بروز مصیبت هم در نظر مومن جز لطف و نکویی نیست
کد خبر: 3663447
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹
حجت‌الاسلام لطفیان:

بروز مصیبت هم در نظر مومن جز لطف و نکویی نیست

کانون خبرنگاران نبأ: حجت‌الاسلام محمود لطفیان با تسلیت وقوع زمین‌ لرزه در غرب کشور و جان باختن عده‌ای از هموطنان در این حادثه گفت: اگر چه حضرت محبوب، مومن را در آتش گرفتاری‌ها قرار می‌دهد ولی باز هم جز لطف و حسن او در نظر مومن نمی‌آید.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا نبأ، لطفيان کارشناس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم با شرح فراز هفتم دعای پانزدهم صحیفه سجادیه گفت: دعای پانزدهم موضوعات اعتقادی، اخلاقی تربیتی و عرفانی همچون ستایش خداوند در همه حال، سلامت بدنی، آثار بیماری، آداب بیماری، آداب بیماری، صبر بر مصائب، شکوه نکردن از مشکلات را مطرح کرده است.

کارشناس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: هر قدر شناخت انسان از کمالات، نعمت‌ها، الطاف و خوبی‌های خداوند بیشتر و عميق‌تر شود حمد و ستایش وی به پیشگاه او خالصانه‌تر و عميق‌تر خواهد بود.

مدیر عامل مؤسسه صحیفه سجادیه  در ادامه افزود: مضمون برخی از روایات این است که آنچه خداوند در قبال گفتن الحمدلله به بنده خود می‌بخشد، بیشتر از بخشش زمین و آسمان به بنده استاگر گفته شده که زمین و آسمان را برای انسان آفریدیم، یعنی انسان با سیر و سیاحت و مطالعه موجودات، عظمت، نظر دقیق و حساب شده و ظرافت‌های نهفته در آنها، به معرفت پروردگار خویش نائل می‌شود و با توجه بیشتری خداوند را می‌پرستد.

لطفیان افزود: باید در برابر نعمت سلامتی حق سبحان را سپاس گوییم که چگونه روابط میان بافت‌ها، اندام‌ها و دستگاه‌های متنوع و پرشمار و پیچیده بدن را به‌صورت بسیار دقیق تنظیم فرموده است.

لزوم شکر در دعای 15 صحیفه سجادیه

وی با اشاره به مطلوبیت تحمل بیماری با نشاط، و همسانی سلامت و بیماری در لزوم شکر در دعای 15 صحیفه سجادیه گفت: توصیه امام سجاد(ع) این است که در صورت پیدایش کسالت در بدن، نه تنها نباید خود را ببازیم و بی‌قراری کنیم که شایسته است آن را با کمال نشاط تحمل کنیم چه بسا که دل امیدوار و روح قوی موجب اندک شدن یا از بین رفتن بیماری شود. همسان دیدن سلامتی و بیماری در لزوم شکر، نشان از احاطه علمی امام سجاد(ع) به ازل و ابد عالم است چرا که او می‌داند رنج دنیا ذخیره‌ای برای ابدیت است.

لطفیان افزود: از منظر صحیفه سجادیه دنیا کانون مشکلات است، سختی‌های زندگی آن قدر بزرگ نیستند که ما تصور می‌کنیم.

وی در پایان افزود: یکی از عوامل موفقیت در زندگی داشتن هنر کوچک‌سازی سختی‌هاست نخست باید سختی‌ها را کوچک شمرد و سپس آنها را تحمل کرد، این روش راه تحمل‌پذیری بیشتر سختی‌ها را هموار می‌سازد، اصل کوچک‌سازی نقش مهمی در کاهش تنش‌ها دارد.

captcha