتقاد داریم، خروجی حضور خبرنگاران در این مراسم معنوی ماندگارتر از همه کارهای ماست، زیرا خبرنگاران با نگاه رسانه ای و مستندسازی خود این همایش فرهنگی عظیم را روایت می کنند.

وی همچنین از راه اندازی موکب های بهداشتی معاونت بهداشت و درمان سپاه قدس گیلان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان خبر داد و اظهار کرد: دو موکب بهداشتی در کربلا، یک موکب بهداشتی در پایانه مرزی آستارا و یک موکب بهداشتی موقت در امامزاده هاشم(ع) برپا شده است و بسیاری از پزشکان و پرستاران به زائران حسینی خدمات رسانی می کنند.

دبیر ستاد اربعین سپاه قدس گیلان، با بیان اینکه تا سال 94 ساماندهی مناسبی نسبت به ورود زائران خارجی اربعین از مرز آستارا وجود نداشت، خاطرنشان کرد: زائران غیر ایرانی حرم امام رضا(ع) و حرم حضرت معصومه(س) در طول سال از مرز آستارا عبور می کنند و این مرز با ورودی سالانه بیش از 800 هزار نفر، ششمین مرز زمینی پرتردد کشور است. اما در بازه زمانی کوتاه اربعین، ساماندهی این حجم عظیم مشکل است لذا از سال 95 براساس تصمیم ستاد مرکزی اربعین قرار شد که مشئولیت هدایت، سازماندهی، برنامه ریزی و خدمات دهی به این زائران بر عهده سپاه پاسداران گذاشته شود.

سرهنگ بایرامی، با بیان اینکه در سال گذشته، 6 هزار و 750 زائر غیر ایرانی از مرز آستارا عازم عراق شدند، گفت: امسال با افزایش بیش از 30 درصدی ورود زائران مواجه بودیم و تاکنون 8 هزار و 854 زائر غیر ایرانی در قالب 133 کاروان و 153 دستگاه اتوبوس و 58 ماشین ون و سواری از کشورهای آذربایجان، گرجستان و روسیه وارد ایران شدند. البته برخی از زائران به صورت خانوادگی از کشور ترکیه از طریق ایران عازم کربلای هستند.

وی 5 هزار و 82 زائر را مرد و 3 هزار و 767 زائر را زن دانست و تاکید کرد: همه زائران مورد پذیرایی مردم آستارا و تالش قرار می گیرند لذا همه هزینه های از نذورات مردمی است و یک ریال حکومتی صرف نمی شود. همه پایگاه های بسیج در سراسر کشور و 2 هزار 700 پایگاه گیلان مسئول جمع آوری نذورات هستند.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت کمیته های زیرساخت، انتظامی و امنیتی، فرهنگی و اجتماعی، جمع آوری نذورات، حمل و نقل و اجرایی در ستاد اربعین سپاه قدس گیلان، عنوان کرد: بیش از ورود به مرزها، خروج از مرزها برای ما مهم است، زیرا چگونگی بازگشت زائران اربعین می تواند ذائقه آنان را نسبت به مردم ایران خوش تر کند لذا برای استقبال از زائران از مرز آستارا تا شلمچه در استان های گیلان، قزوین، همدان، لرستان و خوزستان برنامه داریم. در هنگام بازگشت نیز آماده اسکان زائران هستیم.

معاون هماهنگ کننده سپاه قدس گیلان، با بیان اینکه در بقعه امامزادگان قاسم و ابراهیم(ع) آستارا 4 موکب اسکان زائران فراهم شده است، گفت: در شهرستان های تالش، رضوانشهر، رشت و رودبار نیز آماده اسکان هستیم. به خاطر علاقه زیاد زائران غیر ایرانی به امام رضا(ع)، امکان زیارت مجازی امام رضا(ع) در موکب های آستارا وجود دارد.

وی پایانه های مرزی گیلان را نیازمند تقویت زیرساخت ها دانست و متذکر شد: نیازمند سرویس های بهداشتی، کمپ های اسکان و باجه های ثابت صرافی هستیم. خوشبختانه امسال مسئولان کاروان ها اظهار رضایت بیشتری می کردند.

دبیر ستاد اربعین سپاه قدس گیلان، با بیان اینکه امروز اربعین حسینی به یک انسجام جهانی برای امت اسلام تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: اربعین قدرت نرم شیعیان را افزایش داده است لذا باید موکب ها را به دل مردم ببریم و همه خانه ها، مساجد و حسینیه ها موکب باشد.

سرهنگ بایرامی، با اشاره به ثبت نام بالغ بر 22 هزار زائر گیلانی اربعین، خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) متعلق به همه مردم دنیا با هر مذهبی است لذا اگر رایزنی های مناسب دیپلماسی در حوزه های فرهنگی و مذهبی خارج از مرزها صورت گیرد، می توانیم این سطح از خدمات به زائران اربعین را به گوش جهان برسانیم.

captcha