طراحی منطقی آموزه‌های قرآنی و کاهش خشونت اجتماعی
کد خبر: 3665479
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۵
موالی‌زاده تشریح کرد:

طراحی منطقی آموزه‌های قرآنی و کاهش خشونت اجتماعی

گروه جامعه: دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های دینی و قرآنی در کاهش خشم و نزاع اجتماعی در جامعه گفت: اگر ما بتوانیم بسیاری از این آموزه‌ها را با یک بیان جذاب و طراحی منطقی و مناسب در جامعه پیاده کنیم، اثرات مثبتی را در کاهش خشم و نزاع‌های جمعی خواهد داشت.

سید محمدرضا موالی‌زاده، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به برنامه‌های شورای فرهنگ عمومی کشور در کاهش پرخاشگری و منازعات جامعه و مسئله قرآن محوری و آموزه‌های دینی در این رابطه گفت: در حوزه فرهنگ عمومی کشور ریزش‌ها و رویش‌هایی بسیاری داشتیم؛ به عنوان مثال فرهنگ عمومی کشور در بخش مشارکت‌های اجتماعی مردم در موضوعاتی همچون انتخابات، حب به اهل بیت(ع)، ترویج فرهنگ عاشورا، ایثار و شهادت رشد خوبی داشته، اما در برخی عرصه‌ها با مشکلاتی روبه‌رو است.

وی با اشاره به اینکه  امروز میزان پرخاشگری، منازعات، خشونت و آستانه تحمل در جامعه کم شده است، افزود: متاسفانه این مشکلات در جامعه امروز ما مشاهده می‌شود؛ لذا امیدواریم با همکاری روانشناسان، جامعه شناسان و اصحاب فرهنگ و هنر، ادب و اندیشه و رسانه بتوانیم این رفتارها را در جامعه کاهش دهیم.

موالی‌زاده، از مطالعه بررسی جهاد دانشگاهی در سال گذشته، در خصوص نزاع‌های دست جمعی که منجر به پزشکی قانونی می‌شود، سخن گفت و افزود: روند نزاع و خشم اجتماعی باید کاهش پیدا کند و همه دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی برای این مسئله باید کمک کرده و پای کار بیایند، تا بتوانیم آرامش، نشاط، سر زندگی و روابط اجتماعی گرمتر را در جامعه شکل دهیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌ها دینی و قرآنی در کاهش خشم و نزاع اجتماعی در جامعه گفت: ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد که در صورت استفاده از آنها می‌توانیم شاهد کاهش خشم و نزاع باشم، ما از حل چنین مسائلی ناامید نیستیم و به برکت قرآن، آموزه‌های آن و دستورات اهل بیت(ع) و همچنین با استفاده از ظرفیت‌هایی موجود در کشور مطمئن هستیم می‌توانیم چنین کاری را به پیش ببریم.

وی هم‌افزایی دستگاه‌ها و نهادهای دینی و قرآنی را در کاهش معضلات اجتماعی و تبیین فرهنگ قرآنی بسیار موثر دانست و بیان کرد: طبیعتا اگر فرهنگ ما منطبق بر قرآن باشد و آموزه‌های خودمان را از قرآن بگیریم، مشکلات و مسائل ما حل خواهد شد. سعادت دنیا و آخرت ما در گرو طبیعت احکام حیات بخش قرآن و آموزه‌های اهل بیت(ع) است.

موالی‌زاده اظهار کرد: مسلما اگر ما بتوانیم بسیاری از این آموزه‌ها را با یک بیان جذاب و طراحی منطقی و مناسب در جامعه پیاده کنیم، اثرات مثبتی را قطعا در کاهش خشم و نزاع‌های جمعی خواهد داشت به شرطی که به شیوه صحیح و اصول کارشناسانه بیان شود.
captcha