اراک 1179 موقوفه دارد/ اجرای وقف قرآنی مشارکتی
کد خبر: 3665561
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳

اراک 1179 موقوفه دارد/ اجرای وقف قرآنی مشارکتی

گروه فرهنگی: رئیس اداره اوقاف و امور خیریه اراک گفت: شهرستان اراک دارای یک‌هزار و 179 موقوفه مشتمل بر 10هزار و 654 رقبه است اجرای طرح وقف‌های قرآنی مشارکتی نیز از طریق هیئت امنا و خیرین ابلاغ شده است.

حجت‌الاسلام حسین دلاوری، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه اراک، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: سازمان اوقاف رسالت فرهنگی، اجتماعی و مذهبی دارد، ارتباط مستقیم و عمل به تکلیف اجرای امینانه واقفان باعث شده تا این سازمان در عرصه‌های آموزشی، مذهبی، دارو و درمان، ساخت بیمارستان و کلینیک‌های تخصصی قدم بردارد. متغیر بین 700 تا 800 نیت در حوزه‌های مختلف توسط این سازمان احصاء شده است.
وی بیان کرد: کارشناسان در حوزه حفظ و ارتقای بهره‌وری موقوفات با علم روز پیش رفته و از تمام سازمان و دستگاه‌های مرتبط با نگهداری موقوفه استفاده می‌شود. شهرستان اراک دارای یک‌هزار و 179 موقوفه مشتمل بر 10هزار و 654 رقبه است. تقریباً نیمی از موقوفات استان مرکزی در اراک است از مجموع موقوفات اراک ۶۱۴ موقوفه منفعتی و مابقی انتفاعی هستند.
حجت‌الاسلام دلاوری با اشاره به اینکه توجه به نیاز روز از دیرباز مورد توجه واقفان بوده است، گفت: یکی از بزرگترین موقوفات استان حتی کشور موقوفه ناصرالدوله سلطان حمید میرزا ملقب به فرمان فرماست، نیت این موقوفه تعمیر نهر فرات است و قدمتی 200ساله دارد، امروز نهر فرات بخش عظیم آب شرب و کشاورزی شهر نجف و شهرهای اطراف را تأمین می‌کند.
وی افزود: یکی دیگر از موقوفات شاخص استان و اراک موقوفه حاج آقا محسن اراکی است. این واقف در زمان حیات بیش از 70پارچه آبادی را آباد و وقف بر سادات، فقرا، مدرسه علمیه امام خمینی(ره)، ارحام واقف، مخارج طلاب و محصلین ساکن در شهر اراک و مدارس علمیه این شهرستان کرده است بازار اراک نیز از جمله موقوفات آیت‌الله محسن اراکی است.
حجت‌الاسلام دلاوری تصریح کرد: دبیرستان صمصامی اراک موقوفه غیر متصرفی مرحوم ذوالفقار خان بیات است که جهت آموزش، وقف شده است، این واقف، زمین‌ها و رقبات تجاری بسیاری را وقف بر مدرسه کرده است. موقوفه حاج حسن تاجر تبریزی ملقب به حاج حسن ملک از دیگر موقوفه‌هایی است که صرف روضه خوانی خامس آل عبا، احداث، تعمیر، مرمت و پرداخت حقوق مدرسین و طلاب حوزه علمیه آقا ضیاءالدین و اطعام فقرا می‌شود.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه اراک در پایان تصریح کرد: در هفت ماهه امسال ۳۰ وقف جدید در شهرستان ثبت شده است. در دو سال اخیر فعالیت و ارائه مشاوره برای توسعه وقف‌های قرآنی انجام شده است، در دو سال اخیر دو موقوفه قرآنی به ثبت رسیده است که طبق نیت واقفان در حال فعالیت هستند. اجرای طرح وقف‌های قرآنی مشارکتی نیز از طریق هیئت امنا و خیرین ابلاغ شده است که امیدواریم با استفاده از ظرفیت رسانه گامی در این راستا برداشته شود.
وی با اشاره به برنامه های دهه وقف این اداره افزود: برگزاری جلسه ستاد دهه وقف با حضور هیئت امنای بقاع شهرستان، برگزاری مراسم لبیک یا رسول الله(ص) و قرائت زیارت پیامبر(ص)، افتتاح نمایشگاه دهه وقف در مجتمع آسمان، آیین غبارروبی و عطرافشانی آستان امامزاده محمد عابد(ع)، برپایی محفل انس با قرآن با حضور احمدی وفا، از برنامه‌های اجرایی دهه وقف است.
رئیس اداره اوقاف اراک بیان کرد: همایش وقف، خانواده و سبک زندگی اسلامی، حضور در جمع دانشجویان دانشگاه اراک، بازدید از عملیات عمرانی امامزاده‌های مرضیه خاتون(س) روستای مرادآباد و زرینه خاتون(س) سنجان و بی بی شریفه خاتون(س) روستای گیلی، جلسه هم اندیشی با حضور روحانیون و مبلغین بومی، سخنرانی پیش از خطبه‌ها در نماز جمعه سنجان، بازدید از پروژه عمرانی بیمارستان آیت‌الله خوانساری از دیگر برنامه‌هاست.
captcha