مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اعلام فراخوان جشنواره «آیات» در رشته خوشنویسی
کد خبر: 3663455
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اعلام فراخوان جشنواره «آیات» در رشته خوشنویسی

گروه فعالیت‌های قرآنی: خبر اعلام فراخوان جشنواره «آیات» در رشته خوشنویسی یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی رسانه‌های مختلف کشور طی امروز، 23 آبان‌ماه است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اعلام فراخوان جشنواره «آیات» در رشته خوشنویسی
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، خبر اعلام فراخوان جشنواره «آیات» در رشته خوشنویسی یکی از اخبار مهم قرآنی است که طی امروز سه‌‌شنبه، 23 آبان‌ماه بر روی خروجی صفحات معارفی خبرگزاری‌های مختلف کشور منتشر شده است.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز سه‌شنبه، 23 آبان‌ماه و تا ساعت 14 تعداد هفت خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که تنها دو خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآنی قرار دارد و پنج خبر دیگر نیز در حوزه‌های معارفی دیگر منعکس شده‌اند.
«۵۶ حافظ کل قرآن حدنصاب لازم برای آزمون «حافظ ممتاز» را کسب کردند» و «فراخوان جشنواره آیات در رشته «خوشنویسی» اعلام شد»، دو خبر قرآنی امروز این صفحه هستند که تا این ساعت منتشر شده‌اند.
همچنین، «ویژه‌برنامه هیئت میثاق با شهداء در شب‌های پایانی ماه صفر»، «بار غم است و تن من، این شانه طاقت ندارد»، «مداحی که ۱۱ سال بر تخت بیماری است/ روضه‌خوان شمیران فقط «یاعلی» می‌گوید»، «سخت است به چشم کودکی کرد نگاه/ آن دیده که کرده دیده بر هم سخت است» و «حضور ۵۰۰ نفر از علمای شیعه و سنی در اجلاس جهانی محبان اهل‌بیت(ع)» نیز دیگر عناوین اخبار امروز این صفحه را تشکیل می‌دهند که در حوزه‌های معافری مختلفی قرار دارند.
همچنین، از سه تیتر اصلی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم نیز تنها یک تیتر با عنوان «مداحی که ۱۱ سال بر تخت بیماری است/ روضه‌خوان شمیران فقط «یاعلی» می‌گوید»، طی امروز و تا این لحظه به روزرسانی شده و دو خبر تیتر دیگر مربوط به روزهای گذشته هستند.
یکی از اخبار قرآنی امروز خبرگزاری تسنیم در صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری خبری با عنوان «فراخوان جشنواره آیات در رشته «خوشنویسی» اعلام شد»، می‌باشد که در صفحات معارفی دیگر خبرگزاری‌ها نیز بدان پرداخته شده و در بخش‌هایی از این خبر آمده است: «اصغر امیرنیا، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآنی معاونت قرآن و عترت از اعلام فراخوان جشنواره بین‌المللی آیات در رشته «خوشنویسی» خبرداد و گفت: این جشنواره به همت معاونت قرآن و عترت ارشاد به میزبانی استان خراسان رضوی برگزار می‌شود.
این جشنواره در بخش‌هایی همچون «آیات قرآن کریم» شامل آیات توصیفی، اقامه نماز، کانون خانواده، ایثار و شهادت، امر به معروف و نهی از منکر، اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی، هنر اسلامی، وحدت اسلامی، «احادیث» شامل سبک زندگی قرآنی، ایثار و شهادت، وحدت اسلامی و تقریب مذاهب، خانواده و آسیب‌های اجتماعی، اقتصاد مقاومتی، اقامه نماز، امر به معروف و نهی از منکر،‌ «اشعار» شامل اشعاری در توصیف قرآن کریم، سبک زندگی قرآنی، ایثار و شهادت، وحدت اسلامی، کانون خانواده و آسیب‌های اجتماعی،اقتصاد مقاومتی، اقامه نماز، امر به معروف و نهی از منکر برگزار می‌شود.
هنرمندان می‌توانند آثار خود را تا تا اول بهمن‌ماه 1396 به دبیرخانه این جشنواره به نشانی مشهد مقدس، خیابان ملک الشعرای بهار، اداره ارشاد استان خراسان رضوی ارسال کنند».
فارس
خبر تلاوت ترتیل صفحه 224 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی قرآن کریم اولین خبری است که خبرگزاری فارس طی امروز و طبق روال معمول این خبرگزاری بر روی خروجی صفحه فعالیت‌های قرآنی خود منتشر کرده است.
همچنین، در ادامه و تا این لحظه نیز پنج خبر دیگر با عناوین «اعطای وام به مؤسسات قرآنی آسیب‌دیده در مناطق زلزله‌زده»، «فراخوان جشنواره بین‌المللی آیات در رشته «خوشنویسی» اعلام شد»، «انواع «نگاه» در آیات قرآن/ عمل به کدام آیه‌ها همه درهای سعادت دنیا و آخرت را به روی انسان می‌گشاید»، «وضعیت مراکز قرآنی مناطق زلزله‌زده بررسی می‌شود»، و «هولناک‌ترین امور انسان به روایت امیرالمؤمنین(ع)/ رابطه «طغیان» و «دنیاپرستى»»، بر روی خروجی این صفحه منتشر شده است که اغلب این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
با توجه به اینکه این ایام مصادف با وقوع زلزله‌ای شدید در منطقه غرب کشور به‌ویژه استان کرمانشاه و در پی آن فوت ناگوار عده‌ای از هم‌وطنان عزیزمان شده است، خبرگزاری فارس طی امروز اقدام به انتشار خبری قرآنی با عنوان «وضعیت مراکز قرآنی مناطق زلزله‌زده بررسی می‌شود» در گفت‌و‌گو با مصطفی بی‌غم، مسئول رسیدگی به امور استان‌های دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کرده که در بخش‌هایی از این خبر آمده است: «مصطفی بی‌غم مسئول رسیدگی به امور استان‌های دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به بررسی وضعیت مراکز فرهنگی و قرآنی استان‌های آسیب‌دیده در زلزله غرب کشور اظهار داشت: ما با برقراری ارتباط با نمایندگان استانی در حال بررسی وضعیت کنونی مراکز قرآنی استان‌های زلزله‌زده هستیم.
وی با بیان اینکه بر اساس گزارش‌ها مراکز قرآنی استان کرمانشاه بیشتر آسیب‌ دیده است، افزود: شهرستان‌های استان کرمانشاه آسیب جدی دیده‌اند و ما سعی داریم توجه مسئولان را برای حمایت از این مراکز و بازسازی به موقع آن‌ها جلب کنیم.
بی‌غم با اشاره به اینکه نحوه حمایت از مراکز قرآنی آسیب‌دیده توسط شورای توسعه باید در جلسه‌ای بررسی شود، گفت: امیدواریم با حمایت‌های مادی و معنوی علاوه بر کاهش اندوه این عزیزان برای بازسازی مؤسسات قرآنی چاره‌اندیشی شود».
ایرنا
از چهار خبری که طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شده است، هیچ‌کدام در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارد و تمامی این اخبار در حوزه‌های معارفی مختلف دیگر منعکس شده‌اند.
«نجف برای مراسم ویژه 28 صفر آماده می شود»، «مسابقه عکس با موضوع نماز برگزار می‌شود»، «اجلاس جهانی محبان اهل بیت(ع) اول آذرماه در تهران آغاز به کار می‌کند» و «موانع تحصیل دانش‌آموزان اهل سنت آسیب شناسی می‌شود» عناوین چهار خبر این صفحه از خبرگزاری ایرنا را تشکیل می‌دهند که تا این ساعت بر روی خروجی قرار گرفته‌اند.
باشگاه خبرنگاران جوان
تعداد اخبار معارفی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان طی امروز و تا این ساعت شش خبر است که هیچ‌کدام از این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم منتشر نشده‌اند و اغلب در حوزه‌های معارفی دیگر قرار دارند.
«حدیث پیامبر اکرم (ص) درباره صله ارحام»، «خواب دندان چه تعبیری دارد؟»، «زندگی نامه شهید نصرالهی»، «خدمات اوقاف به زلزله‌زدگان از محل اجرای نیات واقفان / توزیع آب معدنی در میان زلزله‌زدگان»، «بهترین راه حفظ هنر تعزیه خوانی، آموزش آن به نسل نوجوان است» و «۲۵ هزار هکتار در تصرف دستگاه‌های دولتی است/ ۷ هزار میلیارد بودجه برای توسعه امامزادگان» عناوین اخبار امروز این صفحه از باشگاه خبرنگاران جوان  را تشکیل می‌دهند که تاکنون بر روی خروجی این صفحه منتشر شده‌اند.
این خبرگزاری طی امروز نسبت به پوشش خبری کنفرانس مطبوعاتی حجت‌الاسلام محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در صفحه قرآن و عترت خود با عنوان «۲۵ هزار هکتار در تصرف دستگاه‌های دولتی است/ ۷ هزار میلیارد بودجه برای توسعه امامزادگان» اقدام کرده که در بخش‌هایی از این خبر آمده است: «حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان اینکه وقف در موضوعات مختلف به دولت و ملت خدمت گزار بوده است، اظهار کرد: امروز ما به همراهی شما اهالی رسانه به همه زوایای ترویج و تبلیغ وقف پرداختیم، ولی کافی نیست، من از شما خبرنگاران تقاضا دارم تا به صورت موضوعی و مستقیم خدمات وقف را به مردم معرفی کنید.
نماینده ولی فقیه با اشاره به خدمات سازمان اوقاف در سال‌های اخیر عنوان کرد: یکی از خدمات موقوفات وجود بیش از ۱۴۰۰ موقوفه درمانی است، که بیشترین سهم را در موقوفات دارند. امروزه حدود ۲۵ درصد از مراکز درمانی کشور موقوفه هستند که ۳۰ تا از این بیمارستان‌ها در تهران است».
میزان
دو خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌کند نیز قرآنی نیستند و با عناوین «هنر متعهد با مخاطب روراست است» و «اعمالی که در روزهای پایانی ماه صفر می‌توانیم انجام دهیم» در دیگر حوزه‌های معارفی منتشر شده‌اند.
ایبنا
صفحه دین و علوم قرآنی خبرگزاری ایبنا که خبرگزاری تخصصی کتاب ایران است نیز طی امروز و تا این لحظه تعداد سه خبر را با عناوین «نمایشگاه کتاب با موضوع پیامبر(ص) و امام حسن مجتبی (ع) برگزار می‌شود»، «اهالی نشر با مشکلات فراوانی دست‌ و پنجه نرم می‌کنند» و «سنت وقف در تمام ادیان الهی در طول تاریخ وجود داشته است» بر روی خروجی خود منتشر کرده است که این اخبار نیز در حوزه‌های معارفی غیر قرآنی منعکس شده‌اند.
همچنین، این خبرگزاری نیز طی امروز همانند دیگر رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها اقدام به پوشش نشست خبری رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در خبری با عنوان «سنت وقف در تمام ادیان الهی در طول تاریخ وجود داشته است» کرده است.
کیهان
روزنامه کیهان نیز در صفحه معارف امروز خود به انتشار مطلبی با عنوان «اکرام یتیم سفارش ویژه قرآن» به قلم علی جواهردهی کرده که در بخش‌هایی از این مطلب آمده است: «یتیم، انسانی با دردها و رنج‌های عاطفی، روحی و روانی است. بیشترین صدمه‌ای که یتیم از فقدان پدر می‌بیند، صدمات روحی و روانی است. تاکید بر پدر از آن روست که در اصطلاحات فقه اسلامی، یتیم به انسانی گفته می‌شود که قبل از بلوغ، پدر خود را از دست داده باشد؛ زیرا از نظر اسلام، فشاری که فقدان پدر بر کودک وارد می‌کند، بیش از فشاری است که به سبب فقدان مادر بر کودک وارد می‌شود؛ چون محور خانواده پدر و شوهر است؛ از این رو پدر متکفل سرپرستی کودکان پس از طلاق می‌باشد و از مادر این مسئولیت سلب می‌شود.
اگر در حیوانات، عنوان یتیم و یتیمی با مرگ مادر صدق می‌کند، در انسان‌ها این عنوان با مرگ پدر قبل از بلوغ تحقق می‌یابد؛ (مفردات الفاظ قرآن کریم، راغب اصفهانی، ص 899، ذیل واژه یتیم، نیز اسراء، آیه 34) زیرا در میان حیوانات، نقش کلیدی را مادر بازی می‌کند و تنها در میان چند حیوان است که نقش پدر سنگین‌تر می‌باشد که از آن جمله در انسان‌هاست.
به هر حال، یتیم در فقه اسلامی کسی است که پدرش را از دست داده باشد،‌ ولی به کسی که مادرش را از دست بدهد،‌ یتیم نمی‌گویند. در حیوانات، نیز به حیوانی که مادرش را از دست دهد، یتیم گفته می‌شود. البته گاه این عنوان برای اشیا و جامدات نیز به کار می‌رود و به اشیای «بی‌نظیر» یتیم می‌گویند؛ مثلا به مرواریدی که بی‌نظیر باشد، یتیم و در اصطلاح «در یتیم» می‌نامند.
هرچند که میان دختران و پسران تفاوت‌هایی از نظر وابستگی به پدر و مادر وجود دارد که براساس آن اسلام نیز سن جدا شدن از مادر را متفاوت دانسته است، اما وابستگی و پیوندی که میان پدر و فرزندان می‌باشد، خیلی بیشتر از پیوند میان مادر و فرزند است. این پیوند هرچند که در حوزه عاطفی ممکن است نسبت به مادر افزایش داشته باشد، اما در یک جمع‌بندی کلی، پیوند و وابستگی فرزندان به پدر بیشتر از مادر است. اینکه در قرآن مرد و شوهر به عنوان قوام زن و خانواده دانسته شده است (نساء، آیه34) بیانگر نسبت واقعی پدر و فرزند نیز می‌باشد.
حکمت الهی به این تعلق گرفته است که به مرد نسبت به زن از جهاتی در زندگی دنیوی و مادی برتری داده شود (همان) هر چند که از نظر اخروی هیچ‌گونه برتری جز به ایمان، تقوا و عمل صالح نیست (مدثر، آیه38؛ حجرات، آیه 13؛ نساء، آیه32) و هرکسی از مرد و زن براساس دستاوردهای خویش بهره می‌برد.
به هرحال، فقدان پدر که از آن به یتیمی یاد می‌شود، آسیب‌های بزرگی را به کودک نابالغ وارد می‌سازد. اگر به این دردها و رنج‌های کودک نابالغ بی‌توجهی شود، در آینده، اجتماع نیز از مشکلات آن در امان نخواهد ماند، زیرا بی‌توجهی به یتیم بویژه از جهات عاطفی موجب اختلال در شخصیت کودک و در نهایت بروز نابهنجاری‌ها در جامعه خواهد شد.
آمارها نشان می‌دهد که کودکان یتیم از هر جهت آمادگی بروز اختلال شخصیتی و ورود در گروه‌های ناسالم را دارا می‌باشند و بیشترین صدمات اجتماعی از سوی کودکان یتیم و خیابانی وارد می‌شود. گروه‌های تبهکاری، گروه‌هایی هستند که از میان کودکان یتیم به وجود می‌آید و امنیت اجتماعی را از جامعه سلب می‌کند».
یادآور می‌شود، خبرگزاری‌های مهر و آریا نیز طی امروز سه‌شنبه، 23 آبان‌ماه و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی صفحات قرآن و متون دینی و قرآن و عترت خود منتشر نکرده‌اند.
captcha