گزارش ایکنا از امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده/ خلأ وجود اطلاعات ساماندهی شده
کد خبر: 3664250
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴

گزارش ایکنا از امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده/ خلأ وجود اطلاعات ساماندهی شده

گروه جامعه: در حالی که کمک‌های مردمی از سراسر کشور به کرمانشاه روانه است و نیروهای امنیتی و امدادی در تلاش شبانه‌روزی هستند، مردم همچنان از ضعف مدیریت در توزیع اقلام، کمبود چادر و لوازم گرمایشی، خدمات بهداشتی و دارویی ناراضی‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در حالی که پنج روز از زلزله مصیبت‌بار کرمانشاه می‌گذرد، کمک‌های مردمی از نقاط مختلف ایران به این مناطق ادامه دارد و میزان اقلام غذایی، به حد کافی و مطلوبی رسیده اما هنوز مشکلاتی جدی محسوس است. 

بنابر گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به مناطق زلزله‌زده غرب کشور در حال حاضر مردم از ضعف مدیریت در توزیع اقلام غذایی، کمبود چادر و وسایل گرمایشی، خدمات بهداشتی و دارویی و نیز گل‌آلود بودن آب لوله‌کشی مناطق زلزله‌زده ناراضی‌اند.

گروه‌های امدادگر مردمی که در بین روستاییان در حال توزیع اقلام ضروری هستند به خبرنگار ایکنا می‌گویند: ما نیاز به یک نقشه جی آی اس از سوی هلال احمر داریم تا بدانیم چه روستاهایی کمک دریافت کرده و چه اقلامی در اختیار دارند، این کار موجب می‌شود عدالت در کمک به مناطق زلزله‌زده ایجاد شود اما هنوز چنین نقشه ای وجود ندارد و عملاً روستایی ممکن است چندین بار کمک دریافت کرده باشد درحالی که روستایی دیگر از چنین کمک‌هایی برخوردار نباشد. 

برق اکثر مناطق روستایی وصل شده است اما همچنان شهر سرپل ذهاب در خاموشی به سر می‌برد با این حال در شهرستان سرپل ذهاب، ارتش با تمام توان خود مشغول خدمت‌رسانی و ساماندهی کمک‌های مردمی می باشد تا جایی که مردم از نیروهای فداکار ارتش به عنوان ناجیان خود یاد می‌کنند. همچنین با حضور یگان ویژه نیروی انتظامی، خیال مردم نسبت به ساماندهی کمک‌های مردمی که طی چند روز اخیر از سوی افراد غیربومی دچار اختلال شده بود، راحت شده است.

کمی آنطرف‌تر در شهر ثلاث باباجانی نیز نیروهای فداکار امنیتی و امدادی به خصوص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تمام توان خود را به کار گرفته‌اند تا به مردم آسیب‌زده این شهر و بخش‌های تابعه آن کمک کنند. 

 شهر کرند غرب در چند کیلومتری شهر سرپل ذهاب نیز از موج زلزله در امان نمانده و تمامی خانه‌های آن دچار ترک‌خوردگی شده است، چنان که مسئولان به مردم این شهر اعلام کردند باید تا اطلاع ثانوی در خانه های خود بمانند تا چادر اسکان اضطراری که نیاز فوری برای این شهر است، مهیا شود.

مشاهدات خبرنگار ایکنا حاکی از بازگشت بسیاری از اقلام غذایی مانند آب معدنی و نان از مناطق زلزله‌زده به سمت کرمانشاه برای دپو و انبار جهت استفاده و توزیع در روزهای آینده در بین زلزله‌زدگان است، همچنین بعضی از مردم زلزله‌زده از پذیرش اقلام غذایی جدید خودداری می‌کنند و از نیروهای امدادی می‌خواهند تا آن را به دست مردم زلزله‌زده روستاهای دیگر برسانند.

مردم زلزله‌زده شهرهای ثلاث باباجانی، سرپل ذهاب، کرند غرب و قصر شیرین از فداکاری مردم ایران به دلیل ارسال کمک‌های خود به سوی این مناطق، یکصدا از آنان تقدیر کرده و نسبت به حضور همدلانه آنان در کنار خانواده‌های زلزله‌زده خود، تشکر می‌کنند.

captcha