حضور 800 ناشر در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ناشران جهان اسلام
کد خبر: 3664029
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳

حضور 800 ناشر در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ناشران جهان اسلام

گروه فرهنگی: معاون سیاسی، امنیتی ـ اجتماعی استاندار خراسان رضوی، گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب ناشران جهان اسلام با حضور 800 ناشر و 600 هزار کتاب، به عنوان خاتمه برنامه‌های یک ساله رویداد مشهد 2017 برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن ( ایکنا) از خراسان رضوی، سیدجواد حسینی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی، 24 آبان‌ماه در نشست هم‌اندیشی نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ناشران جهان اسلام در استانداری خراسان رضوی، گفت: نمایشگاه کتاب امسال با حضور 800 ناشر و 600 هزار کتاب، به دلیل قرار گرفتن در سالی که مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده، جنبه بین‌المللی پیدا کرده است.
معاون استاندار خراسان رضوی با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی، عنوان کرد: در نیمه نخست امسال، تخصیص نیم درصد درآمدهای شهرداری‌های استان به کتابخانه‌های عمومی رشد 400 درصدی داشته است و این خبر خوبی برای استان ماست؛ علاوه براین تصویب اختصاص پنج درصد عوارض شهری به مدارس در شورای شهر مشهد خبر خوب دیگر برای استان است.
حسینی با بیان اینکه در هفته کتاب به دنبال افزایش عضویت در کتابخانه‌های عمومی هستیم، اظهار کرد: هرچند کتاب‌های الکترونیکی باعث غنای علمی می‌شود، اما حضور در کتابخانه، کارکردهای خودش را دارد و با توجه به رشد فردیت تلاش براین است که اجتماعات گرم فرهنگی را از طریق عضویت در کتابخانه‌های عمومی افزایش دهیم.
وی با اشاره به رشد 17 درصدی عضویت در کتابخانه‌های عمومی در سطح استان در شش ماهه نخست امسال، عنوان کرد: تعداد نسخه‌های کتاب در کتابخانه‌های عمومی 18 درصد رشد داشته و تعداد مراجعان به کتابخانه‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 20 درصد افزایش داشته است.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: هویت‌سازی مشهد تحت عنوان «مشهدی شو»، برنامه فرهنگی دیگری است که با همکاری شهرداری در حال پیگیری هستیم؛ علاوه براین در سایر شهرها، شهروندان هویت مشترکی دارند که موجب شده است تا مکان‌گزینی مشترک، شغل‌یابی مشترک، محفل‌آفرینی مشترک، استفاده از لهجه محلی را در شهرهای دیگر مانند تهران داشته باشند، اما ما چنین پدیده‌ای را در مردم مشهد مشاهده نمی‌کنیم، از همین رو ما به دنبال هویت‌سازی در شهر مشهد از طریق اجرای این برنامه فرهنگی هستیم.
در ادامه این نشست سیدسعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ناشران جهان اسلام، همزمان با هفتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس از 9 تا 16 آذرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد برگزار می‌شود، عنوان کرد: برای اینکه دانش‌آموزان هم بتوانند از نمایشگاه کتاب بازدید کنند، ساعت برگزاری نمایشگاه امسال از 10 صبح تا 22 شب است که برای حضور دانش‌آموزان با آموزش و پرورش هماهنگی شده است.
سرابی با اشاره به حضور 140 ناشر تخصصی در حوزه نمایشگاه ملی دفاع مقدس و ثبت‌نام 800 ناشر داخلی برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال در مشهد، گفت: پیش‌بینی می‌شود 40 ناشر خارجی نیز در این نمایشگاه شرکت کنند و 60 هزار عنوان کتاب در آن عرضه شود.
سرابی عنوان کرد: در راستای حمایت از کتابفروشی‌ها در سطح استان، امسال برنامه حمایتی در نمایشگاه در نظر گرفته شده است که مردم علاوه خرید کتاب در نمایشگاه بتوانند در کتابفروشی‌های سطح شهر نیز با استفاده از بن‌هایی که در نمایشگاه در اختیارشان قرار می‌گیرد، کتاب تهیه کنند.
وی بیان کرد: امسال برای نخستین بار 40 کتابفروشی منتخب می‌توانند پس از پایان نمایشگاه ناشران جهان اسلام، بن‌های کتاب را تا یک ماه به خریداران ارائه کنند.
محمدکاظم دبیری، مسئول دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی پایتخت فرهنگ اسلامی نیز در این نشست، گفت: یکی از برنامه‌های جنبی این نمایشگاه برگزاری هفته «فرهنگی الجزایر» است که باحضور 20 نفر از هنرمندان و فعالان فرهنگی الجزایر برگزار می‌شود و بخش‌هایی مانند عکس، فیلم و موسیقی دارند؛ همچنین بخشی هم برای جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در نمایشگاه اختصاص داده شده که 20 کشور در این بخش غرفه دارند.
صدرا مذهب یوسفی، سرپرست جدید اداره فرهنگ و ارشاد مشهد گفت: جشن مردمی کتاب از برنامه‌های فرهنگی نمایشگاه کتاب امسال است و نگاه ما بر این بود که تحولی قبل از برگزاری نمایشگاه در حوزه مردمی اتفاق بیفتد و به مراسم افتتاحیه نمایشگاه متصل شود.
وی افزود: با توجه به اینکه این نمایشگاه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد است، 18 منزلگاه در سطح شهر در نظر گرفته شده است که منزلگاه نوزدهم، محل برگزاری مراسم افتتاحیه است.
یوسفی با اشاره به اینکه منزلگاه‌ها در نقاط مختلف شهر با نماد مشخصی در نظر گرفته شده که نماد یکی از مفاخر ایرانی و مسائل اجتماعی مرتبط با کتاب است، اظهار کرد: در هر یک از این منزلگاه‌ها برنامه‌های خاص مرتبط با عنوانی که برای آن‌ها انتخاب شده اجرا می‌شود، به‌طور مثال در میدان شریعتی، مجسمه شریعتی نصب می‌شود و کتاب‌ها و آثار ایشان برای مردم معرفی می‌شود.
وی عنوان کرد: مفاخر استان و موضوعات اجتماعی نماد این منزلگاه‌ها هستند و مفاخری مانند شهیدمطهری، شهید هاشمی‌نژاد، دکتر شریعتی، شیخ طوسی، جابربن‌حیان، فردوسی در این منزلگاه‌ها معرفی می‌شوند که نمایش مجسمه، تبلیغات محیطی، معرفی کتب و آثار آنان و برنامه‌های فرهنگی این منزلگاه‌ها حول محور این شخصیت‌ها است.
یوسفی با بیان اینکه این منزلگاه‌ها در قالب فرهنگسرا، مدرسه، کانون فرهنگی و هنری مسجد و کتابفروشی جانمایی شده‌اند، گفت: در صبح روز افتتاحیه نمایشگاه، کاروان فرهنگ و ادب در سطح شهر در مسیر منزلگاه‌ها حرکت می‌کند و نمادهای فرهنگی در هر منزلگاه را برداشته و آن‌ها را به نمایشگاه می‌آورد و مراسم افتتاحیه نمایشگاه با حضور این نمادها برگزار می‌شود.
captcha