شبکه بانکی به مسئولیت خود در قبال آسیب‌دیدگان زلزله عمل کند
کد خبر: 3665136
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳
قائم مقام بانک مرکزی:

شبکه بانکی به مسئولیت خود در قبال آسیب‌دیدگان زلزله عمل کند

گروه اقتصاد: کمیجانی اظهار کرد: انتظار می‌رود نظام بانکی با تمام توان خود، در یاری‌رساندن زلزله‌زدگان در استان کرمانشاه حضور فعالانه داشته باشد و به مسئولیت اجتماعی خود در این باره عمل کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از روابط عمومي بانك مركزي، قائم مقام این بانک که صبح امروز در محل ساختمان بانک پارسیان و در جمع مديران عامل و اعضای هیئت مدیره بانك‌ها و موسسات اعتباری سخن می‌گفت ضمن ابراز همدردي با بازماندگان اين حادثه ناگوار گفت: طي روزهاي اخير تصميماتي از سوي هيات محترم وزيران در این باره، اتخاذ و تكاليفي نیز براي شبكه بانكي تعيين شده است كه اميدواريم با عملیاتی شدن این تصمیمات، شاهد بهبود شرایط زندگی در مناطق آسیب دیده باشیم.
 كميجاني با اشاره به مصوبه ٢٤ آبان ماه ١٣٩٦ دولت در خصوص زلزله زدگان تصريح كرد: هيئت وزيران در دو بخش تصميمات مهمي را اتخاذ كرده است كه بخشی از آن به كمك‌هاي بلاعوض دولت مرتبط می شود. براين اساس دولت، بیش از  ٢ هزار و ٨٠٠ ميليارد ریال کمک بلاعوض برای بازسازي مناطق مسكوني و شهري و تعميرات خدماتي در نظر گرفته است.
مقام مسئول بانك مركزي با اشاره به تكليف مشخص شده از سوي هيئت دولت براي شبكه بانكي عنوان كرد: دولت با هدف ساخت و تعمیر مسكن شهري و روستايي و نيز تامين منابع براي تهيه لوازم خانگي، اعطای مبلغ ٧ هزار و ٦٧٥ ميليارد ريال تسهیلات را بر عهده نظام بانكي گذاشته و بانک مرکزی، این موضوع را به شبکه بانکی ابلاغ کرده است.
وی همچنين درخصوص نرخ سود و كارمزد تعیین شده برای اين تسهيلات عنوان كرد: سود و كارمزد تعيين شده براي اين تسهيلات ٤ درصد براي مناطق روستايي و ٥ درصد براي مناطق شهري است. البته پرداخت مابه التفاوت نرخ اين تسهيلات با نرخ سود مصوب شوراي پول و اعتبار را دولت تعهد كرده است.
قائم مقام بانک مرکزی با بیان اینکه تکالیف تعیین شده از سوی هیئت محترم وزیران در قالب ۴ بند به بانک مرکزی ابلاغ شده است، افزود:‌ در این زمینه، بازسازی اماکن مسکونی روستایی به تعداد ۱۱ هزار واحد و با سقف تسهیلات برای هر فقره ۲۵۰ میلیون ریال با دوره بازپرداخت پانزده ساله، بازسازی ۴۵۰۰ واحد اماکن مسکونی شهری تا سقف هر فقره ۳۵۰ میلیون ریال با دوره بازپرداخت پانزده ساله، تعمیر ۱۵ هزار واحد از اماکن مسکونی شهری و روستایی و تجاری تا سقف تسهیلات ۱۲۰ میلیون ریال برای هر فقره و با سود و کارمزد پنج درصد و بازپرداخت هفت ساله و نیز تأمین ۱۵ هزار و ۵۰۰ فقره تسهیلات قرض الحسنه تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال برای تأمین هزینه لوازم خانگی و سایر هزینه های ضروری با دوره بازپرداخت پنج ساله برعهده شبکه بانکی گذاشته شده است.
به گفته كميجاني سهميه بانك های ارايه دهنده تسهيلات از سوی كميسيون اعتباري بانک مرکزی برای بانك هاي سپه، ملي، تجارت، صادرات، مسكن، كشاورزي و ملت تعيين و در تاریخ ۲۷ آبان ماه ابلاغ شده است.
مقام مسئول بانك مركزي با تاكيد بر اينكه بدهي و چك هاي برگشتي نبايد مانعي در اعطاي تسهيلات به آسیب دیدگان این حادثه باشد، عنوان كرد: براين اساس از بانك ها تقاضا مي شود به طور شايسته خدمات و تسهيلات را به افراد و هم وطناني كه از سوي بنياد مسكن انقلاب اسلامي معرفی می شوند، ارايه كنند. همچنين با چنين رويكردي، كميسيون اعتباري بانك مركزي در دو بند و در تاريخ ٢٥ آبان ماه سال جاري مقرر کرد افرادی که تسهيلاتي را قبل از وقوع حادثه زلزله دريافت كرده‌اند، به مدت دو سال امهال شود.
اين مقام مسئول بانك مركزي با اشاره به بند ديگر مصوبه كميسيون اعتباري بانك مركزي درباره زلزله زدگان استان كرمانشاه، گفت: براي برطرف كردن نيازهاي ضروري و تهيه لوازم خانگي، تسهيلات قرض الحسنه ١٠ ميليون تومانى پيش بيني شده است كه خوشبختانه اين امر در بند ۲ مصوبه هيات وزيران با مجموع رقم ١٥٥ ميليارد تومان لحاظ شده است.
كميجانی ضمن قدرداني از مشاركت فعالانه شبكه بانكي در فعاليت هاي اجتماعي اظهاركرد: برخي بانك ها با فعاليت هاي خود در روزهاي اخير در كاستن آلام آسيب ديدگان همكاري داشته اند؛ اما همچنان انتظار داريم علاوه بر سهميه تعيين شده از سوي دولت، خود بانك ها نيز فعاليت مطلوبي را در كمك به زلزله زدگان داشته باشند.
قائم مقام بانك مركزی با بيان اينكه نظام بانكي هميشه در فعاليت هاي اقتصادي و اجتماعي حضور فعالانه داشته است تصريح كرد: بانك ها در تمامي فعاليت هاي اقتصادي مشاركت دارند و البته در هنگام وقوع چنين رخداد تلخي، نگاه ها به سمت شبكه بانكی است.
به گفته كميجاني پيش از اين نيز شبكه بانكي از طریق مكاتبه با بانك مركزي و اخذ موافقت اين بانك، اقدام به ساخت مدارس، بيمارستان ها و مراكز بهداشت مي‌كرده است و براین اساس و در شرايط فعلي نيز مي‌توان از اين ظرفيت نیز براي كمك به آسيب ديدگان كمك گرفت.
كميجاني با اشاره به نامه روز گذشته رييس كل بانك مركزي به استانداران كشور مبني بر تسریع در اعطاي تسهيلات به بنگاه هاي كوچك و متوسط عنوان كرد: در سال گذشته شبكه بانكي عملكرد مطلوبي را در اين باره از خود نشان داده است كه اميدواريم در سال جاري و با سرعت بيشتري اين امر ادامه يابد. همچنين و باتوجه به زلزله رخ داده در استان كرمانشاه مي‌توان اولويت ويژه‌اي را براي بنگاه هاي این استان درنظر گرفت.
قائم مقام بانک مرکزی در بخش ديگري از سخنان خود درخصوص كاهش نرخ سود بانكي اظهار كرد: با بازرسي هاي به عمل آمده توسط بخش نظارت بانك مركزي در بیش از ۳۶۰۰ شعبه شبكه بانكي، مشخص شد تاكنون بانک ها عملكرد مثبتي درباره رعايت نرخ سود بانكي داشته‌اند. اميدواريم اين پايبندي بانك ها به نرخ سود مصوب شوراي پول و اعتبار همچنان استمرار يابد و در آینده نزدیک شاهد كاهش نرخ سود تسهيلات باشيم.
وی درباره بخشنامه اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص صندوق‌های سرمایه گذاری بانک ها عنوان کرد: همان گونه که سازمان بورس و اوراق بهادار نیز تأکید کرده است، صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت باید امورات خود را از شعب و بانک ها جدا کنند و نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار نیز باید در سپرده گذاری صندوق ها در بانک ها رعایت شود.
معاون نظارتی بانک مرکزی در این جلسه ضمن ابراز همدردی با حادثه دیدگان زلزله اخیر، گفت: شبکه بانکی با توجه به مسئولیت اجتماعی خود باید حضور فعالانه ای در حوادثی از این قسم داشته و در فعالیت هایی همچون ساخت خانه های بهداشت، مدارس و ... مشارکت داشته باشد.
فرشاد حیدری همچنین از مشارکت و کمک های نقدی و غیرنقدی که تاکنون از سوی شبکه بانکی برای این موضوع ارایه شده است قدردانی کرد.
وی با اشاره به برخورد و پیگری قاطعانه این بانک با موسسات اعتباری غیرمجاز تصریح کرد: در سال جاری برخورد با موسسات غیرمجاز با قاطعیت بیشتری پیگیری شده و امروز شاهد آن هستیم که دیگر موسسه غیرمجازی در نظام بانکی وجود ندارد. در حال حاضر ۹۸ درصد سپرده گذاران تعاونی منحله غیرمجاز فرشتگان وجوه خود را به طور کامل دریافت کرده‌اند و ۲ درصد باقی مانده نیز که عمدتاً سپرده آنها بالای ۲۰۰ میلیون تومان است، هر یک به صورت علی الحساب مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان دریافت کرده اند. همچنین و باتوجه به تأکید مقام معظم رهبری به سران سه قوه درباره ساماندهی موسسات غیرمجاز، سه تعاونی افضل توس، وحدت و البرز ایرانیان نیز به زودی تعیین تکلیف خواهند شد. امید است در آینده و با عملیاتی شدن اصلاحات در نظام بانکی شاهد فعالیت و رقابت سالم موسسات اعتباری و بانک ها در شبکه بانکی کشور باشیم.
همچنين در پايان اين جلسه مقرر شد كميته ای مرکب از مدیران عامل تعدادی از بانک های دولتی و غیردولتی به منظور بررسی بیشتر نیازهای اولویت دار آسیب دیدگان حادثه، تشکیل شده تا علاوه بر اعطای تسهیلات پیش بینی شده، کمک های ویژه بانک ها و کارکنان آنها با انسجام و هماهنگی بیشتر با مسئولان استانی صورت گیرد. كوروش پرويزيان رييس كانون بانك ها و موسسات اعتباري خصوصي به نمايندگي از بانك ها و موسسات اعتباری خصوصی و محمدرضا حسين زاده رييس شورای هماهنگی بانك های دولتی به نمايندگی از بانك های دولتی در اين كميته حضور دارند.
captcha