داوری بخش‌های غیر حضوری جشنواره ملی قرآن دانشجویان/ تعویق مرحله کشوری مدهامتان
کد خبر: 3661596
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹
اهم رویدادهای قرآنی هفته/

داوری بخش‌های غیر حضوری جشنواره ملی قرآن دانشجویان/ تعویق مرحله کشوری مدهامتان

گروه فعالیت‌های قرآنی: در این هفته، داوری بخش‌های غیر حضوری جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان آغاز و خبر به تعویق افتادن برپایی زمان مرحله کشوری مدهامتان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با توجه به منتهی شدن سومین هفته آبان ماه به ایام اربعین حسینی و دهه پایانی ماه صفرالمظفر در این هفته بیشتر اخبار حوزه دین به خبرهایی از پیاده روی اربعین خلاصه شده بود و بر همین اساس در هفته ای که پشت سر گذاشته شد، شاهد رویدادهای قرآنی چندانی در سطح کشور نبودیم. در ادامه نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته شده است.
تحقق اهداف قرآنی پنج ساله آموزش و پرورش
محمدرضا مسیب زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در اولین روز هفته جاری به مناسبت روز دانش‌آموز با حضور در برنامه رادیویی افق به معرفی عمده فعالیت های اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش پرداخت. وی با اشاره به اینکه مجموعه فعالیت‌های این اداره کل از پنج سال گذشته شاهد یک شعار بوده و هر سال یک شعار عملیاتی را تعریف کرده‌ایم، گفت: در طی پنج سال اخیر شاهد تحقق اهدافی که در این سال‌ها طراحی شده است، بوده‌ایم.
اعلام نتایج دوره ارزیابی اعطای مدرک تخصصی
روز شنبه از سوی سازمان دارالقرآن الکریم، نتایج آزمون مرحله دوم دوازدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان دارالقرآن الکریم اعلام شد. همچنین در اطلاعیه سازمان دارالقرآن الکریم اعلام شده است که تلاوت حافظانی كه حد نصاب لازم را در بخش حُسن حفظ كسب نكرده‌اند، در بخش‌های تجوید و صوت‌ و لحن و وقف‌ و ابتداء ارزیابی نشده است. زمان اعتراض به نتایج این دوره از آزمون تا روز 25 آبان ماه اعلام شده است. 
پاسخ وزارت آموزش و پرورش به یک خبر
همچنین در این روز روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با انتشار جوابیه ای اختصاصی به ایکنا، به خبر «اعتراض ۱۴۰ معلم قرآن آذربایجان غربی در برابر وزارت آموزش و پرورش» پاسخ داد. در پاسخ وزارت آموزش و پرورش به خبر فوق آمده است «با توجه به ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمات کشوری بر اساس ماده ۵۷ برنامه پنجم توسعه کشور، تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی منوط به کسب مجوز از سازمان اداری و استخدامی کشور و پذیرفته شدن افراد در آزمون عمومی است و در حال حاضر تبدیل وضعیت خدمتی آنان بدون رعایت ضوابط فوق الذکر امکان پذیر نمی‌باشد».
مشخص شدن اعضای هیئت نظارت بر امور قرآنی شهرداری تهران
روز یکشنبه 14 آبان ماه و در جلسه شورای اسلامی شهر تهران «احمد مسجد جامعی» و «سیدحسین موسوی‌بلده» به عنوان عضو هیات نظارت و رسیدگی بر امور قرآنی شهرداری تهران انتخاب شدند. احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران در ابتدا با اشاره به اینکه این کمیته مصوبه شورای سوم بوده است٬ تصریح کرد: این مصوبه در راستای قاعده‌مند کردن فعالیت‌های پراکنده قرآنی بود. در آن زمان مقرر شده بود شهرداری یک شهرک قرآنی در تپه‌های عباس‌آباد تاسیس کند که آن طرح هم به نتیجه نرسید و این مصوبه هیچ وقت شکل اجرایی به خود نگرفت.
تدارک سیما و صدای قرآن برای اربعین حسینی
روز دوشنبه پانزدهم آبان ماه ویژه برنامه های رادیو قرآن و شبکه قرآن و معارف سیما برای ایام اربعین اعلام شد. بر همین اساس رادیو برای روز اربعین ویژه برنامه «قدم به قدم تا حرم» را در نظر گرفته است. همچنین شبکه قرآن و معارف سیما نیز مستند «حاشیه‌ای کوتاه از یک متن بلند» را در روز اربعین پخش در نوبت پخش قرار داد. فیلم سینمایی «کربلا جغرافیای یک تاریخ» که مروری مستند گونه بر حرکت حماسی امام حسین‌(ع) از ابتدا تا پس از شهادت در روز عاشورا دارد نیز در نوبت پخش روز جمعه 19 آبان ماه قرار دارد.
حاشیه های جشنواره قرآنی دانشگاه فنی و حرفه ای
در حالی که کمتر از سه هفته به آغاز سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور باقی مانده‌، دانشگاه فنی و حرفه‌ای که یکی از دستگاه‌های حاضر در این جشنواره است، مرحله کشوری جشنواره خود را برگزار نکرده و اطلاعات به دست آمده نیز حکایت از این دارد که جشنواره داخلی این دانشگاه در مرحله کشوری برگزار نخواهد شد. مرحله نهایی این جشنواره به علت برخی مشکلات موجود در دانشگاه، برگزار نمی‌شود و نمایندگان این دانشگاه در سی و دومین دوره جشنواره ملی که اوایل آذرماه در تهران برگزار می‌شود،‌ بدون برگزاری مرحله کشوری جشنواره داخلی، مشخص شده است.
تعویق یک هفته ای جشنواره قرآنی مدهامتان
در این روز همچنین خبر از تعویق یک هفته ای مرحله کشوری دوازدهمین دوره جشنواره قرآنی مدهامتان داده شد. دبیر این جشنواره با اشاره به اینکه مرحله کشوری جشنواره قرآنی مدهامتان بر اساس برنامه باید طی روزهای 14 تا 17 آذرماه برگزار می شد، گفت: به دلیل همزمانی نمایشگاه کتاب ناشران جهان اسلام با جشنواره قرآنی مدهامتان تصمیم گرفته شد تا این جشنواره یک هفته به تعویق بیفتد و طی روزهای21 تا 23 آذرماه برگزار شود.
تغییرات در آیین نامه تکریم چهره های قرآنی
روز چهارشنبه 17 آبان ماه از سوی مسئولان سازمان دارالقرآن الکریم خبر از تغییر رویکرد مراسم تکریم چهره های قرآنی داده شد. احمد حاجی‌شریف، معاون ارتباطات سازمان دارالقرآن الکریم گفت: رویکرد سازمان دارالقرآن الکریم در دوازدهمین مراسم ملی تکریم چهره‌های قرآنی انتخاب افراد به صورت ملی و کشوری خواهد بود و تنها منوط به اعلام نظر استان‌ها نیست. در میان عناوین اعلام شده در این مراسم، ردیف‌های مترجمان و مفسران قرآن و نیز خیران قرآنی به تازگی به آیین‌نامه اجرایی مراسم ملی «تکریم چهره‌های قرآنی» افزوده شده‌اند.
داوری بخش های غیرحضوری جشنواره ملی قرآن دانشجویان
در این روز همچنین داوری بخش غیرحضوری یا ارسال آثار سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان انجام شد و برگزیدگان رشته هایی همچون عکس، پوستر، خوشنویسی، تذهیب، نمایش‌نامه نویسی و ... مشخص شدند. این افراد در مراسم افتتاحیه سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان که ششم آذرماه برگزار می شود، تجلیل می شوند.

سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد

سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی به منظور توسعه و ترویج فرهنگ قرآن كريم در کشور و تقویت تعاملات رسانه‌ای تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. این تفاهم‌نامه بین سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به نمایندگانی حمید‌ صابرفرزام و دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی به نمایندگی سید وحید عقیلی به عنوان طرف دوم منعقد شد. در بخشی از این تعهدنامه بر مشارکت در توسعه و ترویج مفاهیم قرآن كريم و تربیت خبرنگار قرآنی در جامعه دانشگاهیان دانشگاه تهران مرکز، دانشجویان، اساتید و اعضای هیأت علمی، كاركنان و خانواده ایشان، برگزاری مشترک همایش‌ها، جشنواره‌ها، مسابقات، کارگاه‌ها، نمایشگاه‌ها و برنامه‌های قرآنی، پوشش اخبار فعالیت‌های قرآنی دانشگاه تهران مرکز با راه‌اندازی دفتر ایکنا مستقر در دانشگاه تاکید شده است.
captcha