«همکلاسی‌های آسمانی»؛ روایتی از شهدای دانش‌آموز
کد خبر: 3663092
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹

«همکلاسی‌های آسمانی»؛ روایتی از شهدای دانش‌آموز

گروه شهرستان‌ها: کتاب «همکلاسی‌های آسمانی» که مشتمل بر فرهنگنامه شهدای دانش‌آموز است، همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی در کاشمر رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، کتاب «همکلاسی‌های آسمانی» که مشتمل بر فرهنگنامه شهدای دانش‌آموز است، همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی در کاشمر رونمایی شد.
مهدی مهدوی، نویسنده کتاب «همکلاسی‌های آسمانی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از خراسان رضوی گفت: در این کتاب زندگینامه شهدا به ترتیب حروف الفبا تألیف شده است.
وی با بیان اینکه این کتاب ششمین کتاب تألیف شده و چهارمین کتاب در حوزه دفاع مقدس است که طی سال‌های اخیر گردآوری شده و به چاپ رسیده است، بیان کرد: در این کتاب به زندگینامه و وصیت‌نامه 201 دانش‌آموز شهید منطقه ترشیز بزرگ شامل شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن پرداخته شده است.
مهدوی با اشاره به اینکه این کتاب در قطع وزیری، در قالب سه فصل و در 350 صفحه به چاپ رسیده است، بیان کرد: زندگی‌نامه و بخشی از وصیت‌نامه 96 شهید دانش‌آموز کاشمری در فصل اول، زندگی‌نامه و بخشی از وصیت‌نامه 55 شهید دانش‌آموز بردسکنی در فصل دوم و زندگی‌نامه و بخشی از وصیت‌نامه 51 شهید دانش‌آموز خلیل‌آبادی در فصل سوم گردآوری و به چاپ رسیده است.
وی در ادامه با اعلام اینکه از بررسی زندگینامه دانش‌آموزان شهید ترشیز بزرگ(کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد) نتایج بسیاری به دست آمده است، گفت: از بین ۱۱۰۰ شهید پرافتخار دوران دفاع مقدس مربوط به دیار ترشیز کهن، ۲۰۱ نفر به گروه دانش‌آموزان تعلق دارند.
این مؤلف کاشمری با بیان اینکه از مجموع 28 سردار دفاع مقدس در منطقه ترشیز، تعداد پنج نفر آنان دانش‌آموز مدرسه و کلاس درس بوده‌اند، افزود: بررسی پراکندگی جغرافیایی دانش‌آموزان شهید نشان می‌دهد که تعداد ۹۵ نفر از شهدا مربوط به شهرستان کاشمر و حومه، ۵۵ نفر متعلق به شهرستان بردسکن و حومه و ۵۱ نفر از شهدای دانش‌آموز مربوط به شهرستان خلیل‌آباد هستند.
وی همچنین با اشاره به اینکه ۷۶ نفر از دانش‌آموزان شهید جزو تشکل انجمن اسلامی دانش‌آموزان و از اعضای اصلی آن بوده‌اند، گفت: اکثر دانش‌آموزان اعزامی به جبهه عضو تشکیل بسیج دانش‌آموزی بوده و داوطلبانه و با اصرار خویش راهی مناطق عملیاتی شده‌اند.
مهدوی در ادامه با اشاره به اینکه تعداد ۶۰ نفر از دانش‌آموزان شهید جزو مفقودان جنگ بوده‌اند، بیان کرد: در تحقیقات به عمل آمده کم سن و سال‌ترین شهدای دانش‌آموز ۱۳ ساله و مسن‌ترین آن‌ها در لحظه شهادت 24 سال عمر داشته‌اند.
وی با بیان اینکه 94 نفر از شهدای دانش‌آموز ترشیز بزرگ در سخت‌ترین مسئولیت‌ها و سمت‌ها یعنی واحد تخریب، اطلاعات عملیات، بی‌سیم‌چی، غواصی، آرپی‌جی زن و ... مشغول خدمت بوده‌اند، افزود: چهار نفر از دانش‌آموزان شهید به صورت شبانه در حال تحصیل بوده و روزها جهت تأمین معاش، اشتغال به کاری داشته‌اند.
نویسنده کتاب همکلاسی‌های آسمانی با اعلام اینکه اغلب دانش‌آموزان شهید در کنار تحصیل و مدرسه، در امور خانواده، کمک کرده و همیار پدر و مادر بوده و به کارهایی از جمله کشاورزی، دامداری و قالی‌بافی مشغول بوده‌اند، عنوان کرد: حدود 80 درصد از دانش‌آموزان شهید بیش از یک تا چهار مرتبه به جبهه اعزام شده و در عملیات‌های مختلف حضور داشته‌اند.
وی با اشاره به اینکه بعضی از آن‌ها علی‌رغم مجروحیت، پس از بهبودی نسبی مجدداً راهی جبهه شده‌اند، گفت: بررسی موضوعی وصیت‌نامه‌ها و سفارش شهدای دانش‌آموز نشان می‌دهد که موضوعات مهم و مشترکی همچون پشتیبانی از ولایت‌فقیه و رهبری نظام، صبر و تحمل مشکلات، عفاف و حجاب دختران، دعا و نیایش، جدیت درس و تحصیل جهت خودکفایی کشور در آینده، تحصیل علم برای خدا، حلالیت از پدر و مادر، حضور مستمر در جبهه، حفظ انقلاب و نظام، ادامه راه شهدا و نماز اول وقت و ... مورد تأکید شهدا بوده است.
این مؤلف کاشمری که سابقه حضور در جبهه جنگ دارد و از سال 74 در مدارس و دانشگاه‌های کاشمر مشغول به تدریس است، پیش از این کتاب «معلمان، سرداران» با تحلیل موضوعی وصیت‌نامه شهدای معلم ترشیز بزرگ، کتاب «سروهای پایدار» با روایت خاطرات آزادگان ترشیز، کتاب «مرواریدهای سفته» فرهنگنامه آزادگان ترشیز، کتاب «مدح پیامبر(ص) در صدر اسلام» و کتاب «مدح پیامبر(ص) در عصر ترک‌ها و مغول‌ها» را تألیف کرده و به چاپ رسانده است.
captcha