تربیت 4 هزار طلبه حافظ قرآن در جامعة‌المصطفی(ص)
کد خبر: 3661404
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴
مدیر‌کل قرآن و حدیث المصطفی(ص) خبر داد:

تربیت 4 هزار طلبه حافظ قرآن در جامعة‌المصطفی(ص)

گروه حوزه‌های علمیه: مدیرکل قرآن و حدیث المصطفی(ص) گفت: با اجرای طرح‌های صورت گرفته قرآنی و حدیثی در جامعة المصطفی(ص) و توجه بیش از پیش به بحث قرآن در این مجموعه، چهار هزار طلبه حافظ قرآن در رشته‌های مختلف از یک جزء تا کل قرآن تربیت شده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین رفیعی، مدیرکل قرآن و حدیث جامعه المصطفی العالمیه(ص) در گفت وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: مجموع حافظان قرآن کریم در جامعة المصطفی(ص) در شاخه‌های مختلف به چهار هزار نفر می‌رسد.

وی با بیان اینکه طرح‌های حفظ قرآن اجراشده در المصطفی(ص) از موفقیت لازم برخوردار بوده است افزود: قوانین و زیرساخت های نرم افزاری لازم در عرصه حفظ قرآن، تامین شده و جامعة المصطفی(ص) با اجرای طرح‌های مختلف در این زمینه پیشرو است.

مدیرکل قرآن و حدیث جامعة المصطفی(ص) با بیان اینکه بیش از 200 حافظ کل قرآن کریم در سال های اخیر در المصطفی(ص) تربیت شده‌اند و تعدادی از آنان علاوه بر حفظ قرآن، حافظ نهج‌البلاغه نیز هستند تصریح کرد: در گذشته برای توسعه فعالیت‌های قرآنی، به علت حجم بالای دروس طلاب و کمبود فرصت، با موانعی روبرو بودیم که با آئین‌نامه‌های جدید این موانع نیز برطرف شده است و شاهد رشد فعالیت‌های قرآنی در سال‌های اخیر در جامعة المصطفی(ص) هستیم.

رفیعی با اشاره به آئین‌نامه ارزیابی مهارت‌های قرآنی طلاب بیان کرد: براساس این آئین‌نامه، طلاب در بدو ورود وارد فرایند ارزیابی‌های مختلف قرآنی و حدیثی می‌شوند و از همان ابتدا تحت آموزش های لازم برای جبران کمبودهای قرآنی و حدیثی شده قرار گرفته و یا مهارت‌های قرآنی آنان تقویت می شود به نحوی که هر طلبه باید روخوانی قرآن را مسلط باشد.

مدیرکل قرآن و حدیث جامعة المصطفی العالمیه(ص) از تدوین نظام‌نامه قرآنی حدیثی جامعه المصطفی(ص) خبر داد و بیان کرد: از تدوین این نظام‌نامه مدت هشت ماه می گذرد  و کارگروهی نیز با حضور حجج اسلام و المسلمین سیدحمید جزایری، محمد فاکر میبدی، محمدعلی رضایی اصفهانی، حسینی تبار، سیدحیدر طباطبایی، حسین اسدی و اینجانب تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه استفاده از استادان برجسته قرآنی کشور در این کارگروه نشانه اهمیت بالایی است که المصطفی(ص) برای مقولات قرآنی حدیثی و زیارات و تاثیر معنوی آن قائل است  ادامه اد: در این کارگروه تمامی بایسته‌های قرآنی، حدیثی و ادعیه و کارکرد آن در سه بعد شناختی، عاطفی و رفتاری مورد توجه و اهتمام قرار گرفته است.

مدیرکل قرآن و حدیث جامعه المصطفی(ص) با تاکید بر حرکت قرآنی و حدیثی المصطفی(ص) بر مبنای نظام‌نامه جامع اظهار کرد: این نظام‌نامه جامع قرآنی، حدیثی و زیارتی مبنای حرکت‌ها و فعالیت های ما در جامعة المصطفی(ص) در دوره مدیریتی جدید خواهد بود.

مدیرکل قرآن و حدیث جامعة المصطفی(ص) العالمیة همچنین با بیان اینکه یکی از برنامه‌های مهم در دستور کار است عنوان کرد: ارتقای وضعیت حافظان و قاریان قرآن در المصطفی(ص) و تربیت آنان به عنوان مربی، مدیر و داور در فعالیت‌های قرآنی و مسابقات از ماموریت‌های دوره جدید محسوب می شود.

رفیعی بر لزوم توسعه کمی برنامه‌های حفظ و قرائت و افزایش تعداد حافظان و قاریان المصطفی(ص) اشاره و عنوان کرد: احیای اجازات مربوط به قرائات قرآن کریم از دیگر برنامه‌های در دست اقدام است.

این مدرس حوزه و دانشگاه و مدیرکل قرآن و حدیث جامعة المصطفی(ص) العالمیة از ضبط  دوره‌های ترتیل مرتلان و حافظان قرآن کریم خوش صوت خبر داد و اظهار کرد: تلاش ما بر این است تا با ارتقای سطح این مرتلان، بتوانیم تلاوت‌های ترتیل قراء ملیتی از نقاط مختلف جهان را در دسترس علاقه‌مندان به خصوص در فضای مجازی قرار دهیم. 

این مدرس حوزه و دانشگاه، تسری دادن فضای قرآنی حدیثی و ادعیه و زیارات به کارمندان را از دیگر کارهای لازم و در دست اقدام برشمرد و ادامه داد: این مسئله سبب می‌شود تا کارکنان المصطفی(ص) بتوانند از توانمندی قرآنی و حدیثی خود در بخش‌های مختلف و به خصوص در اعزام‌ها بهره ببرند.

رفیعی با اشاره به اثرگذاری بالای استاد بر منش و رفتار طلاب و الگو بودن آنان  تاکید کرد: همچنین طرح مشابهی با دقت و اهتمام بیشتر برای استادان جامعة المصطفی(ص) العالمیه نیز اجرا خواهد شد. 

مدیرکل قرآن و حدیث جامعة المصطفی(ص) همچنین با اشاره به بحث اعطای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد به حافظان و قاریان قرآن کریم بیان کرد: اعطای این مدارک منوط به ارتقاء جایگاه این افراد در سطح بالا و قابل قبول است که در نظام نامه و آئین نامه های مربوطه تدوین و پیش‌بینی‌شده است.

رفیعی با بیان اینکه طلاب جامعة المصطفی(ص) از ملیت‌های مختلف از نقاط گوناگون دنیا هستند عنوان کرد: یکی از مهمترین اهداف این است که طلاب بتوانند بعد از تمام شدن تحصیل وارد کشورهای خود شده  و با استفاده از دانش و آموخته‌های خویش بنابر وضعیت هر منطقه، به تبلیغ دین و آموزش قرآن بپردازند، لذا  اعزام طلاب به کشورهایشان در دستور کار است تا تجربه لازم را برای مدیریت آینده تبلیغی به دست آورند. 

captcha