ایجاد تعصب ملی مهمترین عامل برای تهییج در مصرف کالای داخلی است
کد خبر: 3662252
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
استاد و نویسنده حوزه:

ایجاد تعصب ملی مهمترین عامل برای تهییج در مصرف کالای داخلی است

گروه اجتماعی: نویسنده کتاب اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، تعصب ملی را در سه حوزه مردم، مسئولان و تولید کنندگان را سبب‌ساز رونق استفاده از کالای داخلی در کشور دانست.

حجت‎الاسلام والمسلمین حجت‎الله سروری در گفت وگو با خبرگزاری بین‏‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، گفت: یکی از رموز پیشرفت  کشورهای توسعه یافته، تعصب قابل توجه نسبت به مصرف کالاهای داخلی  خود مردم در آن کشورها است.
وی افزود: ولی متاسفانه در کشور ما بر اثر فرهنگ غلط استفاده از کالاهای خارجی وترجیح دادن آن بر تولیدات داخلی یکی از عوامل رکود اقتصادی شده است؛ با وجود تاکید چند ساله رهبر انقلاب بر استفاده از کالای داخلی اما هنوز نگاه بعضی ها بر اثر  باورنداشتن توانایی داخلی چرخه اقتصاد تولید را به پرتگاه بحران هویت مصرفی کالا و خودباختگی اقتصادی کشانده‎ است.
وی یادآورشد: بر اثر همین نگاه غلط  اقتصادی مصرف کنندگان داخلی استفاده وداشتن یک مارک و برند خارجی برای خود راارزش می‎دانند وبا این فرهنگ غلط  چرخه دهها کارخانه داخلی از حرکت ایستاده وهزاران کارگر از معیشت روزمره زندگی محروم شده‎اند وتا زمانی که  این دیدگاه تغییر نکند وضعیت  مصرف از کالای داخلی همین است.
نویسنده کتاب اقتصاد مقاومتی ،تولید واشتغال گفت: کیفیت بالا وارزان محصولات داخلی به جای اقلام وارداتی  با فرهنگ سازی نهادهای  فرهنگی ورسانه ملی همچون صدا وسیما می‎تواند تا حدود زیادی مردم را با اجناس وارداتی ترغیب نماید. 
وی عنوان کرد: یکی دیگر از عوامل موثر در استفاده کالای داخلی اقتصاد دانان کشور هستند؛ اقتصاددان با  برنامه‎ریزی دقیق و حمایت دولت از تولید کننده داخلی، می‎توانند خرید محصولات داخلی را تبدیل به برند کرده و این را به عنوان یک فرهنگ به جامعه تزریق کنند.
سروری بیان کرد:  مسئولانی که در بدنه دولت هستند با خود باوری باید برای ترویج فرهنگ استفاده از تولید ملی، برنامه‎ریزی‎های موثری انجام دهند واگر این مهم از جانب مسئولان تحقق نیابد و توجهی به فرهنگ‎سازی در این زمینه نشود، همه هزینه ‏ها  وسرمایه های داخلی وحتی استعدادهای داخلی به هدر خواهد رفت.
وی گفت:  بارها باید این سوال را از خود مطرح کنیم که چطور کشور کره که ده سال بعد از ما صنعت ماشین سازی را شروع می کند اینقدر پیشرفت می‎کند ولی ما درجا می زنیم ودچار توقف وایستای محسوس شده ایم.
نویسنده کتاب اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی بیان کرد: عدم اعتماد مردم که با فرهنگ سازی غلط پایه ریزی شده نسبت به تولید داخلی از جمله مسایل چالش برانگیز در اقتصاد کشور ماست هرچند اقلام مورد نیاز مردم از سوی تولیدکنندگان داخلی با کیفیت مناسب و قیمت ارزان تر عرضه شود، باز هم  متاسفانه آن اعتماد هست.
وی گفت: با این وجود رعایت استانداردها در افزایش اعتماد مردم نسبت به تولیدات داخلی  صد در صدموثر است؛ ارایه کالاهای با کیفیت، نرخ مناسب و کارایی مطلوب از سوی صاحبان صنایع کشور سبب می شود تا مردم به جای استفاده از اقلام خارجی نمونه‏ های داخلی آن را تهیه کنند؛ واین خود میتواند یک آتش به اختیار فرهنگی هم از جانب تولید کننده وهم از جانب مصرف کنندگان باشد.
وی یادآورشد: هر چندتحقق این مهم نیازمند زمینه‎‏های لازم برای سرمایه‏ گذاری در این بخش از سوی دولتمردان است؛ اگر تامین امنیت، وحمایت از تولیدات داخلی در مقابل اجناس وارداتی، ونیز تهیه مواد خام و انرژی، ترغیب و تشویق سرمایه‎گذاران می‎تواند زمینه تولیدات داخلی با کیفیت را با نرخ ارزان‏تری فراهم شود وچرخه اقتصاد ومصرف کالای داخلی را رونق می‌دهد.
سروری بیان کرد: تعصب و ارق ملی داشتن در مورد استفاده از کالای داخلی نیز باید به ظهور برسد ویقینا ، روی آوردن به تولیدات داخلی برای تقویت اقتصاد کشور و رسیدن به خوداتکایی، بیش از همه، نیازمند باور پذیری و جلب اعتماد مردم به این تولیدات می‎باشد.
وی گفت: ما باید رضایت مصرف کنندهرا  لحاظ کنیم تا مردم  بتوانند در شرایط کیفیت مساوی، تولید ایرانی را ترجیح دهند و استفاده از این تولید برای آنها ارزش بدانند؛ باز تاکید می کنم که از فرهنگ سازان و رسانه‎ها انتظار می رود در این زمینه به طور جدی ورود پیدا کرده و با تبلیغ و ترویج مصرف کالای داخلی، به ایجاد شغل و افزایش تولید در جامعه کمک کنند. 
وی گفت: شبکه کالا در کشور ما پخش می‎شود ولی هنوز به جایگاه خود به عنوان یک شبکه دست نیافته است است.
این پژوهشگر حوزه علوم دینی و اجتماعی بیان کرد: هر چند در چند سال اخیر اقتصاد ما گرفتار پدیده رکود تورمی است، ولی بهترین راه برای اینکه صنایع ما از رکود خارج شود، رو آوردن به مصرف  از  کالاهای داخلی است مگر به ضروره ودر صورت نبود مشابه  از خارجی استفاده شود.
وی افزود: امروز کشور ايران با داشتن 67 درصد مصرف‌كننده لوازم آرايشي وگريم رتبه 6 جهاني و رتبه دوم خاورميانه را به نام خود ثبت کرده است؛ طبق آمارها 17 میلیون زن ایرانی هر ساله 10 تریلیون و 200 میلیارد تومان برای خرید لوازم آرایشی هزینه می‌کنند! این در حالی است که بین 80 تا 90 درصد بازارهای لوازم آرایشی ایران در اختیار چین، ترکیه و تایلند قرار گرفته است؛ کشورهایی که هر ساله میلیون‌ها دلار از صادرات لوازم آرایشی بهداشتی به ایران سود می‌برند! این یک مشت است و به جرات می‎گویم که خواری بزرگی است که به این روز افتاده‎ایم و نهیبی به خود نمی‎زنیم.
وی گفت: اگر مردم با تعصب ملی اسلامی خود خرید کالاهای خارجی را کم کنند و تا حد امکان از کالاهای ایرانی یا کالاهایی که بخشی از آن در ایران تولید می‎شود ، استفاده کنند، بازار کافی برای تولیدکننده ایرانی بوجود می آید و زمینه رونق تولید داخلی فراهم خواهد شد که این به معنای ایجاد شغل بیشتر و ارتقای امنیت شغلی در جامعه است.
سروری یادآورشد: نکته بعدی که باید به آن دقت شود این است که استفاده از کالای داخلی، تنها مسئولیتش با مردم و رسانه ها نیست بلکه خود دولت به عنوان متولی اصلی این مهم،  ونهادها و سازمان های مربوط به  بدنه دولت نیز نقش موثری در تنظیم بازار دارند و می تواند معادلات بازار را به نفع تولیدکننده داخلی تغییر دهد ؛دستگاههای نظارتی باید مبارزه جدی با پدیده قاچاق کالا وورود بی رویه کالای چینی و ترکیه ای داشته باشند.
وی گفت: تنگ نظری بعضی مسولان در نادیده گرفتن استعداد و اختراعات و اکتشافات جوانان وعدم اجرای کردن این اختراعات در چرخه تولید  با تکیه به تواناییهای داخلی  از دیگر مشکلات این عرصه است.
وی یادآورشد: رهبر معظم انقلاب سالهای سال است که بر«مصرف کالای داخلی» با ابلاغ «سیاستهای اقتصاد مقاومتی» و برنامه ریزی برای « اصلاح الگوی مصرف»  تاکید دارند ولی متاسفانه در داخل کشور هنوز عزمی راسخ برای تحقق این منویات دیده نشده است چرا که قطعا اگر در این چند سال همه کشور در عزمی راسخ شریک بودند امروز شاهد این آمارهای کذایی و رکود اقتصادی نبودیم.
این نویسنده حوزوی بیان کرد: سخن پایانی آن است که اینکه به سه شرط میتوانیم وضعیت مصرف کالای داخلی را رونق بدهیم واز رکود بیرون بیاییم که شامل تعصب و ارق ملی  وخودباوری وخود اتکایی مسولان، تعصب ملی مردم نسبت به مصرف کالای داخلی با کیفیت  وسوم تعصب و ارق ملی تولیدکنندگان به تولید کالای داخلی با کیفیت وارزان است.
captcha