همایش «قرآن کریم؛ جامعیت و جهانی‌بودن» تمدید شد/ ارسال بیش از 200 مقاله به دبیرخانه
کد خبر: 3665382
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹
تا 30 آذرماه؛

همایش «قرآن کریم؛ جامعیت و جهانی‌بودن» تمدید شد/ ارسال بیش از 200 مقاله به دبیرخانه

گروه حوزه‌های علمیه: دبیر اجرایی همایش «قرآن کریم؛ جامعیت و جهانی‌بودن» از تمدید ملت ارسال چکیده مقالات به این همایش خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی کایدیانی، دبیر اجرایی همایش قرآن کریم؛ جامعیت و جهانی‌بودن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از تمدید مهلت ارسال چکیده آثار تا 30 آذرماه به این همایش خبر داد.

وی با بیان اینکه پیش از این آخرین مهلت برای ارسال آثار پایان شهریورماه اعلام شده بود ادامه داد: این همایش از سوی جامعة المصطفی(ص) العالمیة تدارک شده است و براساس برنامه‌ریزی اولیه، پایان شهریور ماه، آخرین فرصت برای ارسال چکیده مقالات اعلام شده بود.

دبیر اجرایی همایش قرآن کریم؛ جامعیت و جهانی‌بودن اظهار کرد: با درخواست برخی از محققان و به علت همزمانی با ایام ماه صفر و پیاده‌روی اربعین این مهلت تا پایان آذرماه تمدید شده است.

کایدیانی با بیان اینکه این فرصت تمدید نخواهد شد عنوان کرد: آخرین فرصت برای ارسال اصل آثار نیز تا پایان دی ماه است و همایش نیر اسفندماه سال جاری برپا خواهد شد.

دبیر اجرایی این همایش با اشاره به استقبال خوب علاقه‌مندان به موضوعات علمی پیرامون قرآن کریم تاکید کرد: تاکنون بیش از 200 مقاله به این همایش واصل شده است و با توجه به روزهای پایانی ارسال آثار، انتظار دریافت آثار بیشتری نیز وجود دارد.

کایدیانی با اشاره به محورهای این همایش تصریح کرد: این همایش در محورهای مختلفی از جمله مفاهیم و مبانی شامل؛ مفهوم‌شناسی جامعیت و جهانی بودن قرآن کریم؛ مبانی قرآنی، روایی و کلامی جامعیت و جهانی بودن قرآن کریم؛ زبان قرآن و روش‌شناسی پاسخگویی به نیازهای بشر در هر زمان همچنین جامعیت و جهانی بودن قرآن کریم بر اساس ترتیب نزول و منبع‌شناسی جامعیت و جهانی بودن قرآن کریم برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: ابعاد و مسائل شامل؛ جامعیت قرآن کریم در ساحت‌های فردی و اجتماعی، علوم انسانی و طبیعی، امور دنیوی و اخروی، و…؛ جامعیت و جهانی بودن قرآن کریم از منظر آیات و روایات؛ جامعیت و جهانی بودن قرآن کریم از منظر نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه؛ مطالعه تطبیقی قرآن کریم با رویکرد جامعیت و جهانی بودن قرآن؛ آراء اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان درباره جامعیت و جهانی بودن قرآن کریم؛ جامعیت و جهانی بودن قرآن کریم و سبک زندگی؛ جامعیت قرآن کریم در آیه «تِبیانَاً لِکُلّ شَیء» و رابطه آن با عترت و جامعیت و مرجعیت علمی قرآن کریم ، دیگر محورهای تشکیل‌دهنده این همایش است.

وی با اشاره به محور سوم با موضوع؛ چالش‌ها و شبهات گفت: این محور نیز شامل موضوعاتی چون؛ جهانی بودن قرآن کریم و چگونگی تعامل با مدرنیته و پست مدرنیته؛ جامعیت و جهانی بودن قرآن کریم و حقوق بشر؛ چگونگی تعامل قرآن کریم با علوم جدید؛ بررسی دیدگاه‌های مستشرقان در زمینه جهانی بودن و جامعیت قرآن کریم؛ تعامل قرآن کریم و فرهنگ زمانه؛ ارتباط جهانی بودن با عربیت قرآن کریم؛ جامعیت و جهانی بودن قرآن کریم و تفکر سکولار و  قرآن کریم و پاسخگویی به مسائل جدید است.

دبیر اجرایی همایش با اشاره به بخش ویژه این همایش بیان کرد: رسالت حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، و جامعه المصطفی در تبیین جهانی بودن و جامعیت قرآن کریم نیز بخش ویژه این همایش را تشکیل می‌دهد. 

کایدیانی با اشاره به ریزموضوعات پیشنهادی مقالات نیز بیان کرد: مبانی کلامی جامعیت قرآن کریم؛ مبانی قرآنی- روایی جهانی بودن قرآن کریم؛ مبانی کلامی جهانی بودن قرآن کریم؛ نیازهای ثابت و متغیر بشر و رابطه آن با جامعیت قرآن کریم؛ نیازهای ثابت و متغیر بشر و رابطه آن با جهانی بودن قرآن؛ گونه‌های زبان قرآن و تأثیر آن بر جامعیت و جهانی بودن قرآن کریم از جمله ریزموضوعات پیشنهادی این همایش است.

وی ادامه داد: هرمنوتیک و رابطه آن با جامعیت و جهانی بودن قرآن کریم؛ روش شناسی پاسخگویی قرآن کریم به نیازهای بشر درهر زمان؛ جامعیت و جهانی بودن قرآن بر اساس ترتیب نزول؛ معرفی آثار دانشمندان شیعه درباره جامعیت و جهانی بودن قرآن کریم؛ معرفی آثار دانشمندان اهل سنت درباره جامعیت و جهانی بودن قرآن کریم و گزارش پایان‌نامه‌های نگاشته شده درباره جامعیت و جهانی بودن قرآن کریم از دیگر ریزموضوعات تشکیل‌دهنده این همایش محسوب می‌شوند.

 کایدیانی با اشاره به ریزموضوعات بخش چالش‌ها و شبهات اظهار کرد: جهانی بودن قرآن کریم و چگونگی تعامل با مدرنیته و پست مدرنیته؛ جامعیت و جهانی بودن قرآن کریم و حقوق بشر؛ مقایسه اعلامیه حقوق بشر با آموزه‌های قرآنی؛ چگونگی تعامل قرآن کریم با علوم جدید، دیگر موضوعات این همایش است.

وی افزود: تعامل قرآن کریم و فرهنگ زمانه؛ بررسی دیدگاه‌های مستشرقان در زمینه جامعیت و جهانی بودن قرآن کریم؛ بررسی دیدگاه‌های روشنفکران در زمینه جامعیت و جهانی بودن قرآن کریم؛ ارتباط جهانی بودن با عربیت قرآن کریم؛ جامعیت و جهانی بودن قرآن و تفکر سکولار؛ قرآن کریم و پاسخگویی به مسائل جدید؛ بررسی تطبیقی آموزه های قرآنی با تفکر فمینیسم و  بررسی تطبیقی آموزه های قرآنی با پدیده تروریسم نیز از جمله موضوعات این بخش محسوب می‌شوند.
captcha