حضور 100 هزار هیئت مذهبی در دهه آخر ماه صفر
کد خبر: 3662908
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹
در مشهد صورت می‌گیرد؛

حضور 100 هزار هیئت مذهبی در دهه آخر ماه صفر

گروه اجتماعی: بیش از صد هزار هیئت مذهبی در دهه آخر ماه صفر در مشهد حضور می‌یابند و به اقامه عزا می‌پردازند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآنی(ایکنا) از خراسان رضوی، سیدمرتضی بختیاری، قائم مقام آستان قدس رضوی در نشست خبری که 22 آبان‌ماه در سازمان مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: بیش از صد هزار هیئات مذهبی در دهه آخر ماه صفر در مشهد حضور می‌یابند که نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری را در این زمینه شاهد هستیم.
وی با بیان اینکه خدمت‌رسانی به زائران وظیفه اصلی آستان قدس رضوی است، تصریح کرد: با توجه به فراگیر بودن برنامه‌های آستان قدس رضوی، این سازمان رویکرد مردم‌محوری دارد، به‌طوری که 60 هزار نفر از شهروندان میزبان زائران حرم مطهر رضوی در خانه خود بودند.
قائم مقام آستان قدس رضوی شعار محوری امسال را «عالم آل محمد(ص)، امام خردورزی و محبت» عنوان کرد و افزود: در دهه آخر صفر از 21 استان زائران پیاده در شرف وارد شدن به مشهد هستند که تدابیر لازم در این خصوص انجام شده و نهادهای مختلف از جمله آموزش و پرورش، ستاد هیئات‌های مذهبی و شهرداری آماده خدمت‌رسانی به زائران هستند.
پذیرایی خیران از 100 هزار زائر پیاده
بختیاری به اهمیت حضور مردم و خیران در خدمت‌رسانی به زائران اشاره کرد و گفت: برای پذیرایی حدود 100 هزار زائر پیاده، خیران کمک کردند.
وی ادامه داد: در خصوص اسکان، درمان و فعالیت‌های فرهنگی برای زائران تمهیداتی اندیشیده شده که در همین زمینه به هر هیئت یک کیسه برنج و نمک متبرک حرم مطهر رضوی اهدا می‌شود و علاوه بر آن زائران برای یک وعده غذای حضرت به میهمان‌سرا دعوت می‌شوند.
در ادامه نشست خبری حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان اینکه آستان قدس رضوی در دهه آخر صفر 50 بسته ویژه برنامه تدارک دیده است، عنوان کرد: اجتماع عظیم رضویون در صحن جامع رضوی و خیمه امت که برای اولین بار صورت گرفته و عزاداری اقوام و مذاهب و زائران کشورهای مختلف است، از جمله این برنامه‌هاست.
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی ویژه برنامه «رسم دعبل» را از دیگر برنامه‌های آستان قدس رضوی اعلام و بیان کرد: این محفل با حضور شاعران آیینی در سطح مشهد برگزار می‌شود.
گنابادی‌نژاد با اشاره به اجرای برنامه‌هایی برای کودکان و نوجوانان، گفت: کبوترانه ویژه برنامه‌ای است که در امام‌زادگان و همچنین در حرم مطهر رضوی به مدت سه روز برگزار و از شبکه کودک و پویانمایی پخش می‌شود.
وی افزود: شب رحلت نبی مکرم اسلام(ص) مراسم خطبه‌خوانی بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار خواهد شد و گردهمایی اهل‌ سنت نیز در رواق دارالهدایه 28 آبان ماه برای اولین بار برگزار می‌شود.
برگزاری 700 حلقه معرفت به صورت روزانه در حرم رضوی
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی از برگزاری روزانه 600 حلقه معرفت ویژه برادران و 100 حلقه معرفت ویژه خواهران خبر داد و متذکر شد: کرسی تلاوت قرآن و محافل انس با قرآن هر شب پس از نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود.
گنابادی‌نژاد با بیان اینکه در بخش بین‌الملل برای اولین بار برنامه «خیمه امت» اجرا می‌شود، عنوان کرد: این برنامه هر روزه از ساعت 8 صبح تا 23 ویژه کشورهای مذهبی و اقوام ایرانی به هفت زبان برپا خواهد شد تا زائران غیرایرانی نیز عرض ارادت خود را به ساحت امام رئوف نشان دهند.
وی برگزاری نشست تخصصی فرهیختگان در دانشگاه علوم اسلامی رضوی را از دیگر برنامه‌های اجرایی آستان قدس رضوی در دهه آخر صفر عنوان کرد و گفت: این نشست با موضوع شخصیت والای حضرت زینب کبری(س) برگزار می‌شود و همچنین شب شعر بین‌المللی با حضور شاعران 10 کشور 25 صفر برگزار خواهد شد.
در ادامه نشست حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی، معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی، شاخص‌ترین برنامه‌های حرم رضوی را تعمیق و توسعه فرهنگ دینی اسلام ناب محمدی با محوریت تبیین سیره امام رضا(ع) عنوان کرد و افزود: در دهه آخر صفر برای اولین بار شعری نو توسط سه تن از ذاکران اجرا و به فارسی، عربی و آذری بصورت صوتی و تصویری پخش می‌شود.
مراسم شام غریبان در حرم رضوی
وی با اشاره به مراسم شام غریبان در شب شهادت امام رضا(ع)، گفت: در این شب کاروانی از خدام از چهارراه شهدا به سمت حرم مطهر رضوی حرکت خواهد کرد.
حسینی بیان کرد: 20 جلسه سخنرانی با حضور کارشناسان دینی از سراسر کشور از جمله حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، حجت‌الاسلام پناهیان، کارشناس دینی رسانه ملی، حجت‌الاسلام فرزانه، امام جمعه موقت مشهد و آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در حرم رضوی برگزار می‌شود.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: امسال سه اجتماع بزرگ در این روزها برگزار می‌شود که یکی با حضور زائران پیاده خواهد بود و اجتماع دوم با حضور چهار هزار هیئت مذهبی در 29 ماه صفر است.
وی افزود: برای اولین بار گردهمایی بزرگ زائران پاکستانی در صحن غدیر به صورت عزاداری منسجم برگزار می‌شود و برنامه «رسم دعبل» در شبستان 7 با حضور شعرای آیینی شیعه و اهل سنت از جهان اسلام اجرا می‌شود.
حسینی همچنین به برگزاری مسابقه کتابخوانی در دو بخش بین‌الملل و ملی اشاره کرد و گفت: در بخش کودک و نوجوان، مسابقه کتاب و کبوتران حرم را داریم که برای کودکان و نوجوانان به صورت مسابقه اجرا می‌کنیم و در بخش بین‌الملل از کتاب انسان 250 ساله رهبری به زبان‌های آلمانی، ترکی و آذری در مسابقه کتابخوانی استفاده می‌کنیم.
وی ادامه داد: همایش «خدام‌الجواد» برای اولین بار با حضور 10 هزار نفری دانش‌آموزان برگزار می‌شود و برنامه‌ای نیز با روایت‌گری سیره اهل‌بیت(ع) توسط ذاکران و نوجوانان در رواق امام خمینی(ره) همه شب ساعت 20 برگزار می‌شود.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: در این ایام پایگاه‌های فرهنگی برای کودکان ایجاد شده و در پایگاه هاشمی‌نژاد، شهدای مدافع حرم و پایگاه شهید آقا مصطفی خمینی، نمایش‌های آیینی سلسلةالذهب در صحن هدایت در پایان دهه صفر اجرا می‌شود.
وی گفت: همایش‌ و نشست‌های تخصصی مبلغان و زائران، شنبه 29 صفر در تالار قدس برای اولین بار برگزار می‌شود.
captcha