مشایعت 74 هزار فرشته با زائر امام حسین(ع)
کد خبر: 3660580
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۶

مشایعت 74 هزار فرشته با زائر امام حسین(ع)

گروه معارف: استاد حوزه علمیه بیان کرد: زائر امام حسین(ع) هنگامی که به‌سوی خانواده بر می‌گردد، گروه‌هایی از ملائکه به ویژه جبرئیل، میکائیل و اسرافیل همچنین 74 هزار فرشته او را مشایعت می‌کنند و خطاب به او می‌گویند: «ای ولی‌خدا تو آمرزیده شده‌ای، به خدا سوگند، آتش جهنم را نخواهی دید و آتش جهنم نیز تو را نخواهد دید».

محمدجواد حسین‌زاده، استاد حوزه علمیه مشهد، در گفت‌‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در خصوص ثواب زیارت اربعین با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری(ع)، اظهار کرد: امام حسن عسکری(ع) فرمودند: «علامت مؤمن پنج چیز است، خواندن پنجاه و یک رکعت نماز در شبانه روز، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن، پیشانی را در سجده به خاک نهادن، بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم در نماز»؛ این حدیث مختص شیعیان امیرالمؤمنین(ع) است.
وی با بیان اینکه برخی معتقدند که زیارت اربعین به معنای زیارت 40 مؤمن است، اظهار کرد: چنین برداشتی، انحراف در ترجمه حدیث است؛ مقصود  از زیارت اربعین این است که شخص در اربعین (بیستم ماه صفر) در کربلای معلی حضور داشته و به زیارت امام حسین(ع) برود.
حسین‌زاده افزود: در کتاب زیتون که ترجمه خصائص‌الحسینیه است، آمده: «در سوره تین مقصود از تین و زیتون امام حسین‌(ع) و امام حسن(ع) هستند». علامه شیخ جعفر شوشتری در این کتاب، فضایل و آثار زیارت اباعبدالله الحسین(ع) را به صورت مفصل بیان کرده‌اند.
کامل شدن نماز با زیارت اربعین
این استاد حوزه با اشاره با طرح سؤالی مبنی بر اینکه چرا زیارت اربعین در کنار 51 رکعت نماز آمده است، ابراز کرد: جمع شدن زیارت اربعین و 51 رکعت نماز در این حدیث، نکته بسیار مهم و قابل تأملی است؛ نماز که ستون دین و افضل اعمال است با زیارت امام حسین(ع) و اقامه نماز در کنار قبر ایشان کامل خواهد شد.
وی با بیان اینکه زیارت قبر اباعبدالله‌الحسین(ع) معادل ثواب نمازی است که 70 هزار ملائکه در کنار زائر حسین بن علی(ع) می‌خوانند، گفت: آن طور که در روایات آمده است هر بار زیارت امام حسین(ع) ثواب هزار زکات مقبول را دارد.
حسین‌زاده در ادامه ثواب زیارت امام حسین(ع) اظهار کرد: در برخی روایات ثواب زیارت امام حسین(ع) معادل ثواب یک، دو، 22 ، 80 و یا صد حج را دارد؛ همچنین در برخی روایات وارد شده که ثواب زیارت حضرت برابر است با ثواب صد هزار حج یا معادل با ثواب حج پیغمبر اکرم(ص‌) است. البته این نکته را باید مورد توجه قرار داد که این تفاوت در ثواب‌ها، متناسب با معرفت زائر امام حسین(ع) متغیر خواهد بود.
این استاد حوزه با اشاره به اینکه صدقه یکی از عبادت‌های مستحبی است، بیان کرد: زیارت امام حسین(ع) ثواب هزار صدقه مقبول و همچنین ثواب هزار شخص روزه‌دار و اجر هزار شهید از شهدای بدر را دارد.
زیارت حسین بن علی(ع) دری برای آمرزش گناهان
وی با بیان اینکه هنگامی که زائر امام حسین(ع) به قصد زیارت حرکت می‌کند، او را 600 ملائکه در جهات شش گانه مشایعت می‌کنند، عنوان کرد: زائر امام حسین(ع) هر قدمی که بردارد و پایش را بر هر خشکی و تری بگذارد، آن تر و خشکی و اشیاء برای او دعا می‌کنند؛ در هر قدم زائر، هزار حسنه نوشته می‌شود. چون آفتاب بر زائر حسین بن علی(ع) بتابد خداوند گناهان او را ذوب می‌کند همان طور که آتش هیزم را می‌بلعد.
این استاد حوزه گفت: اگر زائر حسین بن علی(ع) از شدت گرما و خستگی عرق کند از هر قطره عرق او 70 هزار فرشته خلق می‌شود که هر کدام حمد و تسبیح پروردگار را می‌گویند و برای زائر امام حسین(ع) تا روز قیامت طلب مغفرت می‌کنند.
همراهی 74 هزار فرشته با زائر امام حسین(ع)
وی در ادامه روایت، اظهار کرد: زائر سید‌الشهدا(ع) به سوی خانواده بر می‌گردد و گروه‌هایی از ملائکه به ویژه جبرائیل، میکائیل و اسرافیل همچنین 74 هزار فرشته دیگر زائر را مشایعت می‌کنند و خطاب به او می‌گویند ای ولی خدا تو آمرزیده‌ شده‌ای، تو از حزب الله و حزب رسول الله(ص) و حزب اهل بیت(ع) هستی؛ به خدا سوگند، آتش جهنم را نخواهی دید و آتش جهنم نیز تو را نخواهد دید، منادی ندا می‌دهد پاک و پاکیزه‌اید و بهشت گوارایتان باد.
حسین‌زاده در ادامه ثواب زیارت اباعبدالله‌الحسین(ع)، اضافه کرد: از امام صادق(ع) نقل شده است: «اگر زائر امام حسین(ع) در راه زیارت کربلا از دنیا برود، ملائکه او را تشییع خواهند کرد، برای او لباس بهشتی می‌آورند، بر او نماز می‌خوانند، کفن می‌پوشانند، زیر پای او ریحان فرش می‌کنند و برای زائر امام حسین(ع) دری از درهای بهشت در قبرش می‌گشاید». همچنین کسی که زائر حسین بن علی(ع) باشد، در قیامت 40 سال قبل از دیگران وارد بهشت می‌شود.
زیارت امام حسین(ع) معادل ثواب حج مقبول در رکاب رسول الله(ص) را دارد
این استاد حوزه با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، تصریح کرد: شخصی از یمن به قصد زیارت اباعبدالله(ع) حرکت کرد، در نجف خدمت امام صادق(ع) رسید و با حضرت ملاقات کرد، حضرت فرمودند: از کجا آمده‌ای، مرد یمنی گفت از نقطه ای دور از یمن، حضرت فرمودند: مقصدت کجاست، گفت به قصد زیارت جدتان حسین بن علی(ع) راهی شده‌ام. امام صادق(ع) فرمودند: مقصود دیگری به جز زیارت جدم نداری؟ شخص گفت مقصود دیگری ندارم، جز اینکه در کنار قبر جد شما اباعبدالله‌الحسین(ع) نماز بخوانم، زیارت کنم، سلام و درود بر ایشان بفرستم و سپس نزد خانواده‌ام برگردم.
وی با اشاره به ادامه روایت، بیان کرد: امام صادق(ع) فرمودند: ای برادر یمنی در زیارت جدم چه چیزی را ملاحظه کردی؟ مرد یمنی گفت: یابن رسول‌الله(ص)، در زیارت جدت، برکت در جان، مال، فرزند و برآورده شدن حوائج را دیدم. حضرت فرمودند: دوست داری فضیلتی بیشتر از اینها بر تو بیفزایم، مرد یمنی گفت بفرمایید یابن رسول‌الله(ص)، حضرت فرمودند: زیارت جدم حسین بن علی(ع) معادل حج مقبولی است که در رکاب رسول خدا(ص) به جا آورده باشی.
حسین‌زاده ادامه داد: مرد یمنی بسیار متعجب شد، حضرت فرمودند: تعجب ندارد، به خدا سوگند کسی که با قصد زیارت جدم، امام حسین(ع) را زیارت کند ثواب معادل دو حج مقبول با رسول خدا(ص) را دارد.
زائر امام حسین(ع) سعادتمند خواهد شد
حسین‌زاده با اشاره به اینکه اگر کسی موقعیت زیارت امام حسین(ع) را دارد ولی به زیارت نرود، گفت: اگر کسی موقعیت مالی و جانی داشته باشد و به زیارت حسین بن علی(ع) نرود و کوتاهی کند، اگر وارد بهشت هم شود در آنجا همیشه مستأجر خواهد بود. همچنین در ثواب زیارت حسین بن علی(ع) وارد شده که زائر ایشان بدبخت و شقی نخواهد شد، بلکه به سعادت و خوشبختی خواهد رسید؛ اگر مردم ثواب زیارت حسین بن علی(ع) را می‌دانستند از شوق زیارت و دیدار امام حسین(ع) می‌مردند. 
امتیاز ویژه خداوند به امام حسین(ع)
این استاد حوزه اظهار کرد: امام حسین(ع) خون قلبشان و تمام هستی خود را در راه خدا دادند تا مردم از جهالت و نادانی نجات یابند؛خداوند به‌خاطر این فداکاری و سربلندی از امتحان الهی، به ایشان سه امتیاز ویژه داده است، اجابت دعا زیر گنبد امام حسین(ع) شفا در تربت امام حسین(ع) و ادامه نسل ائمه معصومین(ع) از امام حسین(ع).
captcha