جایگاه فناوری وارداتی در اقتصاد مقاومتی/ بومی‌سازی فناوری‌ها را جدی بگیریم
کد خبر: 3660753
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷

جایگاه فناوری وارداتی در اقتصاد مقاومتی/ بومی‌سازی فناوری‌ها را جدی بگیریم

گروه سیاست و اقتصاد: مدیر مرکز کارآفرینی و اشتغال جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: اگر می‌خواهیم اقتصاد مقاومتی ایجاد کنیم باید فناوری بومی داشته باشیم، حتی اگر فناوری را وارد می‌کنیم باید بومی‌سازی کرده و بر آن مسلط شویم و راه توسعه را ادامه دهیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، جواد سخدری، عضو هیئت علمی و مدیر مرکز کارآفرینی و اشتغال جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، ظهر امروز، 15 آبان‌ماه، در نشست تخصصی ابعاد نظری توسعه مشاغل خانگی دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد، عنوان کرد: از آنجا که ما اقتصاد مقاومتی را مدنظر داریم، باید فناوری بومی را توسعه دهیم لذا چاره‌ای جز توسعه فناوری بومی‌سازی‌شده نداریم.
وی با اشاره به اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی، بیان کرد: کارهای ساده در اقتصاد مثل تراکم فروشی تمام شده است از همین رو باید به سراغ توسعه فناوری برویم زیرا توسعه فناوری، مهم‌ترین عامل بهره‌وری است.
چرخ‌دنده‌های اقتصاد با کارآفرینی دانشگاهی خواهد چرخید
سخدری گفت: ما باید از بخش کشاورزی، صنعت و معدن پول بخواهیم و خدماتمان باید اشتغال ایجاد کند؛ در دنیا نیز همین طور است به‌گونه‌ای که 90 درصد اشتغال از طریق ارائه خدمات انجام می‌شود و بقیه که در زمینه کشاورزی و صنعت است، مبتنی بر فناوری حرکت می‌کند پس تمام چرخ‌دنده‌های اقتصاد را کارآفرینی دانشگاهی می‌چرخاند.
وی اضافه کرد: ما برای رسیدن به یک فضای کسب و کار مطلوب باید بنگاه‌های اقتصادی ماندگار و نیروی کار آموزش دیده ماهر داشته باشیم اما 75 درصد بنگاه‌های اقتصادی ما برنامه توانمندسازی مناسب با تحولات محیط کسب و کار ندارند و البته حضور سرمایه‌گذار خارجی در بنگاه‌های اقتصادی ما کمرنگ است.
عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: منابع ما محدود است از همین رو مجبور به تولید ثروت هستیم چون جامعه به آن نیاز دارد پس باید به مسئله بهره‌وری بسیار توجه کنیم.
مشکل اقتصاد و کارآفرینی پول نیست
وی با اشاره به مسئله فضای اطمینان‌بخش اقتصادی در خراسان رضوی، اضافه کرد: مشکل پول نیست، مشکل اصلی آنجاست که پول در فرصت مولد نمی‌رود و لازم است تا محیط فرهنگی مشوق فعالیت‌های کارآفرینی ایجاد شود؛ فرهنگ ما در حوزه کسب و کار درحال حاضر مطلوب نیست و هرکس منافع خود را مدنظر دارد، البته توانمندسازی قابلیت‌ها و منابع انسانی در راستای نیاز توسعه سرمایه‌گذاری استان ضرورت دارد.
سخدری با طرح این سؤال که در فضای کسب و کار خراسان رضوی جای چه‌چیزی خالی است، عنوان کرد: ما در خراسان‌ پازل‌های مختلفی داریم اما نهاد واسطه‌ای که این پازل را تکمیل کند نداریم؛ سازمان‌های پژوهشی فناورانه می‌توانند حلقه وصل این موضوع باشند و این در حالی است که علت شکست بازار ما نبود همین نهادهاست.
آمایش مشاغل خانگی خراسان رضوی ظرفیت خوبی را نشان می‌دهد
وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی آمادگی این حضور و پژوهش فناورانه را دارد، افزود: ما طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در مشاغل خانگی را تدوین کرده‌ایم؛ در آمایش مشاغل خانگی شهرستان‌های خراسان رضوی به نتایج خوبی رسیدیم و پس از برنامه‌ریزی، ثبت‌نام، غربالگری‌های چندگانه و آموزش می‌توانیم به تولید استانداردها و برندسازی و ارتقای کیفیت تولید و اشتغال را در نظر داشته باشیم.
سخدری با اشاره به اینکه از هفته‌های آینده ثبت‌نام افراد در طرح مشاغل خانگی جهاددانشگاهی کلید خواهد خورد، گفت: سرنوشت اجرای این طرح در بخش مشاغل خانگی سبب متمرکز شدن شغل‌ها در یک شبکه تولید می‌شود و هدف‌گذاری برای بازار فروش را محقق می‌کند و تولیدات بر این اساس انجام می‌شود.
وی با اشاره به مطالعات انجام شده در حوزه اقتصادی و بازار کار و شناسایی نیروی کار در چشم‌انداز پنجم توسعه، عنوان کرد: مطالعات اقتصادی در بخش صنعت و حوزه کسب و کار مشخص است که در افق 1404 برای رسیدن به نرخ بیکاری پنج درصد در استان چه کاری انجام دهیم، بر اساس سند چشم‌انداز، لازم است که طی هر سال 105 هزار شغل در استان ایجاد شود تا با نرخ مشارکت 44 درصد به این هدف برسیم.
نبود اطلاعات از فرصت‌های شغلی، سیاستگذاری را مشکل می‌کند 
سخدری با طرح چند سؤال ادامه داد: در حوزه فرصت‌های شغلی دچار مشکل هستیم و اطلاعات لازم را نداریم؛ این موضوع سیاست‌گذاران را دچار مشکل می‌کند، هیچ فرقی نمی‌کند سیاست‌گذار ما کیست و چه دولتی و با چه گرایشی مسئولیت اجرایی دارد.
وی اضافه کرد: مسئله اصلی این است که ما باید منابع خودمان را کجا ببریم، دولت دهم معتقد بود که منابع باید به سمت کسب و کارهای کوچک برود، اما منابع هدررفت علت این شکست هم، نبود شناخت درست از فرصت‌های فضا کسب و کار بود.
عضو هیئت علمی و مدیر مرکز کارآفرینی و اشتغال جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به جمعیت فعال در حوزه کسب و کار در افق چشم‌انداز 1404، گفت: ما در آینده حدود هفت‌ونیم میلیون جمعیت فعال خواهیم داشت.
بیکاری نیمی از دانش‌آموختگان در آینده‌ نزدیک
وی با بیان اینکه نرخ مشارکت در حوزه کسب و کار خراسان رضوی حدود 43 درصد است، عنوان کرد: رشد مشارکت زنان در این زمینه بسیار افزایش داشته است، بیش‌بینی می‌کنیم در آینده نزدیک از هر دو نفر دانش‌آموخته دانشگاهی، یک نفر بیکار باشد که از این میزان شاغل حدود 70درصد نیز در رشته تخصصی خود فعالیت نمی‌کنند و این به معنی هر رفت منابع است.
سخدری گفت: ما در استان خراسان رضوی، محدودیت شدید منابع داریم، به همین علت وضعیت کسب و کار ما مناسب نیست؛ اگر سؤال‌های خوبی طراحی کنیم به اهداف خوبی خواهیم رسید، یک مشکلی که ما داریم این است که سیاست‌گذاران ما بدون ایده حرکت می‌کنند و برخی هم در این ایده‌ها توقف کرده‌اند.
عناصر توسعه مبتنی بر کارآفرینی را پیگیری کنیم
وی اظهار کرد: مدیریت فرصت‌های سرمایه‌گذاری، تخصیص اثربخش منابع، توسعه قابلیت فناورانه و محیط حامی کسب و کار، عناصر مهم توسعه مبتنی بر کارآفرینی هستند و ما مطالعات و حوزه‌های توسعه اقتصادی خود را باید بر اساس این چهار عنوان پیگیری کنیم.
سخدری افزود: دانشگاه نسبت به آنچه در محیط اتفاق می‌افتد عقب‌تر است، این مسئله به خصوص در حوزه مدیریت و اقتصاد وجود دارد؛ در حوزه فناوری وضعیت بهتری داریم اما در حوزه علوم انسانی بسیار از جامعه عقب‌تر هستیم، مسئله ما کارآفرینی و اشتغال است اما در دانشگاه ما یک گروه کارآفرینی وجود ندارد.
وی با اشاره به منابع موجود برای اشتغال در سطح استان، گفت: یکی از بسترهای کار در استان ما معدن است اما دانشگاه به این موضوع ورود نکرده است، این‌ها نشان می‌دهد که دانشگاه متوازن با نیاز محیط حرکت نمی‌کند.
captcha