تعرض به موقوفات تعرض به یک اصل شرعی و دینی است
کد خبر: 3663415
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹

تعرض به موقوفات تعرض به یک اصل شرعی و دینی است

گروه فرهنگی: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان با تأکید بر اینکه اجازه تعرض و دست درازی به موقوفات را به هیچ کس نمی‌دهیم، گفت: تعرض به موقوفات تعرض به یک اصل شرعی و دینی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، حجت الاسلام مصطفی نوروزی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان امروز، 23 آبان ماه در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان کردستان اظهار کرد: اجرای امینانه نیات واقفان موجب جلب اعتماد مردم و خیرین خواهد شد.

وی با اشاره به سه راهبرد مقام معظم رهبری برای سازمان اوقاف افزود: حفظ موقوفات قدیم، توسعه موقوفات و ایجاد وقف‌های جدید سه راهبرد مقام معظم رهبری بوده که در اولویت فعالیت های این اداره نیز قرار گرفته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان با تأکید بر اینکه اجازه تعرض و دست درازی به موقوفات را به هیچ کس نمی دهیم، بیان کرد: تعرض به موقوفات تعرض به یک اصل شرعی و دینی است.

وی عنوان کرد: بیشترین ضربه را به موقوفات ادارات و دستگاه‌های اجرایی زده‌اند، چراکه حق و حقوق موقوفه را به درستی پرداخت نمی‌کنند، در صورتی که دستگاه‌های حافظ منافع موقفات باید باشند.

حجت‌الاسلام نوروزی اعلام کرد: ما به هر کسی و با هر نیتی اجازه دست‌درازی به موقوفات را نمی دهیم و به راحتی از کنار آن نمی گذریم.

وی با اشاره به اینکه وقف به معنای ان است که اصل خود موقوفه باقی بماند اما درآمد آن در رفع نیازهای جامعه مورد استفاده قرار گیرد، ادامه داد: وقف می ‌تواند نیازهای جامعه را در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی،و حتی سیاسی مرتفع سازد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان با اشاره به اینکه 770 نیت وقف در کشور وجود دارد، بیان کرد: در حال حاضر بیش از 70 درصد از نیات موقوفات عزاداری و روضه‌خوانی برای اباعبدالله الحسین(ع) است.

وی با اشاره به نبود تنوع نیات واقفان افزود: بیش از 94 درصد نیات واقفان کردستانی مربوط به مساجد است که این امر موجب شده تا مساجد از محل درآمد رقبات خودگران اداره ‌شوند.

حجت‌‌الاسلام نوروزی اعلام کرد: تنوع نیت واقفان موجب می‌شود تا نیازهای موجود در جامعه را بتوانیم پاسخگو باشیم در این راستا باید بتوانیم وقف‌هایی جدیدی در زمینه تأمین جهیزیه، بیماران خاص، بیماران کلیوی، کمک به دانش‌آموزان را به ثبت برسانیم. 

وی افزود:  تلاش ما موجب شد تا سال گذشته50 وقف جدید و امسال 31 وقف جدید در استان به ثبت برسانیم که بیشتر وقف‌های خوب و باکیفیتی بوده‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان در ادامه به برنامه‌های دهه وقف اشاره کرد و یادآور شد: دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، استاندار کردستان و امام جمعه سنندج، کارگاه تولید محتوای فضای مجازی، غبارروبی مزار شهدا، برگزاری همایش یاوران وقف، سرکشی سالمندان، افتتاح مدرسه علوم دینی، برگزاری همایش وقف و رسانه و ... از برنامه‌های اجرایی دهه وقف در کردستان است.

captcha