هر حادثه‌ای؛ نتیجه گناه نیست
کد خبر: 3663305
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴
یادداشت وارده/

هر حادثه‌ای؛ نتیجه گناه نیست

کانون خبرنگاران نبأ: حجت‌الاسلام خادمیان در یادداشتی نوشت: وقوع حوادثی مانند سیل؛ زلزله و حتی خشکسالی و ... حتما به جهت گناه و ارتکاب معصیت نیست.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین خادمیان، در پی زلزله یک‌شنبه شب مناطق غرب کشور یادداشتی به نگارش در آوردند که در ادامه می‌خوانید.



بسم الله الرحمن الرحیم
سلام و تسلیت
رویداد سهمگین، اندوهناک و اسفناک جان باختن جمعی از مومنین غفرالله تعالی لهم و آسیب دیدن عزیزان ما سلمهم الله تعالی ان شاء الله در برخی شهرهای کشور، موجب تأثر و تألم گردید.
برای رفتگان و خودم طلب غفران الهی و برای مصیبت دیدگان صبر و فرج و برکت مسئلت دارد.
لکن جماعتی معلوم الحال؛ با سوء استفاده از حال روحی امّت؛  قصد تخریب و تضعیف مباحث دینی را دارند؛ لذا موارد ذیل تبیین می گردد:
۱.وقوع حوادثی مانند سیل؛ زلزله و حتی خشکسالی و ... حتما به جهت گناه و مسیر ارتکاب معصیت نیست.
بلکه برعکس؛ اصل بر نزول رحمت و لطف الهی و عدم عذاب است.
بدین معنا که وقوع این گونه بلایا اگر چه ظاهری خشن دارد؛ لکن در راستای حیات طبیعت و البته از ابزار تربیت و تعالی آدمیان در اضلاع مختلف است؛ تا آنان بتوانند استعداد علمی؛ ایمانی و ... خود را تعالی دهند.
بی‌شک وقوع بسیاری از این آفات در طول تاریخ سبب و بانی اختراعات و شکوفایی علم و اندیشه انسان شد.
۲. آن چه مشهود است:بلاد غربی و اهل کفر؛ با استفاده و عبرت از این آفات و حوادث؛ رشد علمی پیدا کرده اند اگر چه  در تعالی معنوی غافل مانده اند.
پس به جای اینکه بگوییم بر اثر گناه چنین و چنان شد؛ بفهمیم: این آفات به اهالی بلاد توحیدی به صراحت درس می دهد برای زندگی طبیعی باید به رشد علمی نیز رسید.
انسان مومن باید بفهمد اگر خانه ای سست ساخت؛ از آسیب ایمن نخواهد بود.
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله : «مَنْ بَاتَ عَلَى سَطْحٍ غَیْرِ مُحَجَّرٍ فَأَصَابَهُ شَیْ‏ءٌ فَلَا یَلُومَنَّ إِلَّا نَفْسَهُ»اگر روی پشت بامی خوابیدی که دیوار نداشت و به تو آسیبی رسید هیچ کس را جز خودت ملامت نکن.
این حقیقت برای مومن و عاصی یکسان است.
تحقق توکل به خدا ؛ در ساختن دیوار محافظ برای بام خانه است؛ نه سخره گرفتن عقل و علت ها فتامل.
۳.در متون روایی ما؛ احادیث صریحی درباره ساختمان سازی و استحکام آن و استفاده از علوم عالیه در احداث بنا وجود دارد.
امام صادق علیه السلام صراحتا می فرماید: «مَنْ بَنَى فَاقْتَصَدَ فِی بِنَائِهِ لَمْ یُؤْجَرْ» هرکس ساختمان بسازد اما کوتاهی کند(در مصالح کم بگذارد و ...)، خداوند هرگز به او اجر نمی‌دهد.
و لذا حضرت خاتم الانبیاء صلوات الله علیه و آله فرمود : «وَ لَكِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یُحِبُّ عَبْداً إِذَا عَمِلَ عَمَلًا أَحْكَمَهُ»؛خداوند دوست دارد هرکسی هرکاری که می‌کند محکم کاری کند.
و در روایت است امام کاظم علیه السلام خانه ای را که سست ساخته شده بود؛دستور دادند؛ تخریب کنند و در آن اجازه سکونت نفرمودند.
۴. نمی توان گفت وقوع زلزله؛ سیل ؛ خشکسالی و ... صرفا به جهت گناه و معصیت است.
زیرا همان طور که تبیین شد؛ وقوع این حوادث در نگرش حِکَمی برای رشد و تعالی فکر و ایمان آدمیان است و لذا برای انسان های مؤمن رحمت است؛ زیرا سبب رشد اندیشه و استحکام ایمان آنان و البته کفاره گناهان و موجب تخفیف عذاب اخروی می شود، بلکه در بعضی روایات ثواب شهادت در راه خدا برای آن ها نوشته می شود. 《انه لیس احد من شیعتنا یبتلی ببیلیة أو يشتكي فيصبر علي ذلك الا كتب الله له اجر ألف شهيد》.
و برای کفار نیز جنبه فهم و اتمام حجت الهی است تا آن ها نیز متوجه شوند عالم مدبری دارد تا شاید به خود آیند و به رشد معنوی خویش نیز بپردازند و لذا امام صادق علیه السلام فرمود: 《 و اما الطالحون فان مثل هذا اذا نالهم کسر شرتهم و ردعهم عن المعاصی و الفواحش ...》
۵. باید متذکر شد خدای سبحان طبق روایات عاصیان را هم در این دنیا و هم در آخرت تعذیب می فرماید و وسیله تعذیب می تواند همین بلایای طبیعی نیز باشد و یا وقوع جنگ ها و کشتارها و ... .
بنابراین برخی کشورها مثلا در زمان جنگ جهانی دوم دچار خساراتی شدند که به مراتب بیشتر از بلایای طبیعی بوده است و ایضاً دچار بلاهای دیگری، نظیر نداشتن امنیت روحی و روانی و وجود مریضی های لا علاج و مفاسد اجتماعی و هستند ؛ اما این بدان معنا نیست که ما رویدادهای واقع در عالم را منحصر در کثرت معاصی بدانیم.
۶. تکرار و تاکید می شود که بدانیم وقوع بلایای طبیعی حتما به جهت گناه نیست ؛ اما قساوت قلب و بی تفاوتی به حال مستضعف و مظلوم و ... نشانه عذاب سخت الهی است : "ما ضرب الله عبداً بعقوبة اشد من قسوة القلب" ؛ عذابی که کفار و برخی مومن نماها گرفتار آن هستند؛ فتامل جیدا
والله المستعان
سید حسین خادمیان

خبرنگار علیرضا برومند
captcha