موسیقی مذهبی با حضور مردمی فراگیر می‌شود
کد خبر: 3664426
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶
خانچی:

موسیقی مذهبی با حضور مردمی فراگیر می‌شود

گروه هنر: اگر قرار باشد که شاهد فراگیر شدن موسیقی مذهبی و تداوم تولیدات آن در تمام ایام سال باشیم لازمه آن این است که فرایند تولید محصول در این عرصه از نظارت سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی متولی که بودجه مشخصی به این منظور اختصاص داده اند خارج و این‌گونه موسیقی جنبه مردمی‌تری به خود بگیرد.

حسن خانچی، خواننده موسیقی مذهبی و نغمات دینی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: با وجود تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر در زمینه موسیقی با موضوعات و مضامین دینی به ویژه در نعت و منقبت حضرت رسول(ص) صورت‌گرفته اما همچنان در زمینه تولید آثار شاخص پیرامون این موضوع در مضیقه‌ایم و این در حالی است که بسیاری از کشورهای اسلامی و عربی تولیدات فراگیری به‌ویژه در نعت و ثنای حضرت محمد(ص) دارند.

وی ادامه داد: اغلب رویدادها در حوزه موسیقی دینی و مذهبی، شکلی مقطعی در قالب برگزاری جشنواره‌ها و یا شکلی دستوری و سفارشی که معمولاً از سوی نهادها و سازمان‌های متولی به انجام می‌رسد، دارند و به این واسطه ما تداوم و فراگیری در حوزه این گونه موسیقی نداشته و نخواهیم داشت.

خانچی تاکید کرد: از جمله آفت‌های موردتوجه در این شکل تولید موسیقی می‌توان به دیدگاه سلیقه‌ای نهاد و سازمان سفارش‌دهنده اشاره کرد که سرمایه‌گذاری و حمایت از محصولی را که مطابق با خواست و سلیقه اوست در دستور کار قرار می‌دهد و این مسئله موجب می‌شود که اثر تولیدشده چندان با استانداردهای تولید موسیقی همخوان نباشد و لذا به این دلیل نتواند تأثیر نافذ و گسترده‌ای در حوزه موسیقی دینی داشته باشد.

خواننده آلبوم موسیقی «اربعین» در ادامه گفت: نگاه جشنواره‌ای به تولیدات موسیقی در این حوزه نیز نگاهی مقطعی و با اثرگذاری بسیار کم است یعنی ممکن است در لحظه برگزاری و چند صباحی قبل و بعد خود فضای مساعد فرهنگی را در راستای اهداف متعالی منظور نظر چنین مضامین و موضوعاتی فراهم کند اما نگرشی گذرا بر برگزاری این رویدادها منجر به این شده است که آنها محدود به مقطعی خاصی از زمان شوند و آثار و محصولات ارائه شده به این جشنواره‌ها آنچنان که باید و شاید دیده نشوند؛ امری که مثلاً در جریان جشنواره موسیقی «پیامبر مهربانی» و جشنواره «آواها و نواهای رضوی» شاهد آن هستیم.

این خواننده موسیقی مذهبی افزود: به نظر می‌رسد که تولیدات موسیقی پیرامون چنین موضوعاتی باید جنبه عمومی‌تر و مردمی‌تر به خود بگیرند و از شکل تولیدات نهادی و سازمانی خارج شوند چون اگر قرار بر این باشد که همچنان وابسته و متکی به بودجه‌های مصوب فرهنگی باشند این احتمال وجود دارد که به جهت متغیر بودن چنین بودجه‌هایی، فعالیت‌ها در این حوزه با اوج و افول مواجه شود.

خانچی در پایان تأکید کرد: آنچه که در کشورهای دیگر اسلامی در حوزه فعالیت‌های موسیقی به ویژه با محوریت شخصیت رسول(ص) جاری و ساری است و همچنان هم پررنگ به پیش می‌رود. اینکه اولاً چنین فعالیت‌هایی غالباً به شکل مردمی اداره می‌شود و در ثانی قالب‌هایی که برای تولید چنین آثار موسیقی در نظر گرفته می‌شود اغلب قالب‌های جدید و جوان‌پسند است که با اقبال عمومی نیز روبروست و به نظر می‌رسد ما نیز باید در حوزه موسیقی مذهبی چنین رویکردی را اتخاذ کنیم.

                

captcha