امام حسین، احترام دشمن را هم نگه می‌داشت
کد خبر: 3662294
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹
رایزن فرهنگی ایران در ترکمنستان:

امام حسین، احترام دشمن را هم نگه می‌داشت

گروه بین‌الملل: محمد جواد ابوالقاسمی طی مراسم اربعین در مسجد فاطمه زهرا(س) ترکمنستان اظهار کرد: امام حسین(ع) بسیار شجاع و سخاوتمند بود و احترام به همه مردم حتی دشمن را هم نگه می‌داشت.

امام حسین(ع) حتی احترام دشمن را هم نگه می‌داشترایزنی فرهنگی ایران در ترکمنستان در خبری به خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)؛ اعلام کرد: مراسم معنوی و پر فیض عزاداری و سوگواری اربعین سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین (ع) امسال با شکوه خاص و شور بیشتر به همت رایزنی فرهنگی سفارت ایران در عشق‌آباد در مسجد فاطمه زهرا(س) این شهر برگزار شد.
 
ایرانیان مقیم و کارکنان نمایندگی‌های ایران و دوستداران و دلدادگان اهل بیت و خانواده‌های آنان شامگاه پنج شنبه(18 آبان‌ماه) همزمان با اربعین شهادت حسین بن‌علی(ع) در مسجد فاطمه زهرا(س) عشق‌آباد گرد هم آمدند تا عشق و محبت خویش را به سرور شهیدان و اهل بیت(ع) ابراز کنند.
 
این محفل معنوی با اقامه نماز جماعت آغاز و با تلاوت آیاتی چند از كلام الله مجید و دعای كمیل ادامه یافت. سپس ابوالقاسمی، رایزن فرهنگی كشورمان ضمن تسلیت اربعین سرور آزادگان جهان در توصیف روز اربعین به نقل از امام رضا(ع) گفت: عرب‌های جاهلی كه همیشه با هم می‌جنگیدند؛ در ماه‌های حرام، هیچ كدامشان جنگ نمی‌كردند و جنگ را حرام می‌دانستند. در صورتی که در همین ماه حرام، فرزندان رسول خدا را شهید کردند و خانواده‌اش را به اسارت گرفتند؛ روزی در تاریخ ثبت شد که برای آن روز باید خون گریه كرد.
 
بیداری جامعه با قیام حسینی

ابوالقاسمی با استناد به فرازی از زیارت اربعین امام حسین(ع) تصریح کرد: امام حسین(ع) یک هدف اساسی را دنبال كرد و آن بیداری و آگاهی انسان بود. زمانی كه حكومت یزید مردم را به نام اسلام فریب داده بود و مردم در خواب غفلت بودند و فكر می‌كردند در حال دینداری هستند و به بهشت می‌روند؛ بی خبر از این‌که در راه انحراف قدم برمی‌دارند؛ امام حسین(ع) آمد تا مردم را از جهالت و از خواب غفلت بیدار كند.
 
وی افزود: امام حسین(ع) با هدف زنده‌ساختن احکام قرآن و سنّت پیامبر اکرم(ص) قیام کرد و با نثار خون پاک خود راه حق از باطل را به مردم نشان داد. امام حسین(ع) راه حقیقت را نشان داد. راهی را نشان داد که ریشه‌کنی بدعت‌ها و کج‌روی‌ها و حاکمیت احکام الهی را در پی داشته باشد.

رایزن فرهنگی کشورمان در توصیف سجایای اخلاقی امام سوم(ع) گفت: امام حسین(ع) همانند دیگر معصومان و پیشوایان دین دارای سجایا و فضائل و مکارم اخلاقی بسیاری است. امام حسین(ع) بسیار شجاع و سخاوتمند بود. نصیحت‌ها و توصیه‌های خودشان را با زبان زیبا (با زبان منیح) بیان كرد. همیشه احترام مردم حتی احترام دشمن را هم نگه می‌داشت. تا آخرین لحظه‌ای كه زنده بود با مردم زیبا سخن گفت و زیبا رفتار کرد. امام حسین(ع) حتی آخرین قطره خونش را نیز برای آگاهی انسان تقدیم كرد.

نقش حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع)

وی در ادامه به اتفاقات مهمی كه در این چهل روز به وقوع پیوست اشاره كرد و نقش حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) را در مدیریت این قافله تبیین و به سخنرانی‌های این دو شخصیت بزرگ اشاره كرد.
 
در ادامه حاضران با ذکر وقایع و احوال اسرای کربلا در سالروز اربعین سرور و سالار شهیدان اشک ماتم ریختند و به سوگواری پرداختند. نوحه‌خوانی و سینه‌زنی به زبان فارسی و تركی از دیگر برنامه‌های این محفل معنوی بود.
 
گفتنی است، مسجد فاطمه زهرا(س) با پرچم متبرک به حرم مطهر امام حسین(ع) مزین شده بود و در پایان، همه عزاداران مهمان سفره با برکت حضرت امام حسین(ع) بودند.
 
علاوه بر مراسم اربعین در مسجد فاطمه زهرا(س)، مراسم اربعین حسینی توسط آذری‌ها، فارس‌ها و دیگر ملیت‌های تركمنستان در دیگر مساجد و حسینیه‌ها برقرار بود و صدها نفر در این مراسم شركت كردند/.


captcha