جلسه‌داری با صبر برای دهه هشتادی‌ها + صوت و عکس
کد خبر: 3662379
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶

جلسه‌داری با صبر برای دهه هشتادی‌ها + صوت و عکس

گروه جلسات و محافل: جلسه قرآن علی سیاح‌گرجی، پیشکسوت و قاری بین‌المللی در مسجد قندی واقع در محلی‌ای که به دلیل سکونت جهان‌ پهلوان تختی به نام او شهرت یافته است با حضور نوجوانان و نیز تعدادی از قاریان کشورمان برگزار شد.

علی سیاح گرجی قاری

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن علی سیاح‌گرجی، پیشکسوت و قاری بین‌المللی، شب گذشته بیستم آبان ماه پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد قندی واقع در خیابان وحدت اسلامی، روبروی اداره آگاهی، جنب پمپ بنزین، انتهای خیابان پهلوان حسن با حضور قاریان ممتاز و قرآن دوستان از سنین مختلف برگزار شد.

این جلسه از معدود جلسات استان تهران است که اعضای جوان و نوجوان، حضور چشم‌گیر و ثابتی دارند. سیاح‌گرجی در ابتدای هر جلسه سوره‌هایی از جزء 30 را مشخص کرده تا نوجوانان جلسه با تلاوت و تکرار آیات این سوره‌ها، کاملا مسلط شوند. سوره‌های ضحی و انشراح، درس این جلسه بودند که علی سیاح‌گرجی به تلاوت پرداخت.

جلسه داری پیشکسوت قرآنی با صبر و حوصله در برابر دهه هشتادی ها+صوت و عکس

سپس محمد، مهدی، امیررضا، علی و احمد از اعضای نوجوان جلسه به تلاوت سوره‌های ضحی و انشراح پرداختند و سیاح‌گرجی با زبان دهه هشتادی‌ها و با صبر و حوصله‌ای مثال‌زدنی، نفس به نفس نکات روخوانی و روان‌خوانی و تجویدی را متذکر شد. در ادامه جلسه قاریان ممتاز، هادی ایزدپناهی، علی یزدی‌زاده و محسن سیاح‌گرجی به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداختند.

سیاح گرجی در خلال تلاوت‌ها با توجه به سالگرد استاد مروت، با اشاره به اینکه در سال‌های ۱۳۵۲ با استاد محمدتقی مروت آشنا شده است، گفت: در آن سال‌ها به همراه یکی از قاریان و مداحان اهل بیت(ع) مطرح آن روزها به نام «حاج عباس آقاداوودی» در جلسات استاد مروت حضور می‌یافتم.

وی افزود: این جلسه به صورت هفتگی و در خیابان پاستور و در منزل «حاج حسین گلگیرساز» برگزار می‌شد. حضور ما بیشتر برای استماع تلاوت بود که البته در آن جلسه استفاده‌های بسیار زیادی بردیم.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه در آن جلسات مجذوب تواضع استاد مروت شدم، تصریح کرد: تواضع استاد مروت در جذب شاگردان و حضور مستمر و مداوم آنها در جلسات بسیار مؤثر بود.
سیاح‌گرجی خاطرنشان کرد: در جلسه استاد مروت از تلاوت‌های استادان «هادی فروزان»، «حسن رجبی»، مرحوم «حسن تسویه‌چی» که به سبک استاد منشاوی تلاوت می کرد و نیز احمد عشقی که به سبک مرحوم مصطفی اسماعیل تلاوت می‌کرد، بسیار استفاده بردم.
وی همچنین در مورد اولین تلاوتی که در محضر استاد مروت داشته است، عنوان کرد: همچنین استاد مروت در مسجد بزرگ قنات‌آباد واقع در خیابان مولوی، جلسه دیگری داشت که برای اولین بار در آن جلسه تلاوت قرآن را شروع کردم که بسیار مورد تشویق استاد مروت قرار گرفت.

جلسه داری پیشکسوت قرآنی با صبر و حوصله در برابر دهه هشتادی ها+صوت و عکس
این قاری بین‌المللی کشورمان در ادامه با تأکید بر اینکه استاد مروت شاگردان را به نیکی مورد تشویق قرار می‌داد، اذعان کرد: همین تشویق بعد از اولین تلاوت در روحیه من بسیار اثر گذاشت و باعث شد تا با جدیت بیشتری به فعالیت در این عرصه ادامه دهم.
سیاح‌گرجی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به خشوع و متانت استاد مروت اشاره کرد و گفت: در تلاوت استاد مروت خشوع و متانت برگرفته از اجرای قواعد تجوید صحیح و صوت و لحن قابل قبول برای اهل فن، مشاهده می‌شد و اثرگذاری آن برای همگان قابل لمس بود. ایشان از شاگردان خود می‌خواستند که در تلاوت‌های خود چنین باشند.
وی همچنین به زحمات بسیار زیاد استاد مروت در زمینه آموزش قرآن و جذب جوانان به این عرصه اشاره و بیان کرد: چیزی که مهم بود این بود که استاد مروت این زحمات را بدون هیچ چشم‌داشتی می‌کشید و فقط اجر زحمات خود را از خداوند متعال می‌خواست.

جلسه داری پیشکسوت قرآنی با صبر و حوصله در برابر دهه هشتادی ها+صوت و عکس

همچنین سیاح‌گرجی یادی از مرحوم استاد مولایی کرد و گفت: استاد مولایی استاد اخلاق بود. از سال 1355 در جلسات مسجد الرضا(ع) واقع در خیابان بهار از ساعت 6 صبح جمعه‌ها شرکت می‌کردم.

این پیشکسوت قرآنی ادامه داد: جاذبه استاد مولایی خیلی بالا بود و با بچه‌های قرآنی راه می‌آمد. در سال 56 همراه با استادان موسوی، حشمتی، ثابتی و رضائیان با استاد مولایی به مشهد رفتیم و در همه حال در سفر الگوی ما بودند. ما هرچه داریم در مباحث قرآنی، مدیون استاد مولایی و مروت هستیم.

علی سیاح‌گرجی با بیان اینکه مسعود ما در سال 1382 در سن 21 سالگی در مسابقات مالزی اول شد، گفت: پس از اولی حقیر و مسعود در مسابقات مالزی، استاد مولایی هر موقع ما را می‌دید، می‌گفتند پدر و پسر سیاح گرجی و خیلی از اینکه میوه‌هایش ثمر دادند، خوشحال بودند.

یادآور می‌شود، جلسه آموزشی علی سیاح گرجی، شنبه‌ها پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در مسجد قندی واقع در خیابان وحدت اسلامی، روبروی اداره آگاهی مرکز علامت، جنب پمپ بنزین، انتهای خیابان پهلوان حسن برگزار می‌شود. همچنین، این پیشکسوت قرآنی سال‌های گذشته در حسینیه علی بن موسی الرضا(ع) و مسجد امام علی بن ابی طالب(ع) و مسجد بینایی جلسات قرآنی متعددی را اداره کرده است.

در ادامه تلاوت‌های این جلسه ارائه می‌شود.

هادی ایزدپناهی

کد

دریافت

علی یزدی‌زاده

کد

دریافت

مطالب مرتبط
captcha